Biogas fremtidens brændstof?
Biogas som brændstof til køretøjer har et enormt potentiale i reduceringen af verdens CO2-udledning. Sverige er verdens førende på området, men også i Danmark kan biogas være fremtidens svar på et klimavenligt brændstof til køretøjer.
Sverige er en af verdens førende, når det gælder om at bruge biogas som brændstof til køretøjer. Sverige har således i øjeblikket verdens største antal af køretøjer, primært busser, der drives af biogas, samt 104 biogastankstationer. I adskillige svenske byer, bl.a. Malmø, kører bybusserne på biogas. Men potentialet er ifølge fremstående personer i branchen stadig enormt, da de grønne biler kun udgør 2-3 procent af Sveriges samlede bilmasse. Sverige producerer pt. 1,5 tWh biogas, men potentialet er helt oppe på 74 tWh. Der er derfor, ifølge folk i branchen, stadig masser af udfordringer at tage fat på i Sverige, og førende svenske forskere og interessenter i branchen arbejder fortsat med at udbrede biogas som brændstof til køretøjer både i Sverige, men også i Danmark.
Flydende biogas: nul CO2
De nuværende biogaskøretøjer i Sverige kører primært på MDE (Methane Diesel Engine), som består af biogas og biodiesel. MDE fungerer stort set med en standard dieselmotor. Her injiceres biogassen via luftindgangen, og dieselen (10-50 procent) antænder biogassen i cylinderen. Det betyder, at selvom MDE er langt mere miljøvenlig end andet brændstof, udledes stadig CO2 som følge af de 10-50 procent diesel som er nødvendig, for at gassen kan antænde. Men snart konverteres biogas til flydende form. Her er gassen renset, så den har et indhold på 98-99 procent methan og under 2 procent nitrogen og altså et ikke-mærkbart indhold af eksempelvis CO2. Den flydende biogas kan dog endnu ikke tankes på stationerne, og prisen er heller ikke fastsat endnu. Men ifølge Niklas Gustavsson fra Volvogruppen, som fremstiller transport-relaterede produkter og som har biogas til transportindustrien som et af sine kerneområder, regner man med, at brændstoffet bliver 20-30 procent billigere end almindelig diesel. På flydende biobrændstof kan man, ifølge Niklas Gustavsson, køre 75 procent af den længde, som man i dag kan køre på almindelig diesel.
Afhængig af markedet
Men selv når det flydende biobrændstof er på plads, er der ifølge Mattias Hennius, informationschef hos E.on Gas i Sverige, stadig mange ting at tage stilling til i forhold til at indføre biogas som standardbrændstof:
Man må spørge sig selv, hvor hurtigt man kan opbygge et marked for biogasbiler og hvordan man skal gøre. Markedet skal jo være der. Det handler primært om tre ting: hvorvidt man kan sælge bilerne, hvordan man kan producere brændstoffet, og hvordan man skal opbygge tankstation-netværket. Jeg tror et samarbejde med de allerede eksisterende tankstationer kan være løsningen. Men de tre aspekter hænger alle sammen uden det ene kan de andre ikke fungere.
Men også de politiske beslutninger har indflydelse på biogasproduktionen. I Sverige er samspillet mellem forskning, politik og erhvervsliv allerede på plads, ligesom teknikkerne er det. Ifølge svenske Lena Ek, medlem af Europa-Parlamentet, ligger udfordringen nu et andet sted:
Nu skal en psykisk forandring finde sted, og de forandringer er altid de sværeste. Der vil uundgåeligt blive både tabere og vindere i den her sammenhæng. Men forandringen er markedsdrevet og afhængig af forbrugerreaktionerne, lyder det fra parlamentsmedlemmet.
Biogas og elbiler side om side?
Mens man i Sverige er langt fremme i forskning, distribution og produktion af biogas, er man i Danmark ikke for alvor hoppet med på vognen. Og det er en skam, mener talsmændene for biogas, da biogasressourcerne og tilgængeligheden til disse er til stede i Danmark. Danmarks omfattende svineproduktion udgør et kæmpe råmateriale, og samtidig har Danmark infrastrukturen, i form af naturgasnettet, hvilket også er anvendeligt til transport af biogas. I Danmark, hvor transportsektoren tegner sig for cirka en fjerdedel af den samlede CO2-udledning, satses der dog i øjeblikket på elbiler som alternativ til benzin- og dieselbiler. Men ifølge Mattias Hennius fra E.on Gas udelukker den ene løsning ikke nødvendigvis den anden:
Nok mener vi, at biogas er løsningen i dag, men elbiler er måske fremtidens løsning på lang sigt. Jeg tror desuden, at vi vil se flere forskellige løsninger i en kombination. Så mens nogen kører i elbiler, vil andre køre i biogasdrevne biler.
Også Niklas Gustavsson fra Volvogruppen tror på, at elbiler og biogasbiler kan eksistere side om side: Elbilløsningen, hvor man får energien fra vedvarende energikilder såsom vindmøller, er i høj grad anvendelig til personbiler. Men der er grænser for, hvor stor en belastning et elbatteri kan klare med den nuværende teknologi, så derfor egner biogas sig bedre som brændstof til lastbiler og busser og på længere sigt også til skibe og fly.