Gør handicap og inklusion til en forretningsfordel
Mangfoldighed og inklusion kan skabe nye forretningsmuligheder og være med til at krisesikre din forretning. Nyt website skaber overblik over fordele og konkrete muligheder for at komme i gang med CSR-(D)isability.
For ikke så længe siden var jeg ude og holde oplæg for en arbejdsgruppe om, hvordan mangfoldighedsledelse kan forankres i organisationen, så det bliver en integreret del af virksomhedens måde at drive forretning på og en potentiel kilde til innovation.
Arbejdsgruppen havde igennem et lille års tid set på "CSR-(D)isability"- altså hvordan de kunne tænke handicap aktivt og strategisk ind i virksomheders CSR-indsatser. Det er der kommet et både informativt og inspirerende website ud af på www.csr-d.dk - en guide til virksomheder om handicap og CSR.
Store virksomheder er i gang
Her kan du blandt andet finde eksempler på, hvordan forsikringsselskabet Tryg arbejder med at gøre mangfoldighed til en naturlig del af hverdagen - for jo bedre medarbejderne er til at forstå forskellighed, jo bedre bliver de til at møde kunderne dér, hvor de er.
Bygge- og anlægsvirksomheden NCC har fået øjnene op for social inklusion som nyt forretningsområde, efter at have vundet et projekt om at bygge verdens mest tilgængelige kontorhus for Danske Handicaporganisationer.
Og hos postordrevirksomheden Creative Company, er cirka 15procent ansat på særlige vilkår. Gevinsterne er blandt andet trivsel og stolthed blandt medarbejderne, et stærkere ansøgerfelt og gode resultater på den økonomiske bundlinje, så med organisationen Code of Care ønsker virksomheden nu at hjælpe andre i gang.
Penge i positiv særbehandling
Også i feltet for socialt entreprenørskab findes der gode eksempler på, hvordan mangfoldighed og inklusion kan gøres til en bærende del af virksomhedens forretningsgrundlag.
Som hos eksempelvis cateringvirksomheden Allehånde, hvor kokkene er døve; eller hos den socialøkonomiske virksomhed Huset Venture, der har bygget hele sin forretningsmodel op omkring menneskers restarbejdsevne (90% af medarbejderne er flex- eller skånejobbere); eller hos den i dag verdenskendte danske IT-virksomhed Specialisterne, vis forretningsydelser bygger på de særlige kompetencer mennesker med autismespektrumforstyrrelser har.
Selvom mange virksomheder allerede har politikker eller konkrete indsatser, der retter sig mod personer med handicap, skal luppen frem for at finde passager om handicap, når man læser CSR-afrapporteringer fra virksomheder i C20-indekset.
Tania Ellis
Andre steder af verden har kommercielle virksomheder og sociale iværksættere også fået øjnene op for de mange muligheder, der ligger i at skabe inklusive forretningsmodeller, der bygger på positiv særbehandling (affirmative business) eller udvikling af nye produkter og ydelser, der løser samfundsproblemer (corporate social innovation) ved at imødegå behov hos eksempelvis minoriteter eller fattige mennesker.
Flere af dem har jeg beskrevet i min bog The New Pioneers, hvor Specialisterne er i fint selskab med blandt andet amerikanske Greyston Bakery, som giver langtidsarbejdsløse, tidligere misbrugere og kriminelle mulighed for beskæftigelse; bangladeshiske Grameen Bank, der udsteder mikrolån til fattige entreprenører; eller verdens tredjestørste cementproducent, mexicanske CEMEX, hvis CSR-program "Patrimonio Hoy" "(Huse Nu!) har udviklet sig til et $500 millioner marked for gør-det-selv-byggeri til lav-indkomst familier.
I disse krisetider er det måske værd at notere, at da Mexico blev ramt af økonomisk krise i 1994/95, oplevede CEMEX et dyk på 50 procent i sin omsætning - mens omsætningen fra lav-indkomst byg-selv markedet kun gik ned med 10 procent, hvorfor virksomheden nu satser stort på et mangfoldigt kundegrundlag.
Mangel skaffede handicappede i job
På samme vis har en af verdens største og hurtigst-voksende diamant- og smykkevirksomheder, indiske Gitanjali Gems, gjort ansættelse af handicappede til en central del af sin HR- og talentudviklingsstrategi efter at mangel på arbejdskraft i byen Hyderabad tvang virksomheden til at ansætte lokale handicappede.
Så dét der startede som en HR-krise endte med at resultere i mindre personaleomsætning, større medarbejderloyalitet og øget produktivitet. Selvom mange virksomheder allerede har politikker eller konkrete indsatser, der retter sig mod personer med handicap, skal luppen frem for at finde passager om handicap, når man læser CSR-afrapporteringer fra virksomheder i C20-indekset.
At gøre mangfoldighed og inklusion til en del af virksomhedens CSR-indsats kan imidlertid være med til at skabe konkurrencefordele og vækstmuligheder - også i krisetider.