Carlsberg og Bæredygtighed med Simon Boas Hoffmeyer

Er du en øl-elsker og bæredygtighedsentusiast? Få svar på dine spørgsmål om Carlsberg i dag. Vi dækker vandforbrug i ølbrygning, genanvendt plast i flasker, globalt pantsystem og Snap Pack, som aldrig blev et hit i Danmark.

Bæredygtighedsansvarlig i Carlsberg-gruppen Simon Boas Hoffmeyer er gæst hos vært Steffen Max Høgh, og mens de nyder en alkoholfri øl, som Simon har taget med til Steffen, går de i dybden med mange vigtige emner omkring bæredygtighed i Carlsberg.

For eksempel kan du høre om deres bæredygtighedstrategi “Together towards zero and beyond”, som blandt andet handler om, at Carlsberg sigter mod netto nul-udledning i sin værdikæde og forsøger at få sin tilgang til returpantsystemer implementeret i alle de markeder, hvor de er til stede. De har gjort det i Skandinavien og i Baltikum og nu skal strategien i gang i Vesteuropa, Østeuropa og Asien.

”Vores målsætning er, at 90% af flasker og dåser skal indsamles, og det vil vi gerne få lært både konkurrenter, supermarkedskæder og lovgivere i de respektive lande/områder”, siger Simon Hoffmeyer. Dette gælder ikke kun Carlsbergs produkter men også på tværs af kategorierne – så øl, vand, sodavand og i nogle lande juiceprodukter skal kunne indsamles og genanvendes, hvis de sælges i de samme materialer.

Samtalen falder også på vand- kvalitet og tilgængelighed, da vand er fuldstændig afgørende for Carlsberg. Simon fortæller:

”Vi har et ønske om at være så vandeffektive som muligt, og globalt er Carlsberg nede på at bruge 2.5 liter vand pr. liter øl – men vores målsætning er 2.0. liter vand pr. liter øl. Til sammenligning kan Mikrobryggerier bruge mellem 6 og 12 liter vand pr. produceret liter øl, siger han.

Lyt med til en spændende, alkoholfri samtale, hvor Steffen og Simon også kommer forbi regenerativt landbrug, som Carlsberg vil fokusere på, EU's ”udvidede producentansvar”, om den bedste brug af genanvendte materialer såsom fødevaregodkendt plastic fra PET-flasker til for eksempel legoklodser og endelig six-pack’en Snap Pack, som ikke blev et hit i Danmark.

Lyt med her.

19.02.2024SustainBusiness

Sponseret

Rundrejse i Danmark skal gøre klimajournalistikken bedre

25.01.2024SustainBusiness

Sponseret

Biasbevidst ledelse med Christina Lundsgaard Ottsen

18.01.2024SustainBusiness

Sponseret

Byggebranchens bæredygtige udfordringer

15.12.2023SustainBusiness

Sponseret

Magnus Barsøe (S) vil tage action i EU

30.11.2023SustainBusiness

Sponseret

Trendspotting med Tania Ellis

23.11.2023SustainBusiness

Sponseret

Sustain Report og de syv små greenwashing-synder