Nu kan din flaskepant skabe smil hos landets indlagte børn
Dagligvarekæden Lidl har netop indgået partnerskabsaftale med Danske Hospitalsklovne. Den treårige aftale, som også omfatter pantdonationer fra Lidls kunder betyder, at hospitalsklovnene kan sprede glæde hos flere børn på landets børneafdelinger.
Fremover vil Lidls kunder få mulighed for at støtte hospitalsklovnene på det nærmeste sygehus, når de afleverer deres flaskepant i Lidl. Netop nu er Lidl nemlig i gang med at installere donationsknapper på flaskeautomaterne i samtlige af dagligvarekædens 97 danske butikker. Tiltaget sker i forbindelse med, at Lidl er blevet hovedsponsor for velgørenhedsorganisationen Danske Hospitalsklovne, og donationsknapperne er blot ét af mange tiltag i den treårige partnerskabsaftale.
Historisk stor aftale
Partnerskabsaftalen med Lidl er den største i Danske Hospitalsklovnes historie, og direktør i Danske Hospitalsklovne Kenneth Øhrberg ser aftalen som et gennembrud for hospitalsklovnene.
Hvis kunderne tager godt imod pantknappen, vil donationer herfra sammen med Lidls hovedsponsorat betyde, at vi kan øge antallet af besøg på landets børneafdelinger betydeligt. Dermed vil flere tusind børn årligt kunne se frem til en klovnehånd at holde i. Og så løfter det forhåbentlig også kendskabet til hospitalsklovnene, siger Kenneth Øhrberg.
Hospitalsklovnenes ypperste opgave er at sprede glæde blandt indlagte børn ved at forvandle landets hospitalsstuer til rum fulde af leg, smil og fantasi. Med brug af humor og nærvær arbejder hospitalsklovnene med at styrke børnenes selvværd, så de får lettere ved at håndtere deres egen situation. Lidl glæder sig over at være med til at skabe mere opmærksomhed omkring hospitalsklovnenes arbejde.
Vi har løbende arbejdet sammen med Danske Hospitalsklovne, og jeg er rigtig glad for, at vi nu har indgået et fast strategisk samarbejde, der i endnu højere grad støtter op om hospitalsklovnenes vigtige arbejde. Ikke mindst er jeg glad for, at vores kunder får mulighed for at støtte hospitalsklovnene på deres lokale sygehus. Pantdonationerne fra kunderne i eksempelvis Odense går nemlig direkte til klovnene på Odense Universitetshospital, fortæller administrerende direktør i Lidl Danmark, Finn Tang.
Ud over hovedsponsoratet og donationsknapperne på Lidls flaskeautomater indebærer det nye partnerskab bl.a. også et sponsorat af Klovneløbet, hvor familier sammen kan løbe for en god sag. Klovneløbet løber at stablen i maj og juni i 45 byer i hele Danmark.
Info om de Danske Hospitalsklovne
- Hospitalsklovnenes vigtigste opgave er at observere, lytte og leve sig ind i hvert enkelt barns situation og følelser.
- Klovnen er et tillidsvækkende og festligt indslag i hverdagen på hospitalet. I samværet med hospitalsklovnen kan barnet lægge afstand til sin egen uretfærdige situation og være barn som andre børn i glæde, leg og latter. Hospitalsklovnen er uddannet til at være meget opmærksom på, hvornår det er tid til at trække sig.
- Hospitalsklovnen er ofte en kikset person, som barnet kan grine af eller skælde ud på. Men hospitalsklovnen er også en ven, som barnet kan stole på og måske tale med om emner, der kan være svære at tale om.
- Der er pt. 30 professionelle hospitalsklovne, som fast ugentligt besøger indlagte børn på alle landets børneafdelinger.
Info om Lidl:
- Lidl åbnede sin første danske butik i 2005 og har i dag 97 dagligvarebutikker og flere end 2.200 medarbejdere i Danmark.
- Med over 10.000 butikker i 26 europæiske lande er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
- Lidls danske hovedkontor ligger i Kolding. Kædens to centrallagre er placeret i henholdsvis Kolding og Køge.