Fra kaffecykel til millionforretning

Danmark er blandt verdens største kaffedrikkere – men hvad hvis den gode smag suppleres med fair vilkår, cirkularitet, biodiversitet og lagret CO₂? Rasmus Ditlev gik fra kaffecykel til at stifte en B Corp-certificeret virksomhed, der vil være blandt de bedste og rykke hele kaffebranchen.

Foto: SustainImpact

Om Rasmus og ØNSK

Rasmus er var med til at stifte ØNSK for 8 år siden sammen med sin studiekammerat, Andreas.
Rasmus havde en kaffecykel dengang, for det var jo bæredygtigt, men Andreas udfordrede ham på, hvorvidt det nu var rigtigt, og også om økologisk kaffe var bæredygtig? Det gav anledning til at sætte sig dybere ind i tingene og de to studiekammerater startede mede at importerede økologisk kvalitetskaffe fra Nicaragua 1:1 og skabte gennemsigtighed, altså én pose kaffe, ét produkt, én bonde.

I dag sælger/laver ØNSK økologisk skovkaffe, der refererer til at kaffen er dyrket i skyggen af andre træer og ikke på monokulturmarker. Det er med til at sikre kvalitet, modstandsdygtighed, CO2-lagring. Samtidig er de med til at sikre en mere bæredygtig forretning for kaffebonden også.

Rasmus har ansvaret for alt med ESG og sikrer at de fortsat er de bedste på det område, men har også mange andre kasketter på, som sourcing (dialogen på producenterne), samt hele ØNSK’s drift og produktion. 

God kaffe er vigtigt for virksomhederne

 Mange kontorvirksomheder sætter pris på god kvalitetskaffe, og virksomhederne er villige til at træffe nogle valg på kvalitet og bæredygtighed.
Der er sket virkelig meget siden starten. Nu handler det meget om LCA, CO2, biodiversitet, lovgivning, CSRD mm og ikke længere kun om de gode historier ude fra marken. Rasmus og ØNSK har udviklet sig med tiden, blevet dygtigere og skarpere og har en ambition om at være dem der går længst på den grønne og sociale agenda indenfor kaffe. 

Kaffe set med kundernes øjne

ØNSK’s kunder har haft et ønske om at løfte kvaliteten, samt løfte hele oplevelsen, ligesom virksomhederne investerer i bedre frokost og andre forhold for at fastholde og tiltrække de rigtige medarbejdere. Samtidig vil de gerne træffe bedre bæredygtige valg, og der går ØNSK ind med kvaliteten, sporbarheden, økologi som minimumskrav. Der bliver også efterspurgt data (CO2-data til kundernes scope-3 regnskab), reduktionstiltag, samt sociale forhold, biodiversitet og emballage. På den måde kan de dokumentere, hvad kunderne får ud af samarbejdet ud over en god kop kaffe.

Men der skal ikke herske tvivl om, at den gode smag er en forudsætning for samhandel, først derefter går vi ned i de dybere lag og taler om data. 

Certificeringer er dyrt, tidskrævende og rykker ikke nødvendigvis i sig selv.

Rasmus og ØNSK har været lidt kritiske overfor certificeringer, især i de første år. Som startup-virksomhed er det dyrt, tidskrævende og det rykker ikke nødvendigvis i sig selv på impact. Så Rasmus ville hellere bruge deres sparsomme midler på at gøre en forskel i værdikæden, fremfor at investere i en certificering. Men de er vokset, og kan ikke længere bare nøjes med at fortælle de gode historier, men også dokumentere indsatserne og stå på mål for dem.

B-corps værdier var et godt match og en bred certificering.

ØNSK valgte i 2021 at gå efter en B-corp certificering, som både viste at de var ambitiøse, og samtidig var det en bred virksomhedscertificering. Der var ikke så mange, der kendte B-corp, men det har virkelig ændret sig, og vi ser nu, når der er udbud fra de største, så er B-corp nævnt ved navn, som en af flere certificeringer, som man som leverandør forventes at have mindst 1 af. 

B-corp virker også som et styringsværktøj og er ikke bare en medalje

For Rasmus er B Corp ikke bare et certifikat, men et styringsværktøj. Det holder ØNSK på sporet, viser næste skridt og giver en dyb indsigt i, hvor virksomheden kan rykke sig mest.

På den måde er B-corp med til at transformere ØNSK’s bæredygtighedsrejse, og de kommunikerer også internt at certifikatet ikke blot er en medalje, men viser hvor det rykker, og hvor de kan udvikle sig og altid med det formål at skabe en reel forandring i egen værdikæde. 

Men Nespresso er også B-corp certificeret, hvad tænker du om det?

Det skabte faktisk en del røre i kaffebranchen, dengang Nespresso blev certificeret – kunne det virkelig passe osv, men Rasmus synes det er vigtigere at de store spillere også kommer med på rejsen, så certificeringerne ikke bliver en klub for de frelste, men at man sammen kan skabe en reel forandring.

Genbrugsbøtte, i stedet for engangsemballage transporteret fra Asien.

Et konkret eksempel på et af ØNSK’s initiativer er at de leverer kaffen til deres største kunder i København i 5-kilos bøtter, som de tager retur, vasker, og bruger dem igen. Alternativet er de små poser, der bliver produceret i Asien, transporteret her til for så blot at blive smidt ud med det samme. Konkret sparede ØNSK sidste år 2,5 tons engangsplast – alene på det initiativ. Og for kunderne bliver det også et fysisk bevis på at der er fokus på bæredygtighed hele vejen igennem, og som sådan kan det også åbne op for fortællingen om skovlandbrug, biodiversitet osv

Hvad har været det sværeste?

Det kan være nogle gange være lidt uoverskueligt at gå i gang. Eksempelvis arbejder ØNSK henimod net-zero kaffe, men det at gøre det i samarbejde med 700 kaffefarme er ikke enkelt. Spørgsmål som, hvordan kan der skabes en positiv effekt, hvordan ser det ud i virkeligheden, hvordan tager bønderne imod det, og endelig hvordan kan vi måle på det er ikke trivielle.

Net-zero kaffe på (CO2)-kredit?

Rasmus fortæller om et projekt, hvor de sammen med en NGO har plantet skyggetræer, og giver bonden en mulighed for at sælge CO2 kreditter til ØNSK.

Ambitionen er at ØNSK kan købe både kaffe og kredit og vise at de i værdikæden kan trække lige så meget CO2 tilbage, som de udleder, samtidig med at have bidraget til en større indtægt til bonden, øget biodiversitet på stedet og lavet en mere klima-resilient kaffegård. Men nu skal Rasmus finde ud af, hvordan han får det hele valideret og givet videre, og så de kan komme på så sikkert grundlag, at de kan kommunikere om det.

Hvordan forandrer man i praksis værdikæden?

Rasmus er fortaler for at man lægger indsatserne i marken, ved kilden, så man hjælper gårdene med at blive omlagt til regenerative landbrug, og ikke bare stiller yderligere krav til en befolkning, hvor de fleste lever under fattigdomsgrænsen.
I stedet for at de som europæere kommer og fortæller, hvordan bønderne skal dyrke kaffe, som de har gjort i generationer, så finder Rasmus eksemplerne lokalt, og viser hvordan man kan gøre det simpelt og effektfuldt. Så meget af deres indsats handler om undervisning og træning, så bønderne kan hjælpe sig selv. Derudover så står ØNSK klar med både finansiering og kan give købsgaranti på kreditterne.

ØNSK starter så småt op på biodiversitet

Rasmus har lige været i ”marken” og startet med de allerførste målinger på antal fugle og insekter, simpelthen for at komme i gang og blive klogere på, hvad de kan måle på, og hvad det kræver og giver.
Det er en hjemmelavet tilgang, men med det i hånden, så kan det være vi kan skaffe midler til at gøre det mere professionelt i runde 2. Det handler meget om at komme i gang og skabe nogle erfaringer.

Vil den frivillige standard for SMV’er (VSME) gøre jeres liv lettere?

Rasmus refererer til at de udbudskrav, der stilles er ret detaljerede og der stilles meget specifikke krav ud over certificeringer som SBTi, B-Corp og Ecovadis, og det mener han vil fortsætte uanset standardiseringen på rapporteringsområdet.

Hvad gør du egentlig selv, Rasmus

Med dyb forståelse af hvor komplekse forsyningskæder kan være, så har han også fået respekt for andres arbejde på området.

Og når man ikke kan sætte sig ind i alt, så handler det om på nogen områder at have tillid til et brand og den måde de handler på.

Presset for et konkret eksempel nævner Rasmus Tonys Chocolonely, som en virksomhed, der arbejder seriøst med bæredygtighed og som gør det nemt og forståeligt for forbrugerne og tager ansvar for deres værdikæde – uafhængig af om de skal eller ej.

Hør flere detaljer i podcasten, 1000, 1000 tak Rasmus.

Om Rasmus Ditlev

Rasmus er medstifter af ØNSK og passioneret fortaler for kaffe, der både smager godt og gør godt. Gennem ØNSK arbejder han tæt med producenter i Nicaragua og Peru for at skabe målbar forskel for både mennesker og natur.

Læs mere om Rasmus på hans LinkedIn-profil: https://www.linkedin.com/in/rasmus-ditlev-91531a138/

Ole Bach Andersen,. Foto: SustainImpact

Om Ole Bach Andersen, SustainImpact ApS

Få de næste episoder pr mail: Følg eller forbind dig til mig på LinkedIn.
 

Jeg hjælper virksomheder med at skabe en mere bæredygtig forretning gennem rådgivning, analyser, herunder dobbelt væsentlighedsanalyser, data til rapportering samt understøtter processerne digitalt.

Hjemmeside: https://sustainimpact.dk

Bloggen Bachs Bæredygtige Bryg: https://sustainimpact.dk/blog

Artikler om Dobbelt Væsentlighed: https://sustainimpact.dk/blog/tag/dobbelt-væsentlighed 

Følg SustainImpact på LinkedIn

09.09.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kaffecykel til millionforretning

26.08.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Mål klimaaftrykket på din IT-Løsning

20.05.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Den 4-dobbelte bundlinje

13.05.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kollegieværelse til global cirkularitet

16.04.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Business Case 2.0 - Bæredygtig bundlinje

08.04.2025SustainImpact ApS

Sponseret

ISO OG CSRD driver en effektiv omstilling