To store barrierer bremser elbil-salg

Reduceret CO2-udledning og et grønnere image er bare nogle af de fordele, virksomheder kan høste ved at investere i elbiler, men salget er alligevel langt fra et gennembrud. Det skyldes primært to væsentlige barrierer, vurderer ekspert.

29.08.2012

Lasse Andersen , CSR.dk

Elbilen er udråbt til at være en vigtig brik i fremtidens fossilfrie samfund, men alligevel tøver mange virksomheder og kommuner med at satse på de eldrevne kørertøjer.

Der er nemlig stadig to barrierer, som får indkøberne til at holde igen med indkøb af elbiler. Den ene er den høje pris, og den anden er frygten for at investere i ”umoden teknologi.” Det forklarer Mette Mikkelsen, der er projektleder for det EU-støttede projektet Etrans, som via analyser og undersøgelser arbejder for at udbrede elbiler.

”Elbiler er fortsat væsentlig dyrere i indkøb end konventionelle biler, og derfor tager virksomhederne ikke ”bare lige” en hurtig beslutning om at fylde bilparken op med elbiler. Det er en stor investering at skifte til elbiler, og i en tid med økonomisk krise skal der virkelig gode argumenter til for at bruge de ekstra penge her og nu,” siger Mette Mikkelsen om prisbarrieren.

Frygter katten i sækken
Om den anden barriere, frygten for at investere i ”umoden teknologi”, forklarer hun, at virksomhederne ganske enkelt er bange for at købe katten i sækken.

”Der er en del konkurrerende teknologier på markedet i øjeblikket; elbiler, hybridbiler, brintbiler og også konventionelle biler, der bliver mere miljøvenlige. Derfor er virksomhederne nervøse for, at de kommer til at investere i en teknologi, der går ud af produktion i morgen. Resultatet af den frygt er, at mange både kommuner og virksomheder vælger at se tiden an, og se hvilke erfaringer andre har gjort sig, før de selv går i gang,” siger Mette Mikkelsen.

Hun understreger, at det er en ond cirkel, og at nogen bliver nødt til at være innovative og gå foran, hvis udviklingen af elbilerne skal op i fart.

Læs mere om elbiler i virksomheder og kommuner i den trykte udgave af Erhvervsmagasinet CSR, som udkommer 20. september.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle