”Vi sender din julegave til Indien, ok?”

Den danske cateringvirksomhed Frokost.dk har i godt fire år finansieret en skole i det sydlige Indien. Pengene kommer fra salget af frokost og i år også fra kundernes julegaver – de er nemlig blevet droppet til fordel for bl.a. en ny legeplads og nye uniformer til skolens elever, til gavn for alle parter.

De droppede julegaver finansierede blandt andet en legeplads til skolen og nye uniformer til eleverne i Gingee. Foto: Frokost.dk.

11.12.2015

Anders Kampmann, CSR.dk

Landsbyen Gingee i det sydøstlige Indien er med godt 27.000 indbyggere et – efter indiske forhold – ganske lille, landligt samfund i delstaten Tamil Nadu, godt 150 km syd for millionbyen Chennai på kysten ud mod den bengalske bugt. Ikke et sted, specielt mange danskere har hørt om.

Læs også: Verdens første CO2-neutrale lufthavn ligger i Indien

Men siden 2011 har der faktisk været dansk tilstedeværelse i den ganske fattige provinsby, hvor det lokale fort med historie tilbage til 1190 er den største turistattraktion. Her startede den danske cateringvirksomhed Frokost.dk i samarbejde med den danske NGO Periamma nemlig et projekt, de kalder Frokost for Good, og som er centreret omkring driften af en skole med ca. 65 elever i alderen fra to til seks år.

På skolen fejrer de blandt andet den indiske uafhængighedsdag d. 15 august. Foto: Frokost.dk.

Julegaver inddraget
Midlerne til projektet kommer fra salget af mad. For hver solgt frokostkuvert går der fem øre til skolen. Det er nok til, at Frokost.dk kan drive skolen alene og finansiere alt fra den daglige drift (bøger, løn, mad etc.) over renoveringer til IT-udstyr og legetøj til børnene.

I år har man, som noget nyt, ovenikøbet lagt lidt ekstra til, fordi man har valgt droppe de traditionelle kundejulegaver, der i mange år har været noget i retning af et par flasker vin og en æske chokolade, til fordel for en donation til skoleprojektet.

"Idéen med at inddrage julegaverne til kunderne har været undervejs i noget tid, men blev alligevel gennemført med en hvis spænding", fortæller marketingansvarlig for Frokost.dk, Marie-Louise Hinz-Holdt.

”"Tankerne bag skoleprojektet opstod, fordi vi gerne ville gøre en forskel, men en donation i stil med dem, man ser masser af virksomheder give til fx de her store indsamlingsshows, virkede lidt kortvarig. Det er mange af de samme overvejelser, vi har med i forhold til vores kundegaver. Vi føler simpelthen, at pengene er bedre givet ud på den her måde; de vil gøre nytte i længere tid og for flere mennesker. Ikke desto mindre var vi selvfølgelig spændte på, hvordan kunderne ville reagere på at ’miste’ deres normale gave og få at vide, at den ville blive sendt til Indien i stedet, men indtil videre har vi kun haft positive reaktioner”", siger hun.

Kommerciel værdi
De sidste par år er skoleprojektet i stigende grad blevet et emne, som kommer op på diverse salgs- og kundemøder og specielt på de julebesøg, Frokost.dks kundekonsulenter har været ude på rundt om i landet i løbet af november og december. Her har de fortalt om initiativet og ikke mindst muligheden for, at vinde en tur til Indien for to personer sammen med en ansat fra Frokost.dk for at besøge skolen.

<p>"Rigtig mange af vores kunder også efterspørger ’noget mere’, og projektet i Indien bidrager med noget opmærksomhed."</p> <p>Marketingansvarlig for Frokost.dk, Marie-Louise Hinz-Holdt.</p>

”"Det er blevet noget, flere og flere gerne vil høre om, og på den måde er det blevet et godt add-on til vores koncept, hvor maden selvfølgelig stadig er og altid vil være det centrale, men hvor rigtig mange af vores kunder også efterspørger ’noget mere’ end det. Så du kan sige, at den her tankegang om at gøre noget ekstra er blevet integreret i vores virksomhed, og selvom det måske ikke er noget, vi decideret er blevet valgt til på i sig selv, så bidrager det med noget opmærksomhed, fordi mange gerne vil være med i eksempelvis rejsekonkurrencen”", fortæller Marie-Louise Hinz-Holdt, der selv besøgte skolen tidligere i år.

Konkret har pengene fra årets ’omdirigerede’ julegaver været med til at renovere skolens klasselokaler og give den en ny legeplads, et nyt soltag i gården, nye uniformer til alle eleverne og forskelligt udstyr i form af blandt andet køkkengrej, et kamera og en printer. Derudover er man også begyndt at tilbyde transport til de større børn i området, når de rykker fra pre til primary school og derfor skal bevæge sig længere væk fra området.

Læs også: Det er vigtigt at få sat kød og blod på CSR-initiativerne

Og hvordan ser fremtiden så ud for det indisk-danske projekt?

”"Vi tager det lidt ad gangen. Vi bliver i hvert fald i det samme område i Indien, hvor vi har opbygget noget viden og efterhånden kender folk, og så må vi se, hvad det fører med sig af spændende initiativer fremover”", slutter Marie-Louise Hinz-Holdt.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - April

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.04.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

29.04.2025

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

30.04.2025

Sted

Aarhus & København

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

30.04.2025

Sted

Onlineundervisning selvstudie