Unge vil have virksomheder som tager socialt ansvar

Profit er ikke den altoverskyggende drivkraft for unge. De vil have virksomheder, der er med til at løse verdens problemer, viser en ny undersøgelse.

25.05.2018

Sponseret

CABI

Virksomheder, som alene fokuserer på vækstrater og profit er ude af trit med de ønsker, som unge mellem 24 og 34 år har. De efterlyser i høj grad virksomheder, der tager et socialt ansvar, og er med til at løse verdens problemer.

Det viser en international undersøgelse fra revisions- og konsulentvirksomehden Deloitte, hvor 10.000 unge har deltaget, skriver Politiken.

Ifølge undersøgelsen mener 75 procent af de unge, at virksomhederne fokuserer på deres egen dagsorden frem for på det omgivende samfund. 63 procent mener, at virksomhederne ingen anden ambition har end at tjene penge.

Et stort flertal af de unge mener, at virksomhedern i stedet burde skabe arbejdspladser, forbedre de ansattes liv og karriere og ikke mindst: påvirke samfundet og miljøet positivt.

Og virksomhederne kan ikke tillade sig at ignorere de unges mening. For hvis virksomhederne vil tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere i en tid med manglende arbejdskraft, er de nødt til at skifte kurs.

"Når det gælder etik og samfundsansvar, så køber de unge ikke løse hensigtserklæringer og vinduespynt. Der skal være seriøs bund i det, virksomheden foretager sig," siger professor i ledelsesfilosofi ved Roskile Universitet,

Jacob Dahl Rendtorff, til Politiken.

18.02.2025CABI

Sponseret

Arbejder du i en mindre eller mellemstor virksomhed? Så er ESG også aktuelt for jer

06.02.2025CABI

Sponseret

Social bæredygtighed: Bliv inspireret af virksomheders konkrete indsats

26.11.2024CABI

Sponseret

Dokumentation af S’et i ESG åbner døre til nye kunder

29.04.2024CABI

Sponseret

Flere virksomheder får øjnene op for, at ledige fra kanten af arbejdsmarkedet kan bidrage til den grønne omstilling

17.04.2024CABI

Sponseret

Videnshuset Cabi indgår nu i samarbejde med Center for Små og Mellemstore virksomheder, Aarhus Universitet

21.02.2024CABI

Sponseret

Krav om data på S’et i ESG får stor betydning for virksomheders konkurrenceevne