Team Rynkeby værner om det ukommercielle

Samfundsansvarlige projekter risikerer at drukne i succes og miste fokus på velgørenhed, hvis man ikke passer på. Det mener Team Rynkeby, som i 2011 indsamlede knapt ti millioner til kampen mod børnekræft.

På Facebook følger 2.300 mennesker Team Rynkeby med kommentarer og tilkendegivelser. I real life står folk i kø for at komme med på holdet. Foto: .

30.01.2012

CSR.dk

Knapt 3.000 mennesker står på venteliste for at få lov at cykle med Team Rynkeby til Paris i 2012. Interessen er dermed overvældende. Der er imidlertid kun plads til cirka 800, selvom antallet af hold i 2012 bliver udvidet fra13 til 17. Team Rynkeby er blevet en succes, som mange gerne vil være en del af - et CSR-foregangsprojekt, som andre virksomheder vil vide mere om.

På en lukket konference i det nye initiativ YouMe Shopping 2. februar er Jørn Falk fra Team Rynkeby en af oplægsholderne. Her videregiver erhvervsmagasinet CSR nogle af hans guldkorn. En af Falks væsentlige budskaber er, at der skal være overenstemmelse mellem
kerneprojektet i den sag, virksomheden vælger at støtte, og virksomhedens eget kerneprojekt.


Sundhed er det klare link

Rynkeby Foods udvikler og producerer frugtbaserede produkter som juice og saft, og projektet og virksomheden har sundhed som fælles omdrejningspunkt. Team Rynkeby indgår derfor også i Rynkeby Foods’ CSR-strategi med det ønske at øge interessen for cykelløb som motionsform og dermed sundhed hos både medarbejdere og det omgivende samfund. Sundhed er derfor et klart link mellem Rynkebys brand, selve begivenheden og Børnecancerfonden.

Må ikke blive kommercielt
Jørn Falk er senior brand marketingsmanager i Rynkeby Foods og selv involveret i Rynkeby Team. Når virksomheder skal beslutte, hvilke CSR-projekter, de vil involvere sig i, er det afgørende at finde et projekt, som passer til virksomhedens egen profil, pointerer Jørn Falk. Det er også vigtigt at adskille virksomheden kommercielle interesser og CSR-projektet. Jørn Falk understreger, at formålet med Team Rynkeby aldrig har været og aldrig må blive at sælge juice:
"Vi er halvhellige med, hvad vi tillader. Vi vil ikke ha' Team Rynkeby-cykler ud i butikkerne, og vi vil ikke acceptere omtale af Team Rynkeby i forbindelse med salg af vores juice. Bliver der en sammenblanding, kan vi jo ikke længere få nogle VIP til at stille op", siger Jørgen Falk.

Langtidsholdbart projekt
I sommeren 2011 begav 584 cykelryttere og 139 hjælpere fordelt på 11 danske og to svenske hold sig ud på den godt 1.200 km lange cykeltur fra Danmark til Paris for at samle penge ind til Børnecancerfonden i Danmark og Barncancerfonden i Sverige. Sommerens tur til Paris var projektets 10. i rækken. Team Rynkeby indsamlede i 2011 i alt 9,722 mio. kr. til kampen mod børnekræft. Det var en fordobling i forhold til året før.


Styrker korpsånd

Team Rynkeby har været med til at styrke sammenholdet og korpsånden i Rynkeby. De hundredvis af timer, som medarbejderne bruger i fællesskab i forbindelse med de ugentlige træninger og med indsamlingen til Børnecancerfonden og den svenske Barncancerfonden, er med til at mindske afstanden mellem medarbejderne – lige fra lageret til direktionsgangen. Den adm. direktør, Jørgen Dirksen har for eksempel selv taget turen til Paris syv gange. En konsekvens af projektet er, at flere medarbejdere også har forbedret deres sundhed og interesse for at motionere.

Rynkeby Foods er tilsluttet Global Compact.Team Rynkebys markedsføringsværdi blev i 2010 vurderet af en uafhængig ekspert til at være godt 10 mio. kr. værd. Det er dog ikke noget, Rynkeby selv er optaget af at måle. Læs også artiklen: "Det skal være nemt at gøre det gode".

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Bæredygtighed: Den underkendte konkurrencemæssige fordel

18.06.2025CSR.dk

Investeringsdirektør: Vi skal levere grøn omstilling og gode afkast samtidig

18.06.2025Valified

Sponseret

Trendrapport: ESG er blevet en forretningsdisciplin

17.06.2025CSR.dk

Carlsberg vil gøre Danmark til foregangsland for regenerativt landbrug

17.06.2025CSR.dk

Stark klar til nye klimakrav i byggeriet

16.06.2025CSR.dk

Carlsberg lancerer øl med grønt image, men kritiseres for at vildlede om miljøeffekten

16.06.2025BSR

Sponseret

Extreme Heat, Floods, and Supply Chain Shocks: How to Future-Proof Your Manufacturing Operations

14.06.2025Valified

Sponseret

Kære bank og virksomhed – tillykke med §L193!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

19.06.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Opstart: Mini MBA i Sustainability Management

Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der ønsker en ambitiøs uddannelse i bæredygtighed. Du bliver undervist af førende eksperter inden for bæredygtighed og SDG’er - heriblandt Steen Hildebrandt, som har været med til at skabe uddannelsen.

Dato

19.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Indsamling og genbrug af takeaway emballager

Af Finansloven for 2025 fremgår det, at der vil blive etableret et partnerskab mellem Miljø- og Ligestillingsministeriet og relevante interessenter, fx genbrugsvirksomheder, kommuner, brancheforeninger, pantsystem, restauranter mv. Desuden fremgår det, at partnerskabet tilknyttes et sekretariat, som vil modtage et tilskud på 5 mio. kr. årligt i 2025-2027. Partnerskabet skal bl.a. identificere udfordringer, anvise konkrete muligheder for at indføre pant- og retursystemer for eksempelvis plastkopper mv. som i projektet ”REUSEABLE” i Aarhus Kommune. Endelig skal partnerskabet harmonisere og standardisere design af genbrugsemballage og -systemer og erfaringsudveksle om forbrugeradfærd.

Dato

19.06.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 19 juni: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

19.06.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

Dansk Erhverv
Webinar
Det bæredygtige rapporteringsspor: Forankring af ESG i Ledelsen

Med CSRD bliver ledelsens rolle og ansvar udvidet markant, da de nye rapporteringskrav kræver ny viden og nye måder at arbejde på. Det bæredygtige rapporteringsspor dykker dybere ned i ESG-rapporteringen, når vi den 19. juni 2025 kl. 14.00-15.30 holder webinar om forankring af ESG i ledelsen.

Dato

19.06.2025

Tid

14:00

Sted

Online

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

20.06.2025

Tid

09:00

Sted

Online