SMV’er møder nye krav: Tid til at handle på ESG

Med de skærpede krav til bæredygtighed står mange SMV’er over for en ny virkelighed. Selvom de ikke direkte er omfattet af EU’s CSRD-direktiv, stiller store kunder nu krav om, at deres leverandører kan dokumentere bæredygtige tiltag. For mange mindre virksomheder kan det betyde, at de risikerer at miste vigtige kunder, hvis de ikke kan leve op til forventningerne.

Foto: Valified

08.01.2025

Sponseret

Valified

"Det er nødvendigt, at SMV’er allerede nu begynder at arbejde strategisk med bæredygtighed,"

Jesper Kring, CEO i Valified

Hvad er CSRD, og hvad skal SMV’er rapportere på?
CSRD, eller Corporate Sustainability Reporting Directive, er en EU-regulering, der kræver detaljeret rapportering om bæredygtighed fra store virksomheder. Men selvom SMV’er ikke direkte er omfattet, bliver de indirekte påvirket, fordi de indgår i større virksomheders værdikæder. Disse virksomheder har brug for, at deres leverandører kan dokumentere indsatsen på tre nøgleområder:

  • Miljø: SMV’er skal kunne vise, hvordan de reducerer deres klimapåvirkning ved at rapportere på energiforbrug og CO₂-udledning. Tiltag som brug af vedvarende energi og optimering af ressourceforbruget er vigtige elementer.
  • Sociale forhold: Virksomhederne skal dokumentere, at de skaber sikre og sunde arbejdsforhold. Det kan være initiativer, der fremmer trivsel, mangfoldighed og sikkerhed på arbejdspladsen.
  • Ledelse: Det handler om gennemsigtighed og ansvarlighed i virksomhedens beslutningsprocesser. SMV’er skal kunne vise, at de har klare politikker mod korruption og etisk forretningsadfærd.

Hvordan kommer SMV’er i gang med ESG?
At komme i gang med ESG behøver ikke være komplekst. Det første skridt er at forstå, hvilke krav kunderne stiller, og hvilke områder der er vigtigst for virksomheden at fokusere på. Det er en god idé at udpege en ansvarlig for ESG-indsatsen, som kan koordinere arbejdet internt. Digitale værktøjer som Valified kan være en stor hjælp til at indsamle de nødvendige data og skabe en overskuelig rapport. Hvis processen virker uoverskuelig, kan ekstern rådgivning være løsningen, så virksomheden hurtigt kan komme på rette spor.
Ved at tage de første skridt nu kan SMV’er ikke kun imødekomme kundernes krav, men også positionere sig stærkere i markedet som en ansvarlig og værdifuld samarbejdspartner.

Kom godt i gang med ESG – Valified støtter jer hele vejen!

Få en guidet intro til arbejdet med ESG på vores “Kom Godt i Gang” webinar her: https://www.valified.com/webinar

Du kan også gå direkte i gang med ESG-arbejdet på Valified ESG Platform helt gratis her: https://www.valified.com/priser

22.10.2025Valified

Sponseret

ESG presser sig på: Autobranchen er officielt udpeget som risikosektor

20.10.2025Valified

Sponseret

Dokumentation, data og drift: Derfor skal servicebranchen handle på ESG nu

03.10.2025Valified

Sponseret

ESG bliver forretningskritisk: Kraka Economics og Valified viser vejen til bedre bundlinje

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

24.09.2025Valified

Sponseret

ESG som strategisk acceleration: Nils Leseberg bringer JTT Conveying fremad med Valified

18.09.2025Valified

Sponseret

ESG som strategisk aktiv: Honestus & Partners løfter pension til forretningsdifferentiering