DACHSER tester el-palleløftere på lastbiler
Hos DACHSER Denmark i Hvidovre har man valgt at sætte fokus på dem, der driver transporten – lastbilchaufførerne.
Som et tiltag for at forbedre chaufførernes arbejdsmiljø tester logistikleverandøren nu forskellige elektriske palleløftere, som kan stå på ladet af en lastbil og bruges til levering af paller hos filialens kunder.
Manglen på chauffører er lige nu et varmt emne i medierne: Flere steder i verden meldes der om mangel på folk til at varetage netop denne samfundskritiske funktion. Blandt andet derfor har DACHSER Denmark besluttet at forbedre arbejdsforholdene for de chauffører, som virksomheden samarbejder med i Østdanmark.
“Det skal være mere attraktivt at vælge en karriere som chauffør, og det vil vi gerne bidrage til ved at give vores chauffører nogle redskaber, som kan være med til at skabe bedre arbejdsforhold for dem i hverdagen.”
Peter Hut, General Manager for DACHSER Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre
”Der er lige nu et stort problem i transportbranchen med at tiltrække chauffører – og det vil på sigt få konsekvenser for mange andre brancher,” fastslår Peter Hut, General Manager for DACHSER Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre. ”Det skal være mere attraktivt at vælge en karriere som chauffør, og det vil vi gerne bidrage til ved at give vores chauffører nogle redskaber, som kan være med til at skabe bedre arbejdsforhold for dem i hverdagen.”
Den tyske logistikleverandørs danske selskab tester i øjeblikket to forskellige elektriske palleløftere, der egner sig til transport på ladet af en lastbil, og en tredje er på vej. De batteridrevne palleløftere er med på distributionsbilerne, hvor man tester dem på forskellige typer af ture – på citybilerne, der kører kortere ture til Hovedstadsområdet, trailerbiler og distributionsbiler med plads til 18 paller.
”Grunden til, at vi tester forskellige slags elektriske palleløftere, er, at vi vil indsamle viden om fordele og ulemper ved hver enkelt løsning,” fortæller Peter Hut. ”Ikke mindst ser vi på, om vi kan skalere løsningen op til at forbedre arbejdsmiljøet for endnu flere af vores samarbejdspartnere.”
Ingen tunge løft
Ved at teste flere forskellige størrelser af palleløftere håber virksomheden på at kunne finde frem til en model med god mobilitet, stabilitet og ikke mindst simpel opladning af batterierne. På den måde vil man skåne chaufførerne for tunge løft og uhensigtsmæssige arbejdsstillinger. En positiv sidegevinst ved de elektriske palleløftere er, at de er tidsbesparende, når chaufførerne er ude at levere varer hos virksomhedens kunder.
”Det er ikke et krav, at vi stiller palleløftere til rådighed til chaufførerne, men vi vil gerne sørge for, at deres arbejdsliv er så problemfrit som muligt, og vi ønsker, at de skal have en klar struktur i arbejdet,” siger filialchefen. ”De skal have gode arbejdsforhold, og de skal føle sig velkomne. Derfor gør vi også meget ud af at inddrage dem i det sociale liv hos os.”