Sådan sætter tøjbrand positive aftryk med Naturfonden

Naturen er alles ansvar – alle kan gøre en forskel. Lars Riis fra ELSK kommer med en klar opfordring og enkel opskrift .

”Vi har som virksomheder og mennesker et ansvar og en pligt, derfor vælger vi at støtte Naturfonden som en måde at tage hånd om naturen og give lidt tilbage.” – Lars Riis, CEO og bomuldskræmmer. Foto: Foto: ELSK

DET KORTE AF DET LANGE Det får du bl.a. inspiration til:

  1. At tage ansvar lavpraktisk
  2. Aktiv kundeinddragelse
  3. Adgang til troværdig partner

INSPIRATION TIL AT GIVE TILBAGE 

Jo mere tid vi tilbringer i naturen, jo mere holder vi af den – og jo større bliver lysten til at beskytte den. For Lars Riis, grundlægger af tøjbrandet ELSK, er det lige så indlysende, som at alle virksomheder burde give tilbage til naturen. ELSK gør dette gennem et strategisk partnerskab med Den Danske Naturfond. Men det stopper ikke der. 

Midt i Thys natur skaber ELSK tøj fuld af omtanke og drømme. Visionen er at gøre en positiv forskel og inspirere andre til at gøre det samme – uanset omfang. For alle kan bruge deres viden, stemme og ressourcer til at skubbe verden i en bedre retning. ELSK har forpligtet sig til at donere 1 % af sin årlige omsætning til naturbeskyttelse, uanset hvordan det går: 1% for the Planet er en frivillig jordskat, der via et globalt netværk går til at beskytte Jorden. I 2024 blev det til 100.000 kr. til Naturfonden, som ELSK har støttet løbende gennem flere år.  

Lars Riis tror på, at ELSKs engagement i jordbeskyttelse og naturgenopretning inspirerer flere virksomheder til at tænke ud over profit og tage ansvar for deres aftryk – også når det er udfordrende. ELSK har også ladet sine følgere stemme om, hvilken grøn organisation der skulle modtage en ekstra donation på 60.000 kr. – en måde at minde forbrugerne om deres magt og ansvar. Naturfonden vandt. 

Transparant, nemt og kompetent 

I et land, hvor vi selv synes, vi er ret grønne, er det oplagt at kigge sig omkring: Her er kun lidt natur, lyder det fra Lars Riis. Netop derfor fremhæver han, at det er 100 % transparant, at Naturfonden bruger alle midler til genopretning af varig natur i Danmark.  

Han fortæller ærligt, at det er svært at optimere virksomhedens egen værdikæde, men nemt at støtte naturen via Naturfonden. Her får virksomheder adgang til en troværdig og uafhængig fond og til eksperter, der ved, hvordan vi bedst investerer i vild natur og skaber et varigt aftryk.  

”Hos Naturfonden får vi noget konkret, som vi kan forholde os til. Det er en partner, vi kan stole på, og som verificerer vores arbejde med at støtte naturen.” – Lars Riis, CEO og bomuldskræmmer 

Grøn fortælling gjort enkel 

Bæredygtighed kan være svært at kommunikere, men via Naturfonden bliver det håndgribeligt for ELSK, deres samarbejdspartnere og kunder. Fortællingen kan pludselig ses, mærkes og føles på, også på elsk.com. ELSK har desuden formidlet en truet sommerfugl fra et habitat i Thy i deres designs. 
 
”Vi tager medarbejdere og kunder med ud til naturområderne i Thy og følger med i, hvordan landskabet forandrer sig. Det vækker følelser og lyst til at passe endnu bedre på naturen.” – Lars Riis, CEO og bomuldskræmmer 

Hos ELSK hænger NATURBEVISERNE fra Naturfonden i butikker, showrooms og hos forhandlere, så snakken om at støtte naturen bliver lettere, og internt gør samarbejdet også en mærkbar forskel, som Excel-ark ikke kan måle sig med, understreger Lars Riis.  

Fælles ansvar for fremtiden 

Virksomheder har en pligt til at behandle Jorden og vores omverden med respekt – uanset om de er grønne eller sorte, mener Lars Riis. At støtte Naturfonden er ikke nødvendigvis nok, men et vigtigt og nemt skridt i den rigtige retning. Jo flere der støtter, jo større områder bliver genoprettet som varig dansk natur. Det er meget bedre, end at gøre lidt på egen hånd.  
 

”Jeg ville ønske, jeg kunne tage hele værdikæden i hånden og fortælle om naturen før og efter, de truede arter og habitater. Dén stolthed rækker langt ud over bundlinjen. For ét er at sende penge afsted, en anden at opleve naturen.” 

– Lars Riis, CEO og bomuldskræmmer 

4 x inspiration: Sådan aktiverer ELSK partnerskabet

1 % for naturen: ELSK donerer 1 % af sin årlige omsætning til naturbeskyttelse, som blandt andet har resulteret i en donation på 100.000 kr. til Naturfonden i 2024. 
 

Konkurrence med følgerne: ELSK lod sine følgere stemme om, hvilken grøn organisation der skulle modtage en ekstra donation på 60.000 kr., hvor Naturfonden vandt. 
 

Synlig naturstøtte i butikkerne: I ELSK’s butikker og showrooms hænger NATURBEVISER fra Naturfonden, som gør det nemmere for kunder at engagere sig i naturbeskyttelsen. 
 

Grøn kommunikation: ELSK formidler naturbeskyttelse gennem design, som inkluderer truede arter og inddrager kunder og medarbejdere i konkrete naturprojekter i Thy. 

Transparent

100% af alle bidrag fra ELSK går til opkøb af ny natur.

Målbar

ELSK tager medarbejdere og kunder med i naturen, hvor de oplever, hvilken forskel de er med til at gøre.

Konkret

ELSKs donationer går så vidt muligt til natur i eller tæt på Thy, hvor ELSK holder til. Alle naturområderne er offentligt tilgængelige og er åbne 24/7.

Vil I også gøre Danmark grønnere sammen med Naturfonden?

5 grunde til at vælge et partnerskab med os

  1. Direkte impact på natur og biodiversitet
    I investerer i konkrete danske naturområder, som bliver til varig vild natur.
  2. Dokumentation til ESG-afrapporteringen
    I styrker transparant og målbart virksomhedens bæredygtige profil.
  3. Synlighed og branding
    I får løbende nyt fra os, som viser, hvordan I er en vigtig del af naturindsatsen.
  4. Medarbejderengagement
    I får mulighed for at invitere jeres medarbejdere til naturprojekter og corporate volunteering.
  5. Langsigtet partnerskab
    I kan komme med idéer og være med til at forme fremtidens grønnere Danmark

Lad os tage en snak om lige netop jeres muligheder i et partnerskab.

https://naturfonden.dk/strategisksamarbejde/

17.03.2025DEN DANSKE NATURFOND

Sponseret

HVAD HAR LØFTEVOGNE AF KOLDT STÅL AT GØRE MED VILD NATUR?

07.03.2025DEN DANSKE NATURFOND

Sponseret

Sådan sætter tøjbrand positive aftryk med Naturfonden

05.03.2025DEN DANSKE NATURFOND

Sponseret

Eventyrsport og Naturfonden i ambitiøst partnerskab

06.11.2024DEN DANSKE NATURFOND

Sponseret

Vi kan løfte mere natur sammen, end vi tror

27.09.2024DEN DANSKE NATURFOND

Sponseret

Naturen savner handling, ikke PowerPoints

25.09.2024DEN DANSKE NATURFOND

Sponseret

European Energy optager land – derfor er det naturligt for os at give land tilbage til naturen.