Mange virksomheder frygter CSRD-data

Omkring 41 procent af virksomheder frygter, at de vil få svært ved at levere de data, der kræves for at overholde de nye rapporteringsregler.

"Jo før virksomhederne begynder at spore emissioner og indsamle de nødvendige oplysninger, jo bedre. For webshops vil dette omfatte sporing af emissioner fra forsendelser. Jo længere virksomhederne venter med at gøre det, jo stejlere bliver vejen til overholdelse. Men de rigtige sporingsværktøjer vil give virksomheden de nødvendige data og gøre det nemt at rapportere om bæredygtighed”, siger Mattias Gredenhag, CTO hos nShift. Foto: nShift

28.02.2024

CSR.dk

Ifølge nShift, den globale leder inden for delivery management software, vil det blive sværere at overholde reglerne, jo længere tid virksomheder venter med at begynde at måle deres CO2-udledninger. Virksomheder bør være på forkant med kravene om emissionsrapportering, advarer nShift. 

Det kommende Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) kræver, at omkring 50.000 virksomheder, der handler indenfor EU, sporer og rapporterer på deres CO2-udledninger. Mens den nøjagtige rapporteringsfrist varierer fra sektor til sektor og fra land til land, mener eksperter, at der ikke er nogen tid at spilde. Hvis man udskyder måling af udledninger til senere, gør man sig selv en bjørnetjeneste, da vejen til overholdelse af de nye regler derved bliver stejlere.

Mattias Gredenhag, CTO hos nShift, siger: 

"Jo før virksomhederne begynder at spore emissioner og indsamle de nødvendige oplysninger, jo bedre. For webshops vil dette omfatte sporing af emissioner fra forsendelser. Jo længere virksomhederne venter med at gøre det, jo stejlere bliver vejen til overholdelse. Men de rigtige sporingsværktøjer vil give virksomheden de nødvendige data og gøre det nemt at rapportere om bæredygtighed”.

Læs også: Ny rapport: Forbrugere tror ikke på virksomheders bæredygtighedsbudskaber

For at hjælpe webshops og lagre med at opfylde kravene til emissionsrapportering og identificere områder, hvor de kan reducere deres CO2-aftryk, har nShift udviklet 'Emissions Tracker'. Det samler alle transportdata i ét rapporteringsværktøj med en skabelon, der er nem at bruge. Beregningerne foretages på forsendelsesniveau, hvilket giver virksomheder mulighed for at gå i dybden med forsendelsesdata, udarbejde nøjagtige rapporter og identificere hurtige gevinster til at reducere udledningen.

 Den nye løsning hjælper virksomheder med at overholde CSRD og reducere emissioner ved at:

• Beregne og rapportere emissioner for alle forsendelser på et enkelt sted.

• Afspejle bedste praksis for takstberegning ved at bruge standardtakster fra Network for Transport Measures (NTM).

• Sikre, at data til rapportering er ensartede på tværs af alle transportører.

• Måling af emissioner ved CO2e (kuldioxidækvivalent), som er et mere nøjagtigt og omfattende mål end CO2 alene.

• Beregning af taksten baseret på den tilbagelagte afstand og forsendelsens vægt.

/ PiB

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Valified

Sponseret

Digitalt værktøj gør det nemt at lægge en ESG-omstillingsplan

11.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny undersøgelse: Danske boligejere bekymrer sig mindst om energieffektivitet

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Årets rapporteringsperiode for Communication on Progress er åben

09.04.2025Verarca

Sponseret

Dansk softwareløsning giver WeMarket klar indsigt i CO2-udledning år for år

07.04.2025CSR.dk

Sådan bliver omnibus en succes for Danmark

07.04.2025CABI

Sponseret

Lempede ESG-krav fjerner ikke behovet for socialt fokus

04.04.2025CSR.dk

Sidste forhindring for udsættelse af CSRD ryddet af vejen

01.04.2025DTU

Sponseret

Ny efteruddannelse på DTU i ESG-styring og -rapportering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle