Virksomhedens kaffeforbrug kan styrke kvinder og børn i Kenya
Hver gang medarbejderne trykker på kaffemaskinen, kan de være med til at sikre, at kvindelige kaffebønder i Kenya blandt andet får ordentlig betaling og træning med agronom.
Betty er én af de kvindelige kaffebønder i Kenya, der blandt andet er sikret ordentlige betaling og træning med agronom..
Den danske virksomhed NGUVU arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya. I alt er 130 kvinder med i kaffekonceptet. Kvinderne har tidligere været fastholdt i gæld og fattigdom, især fordi fortjenesten af deres hårde arbejde blev snuppet af de mange mellemmænd i kaffebranchen.
NGUVU køber ikke bare kaffebønnerne direkte af kvinderne, så de er sikret en ordentlig betaling. Virksomheden hjælper også kvinderne med at optimere kaffefarmene og styrke deres små kaffeforretninger. Kvinderne i NGUVU’s kaffekoncept er sikret:
- Ordentlig betaling til tiden (ofte to gange mere end tidligere)
- Træning af agronom, så de kan optimere kaffefarmene
- Flere kaffetræer fra NGUVU’s planteskole, så de kan øge produktionen af kaffebønner
- Flere vandtanke, så de kan vande kaffefarmene i lange tørkeperioder
- Solcellelamper, så de og børnene undgår brug af de sundhedsskadelige petroleumslamper
- Transportmiddel, så de ikke skal gå den lange vej til kaffefabrikken med tungt læs på ryggen.
Verdensmål og sund fornuft
SEB, inQvation, Makio, Hudson, Bespoke, Big Bio, Social Foodies og Freshland er nogle af de virksomheder, der køber kaffebønnerne fra kvinderne i Kenya.
Gennem artikler, cases, billeder og videoer kan medarbejderne se den konkrete forskel, de bidrager til, når de drikker kvindernes kaffe.
”Det er vigtigt, at medarbejderne kan sætte ansigt på kvinderne. At de kan se og mærke den forandring, de skaber i Kenya. Det øger engagementet og forståelsen for, at vi kan skabe stærk udvikling gennem vores indkøb og forbrug”, siger Rune Sandholt, stifter af NGUVU.
Verdensmålene er ofte omdrejningspunktet for kommunikationen, så det bliver tydeligt, hvordan mål som ’Ligestilling mellem kønnene’, ’Anstændige jobs og økonomisk vækst’ og ’Kvalitetsuddannelse’ bliver omsat til konkret handling.
Men derudover bakker virksomhederne op om kaffekonceptet, fordi det er sund fornuft.
"Vi kan se, hvor stor effekt det har på kvinderne og deres børn, når vi tager ansvar for yderste led i værdikæden. Ved både at sikre kvinderne ordentlig betaling og faglig udvikling, gør vi det muligt for kvinderne at skabe en bedre fremtid for dem selv og deres børn. Sådan burde det være for alle kvindelige kaffebønder i Kenya”, siger Rune Sandholt.
Læs mere på www.nguvu.dk.