Bæredygtighed: Fokuser på det væsentlige
Bæredygtighedsemner er næsten altomfattende. For at komme godt i gang skal du fokusere på, hvad der virkelig betyder noget.
Skal/Skal ikke
Har du besluttet dig for, at du kun vil gøre det mindst mulige i forhold til bæredygtighed, udover at overholde loven, så genovervej lige og læs ”Brug din ansvarlighed” eller prøv øvelsen her i artiklen.
Søg hjælp
Har du læst artiklen og vil i gang med bæredygtighed, så kan jeg anbefale følgende for at få indsigt og blive afklaret:
Brug dit netværk, brug din brancheorganisation, ræk ud til erhvervshuset i din region og spørg dine største kunder. Her finder du kurser, rådgivning, vejledning og værktøjer.
Hvis det føles som en lang vej, så find dig en rådgiver, som du har tillid til. Jeg tilbyder selv et afklaringsforløb, som netop giver dig en afklaring af, hvor du skal starte, og en konkret plan i hånden.
Lav en minivurdering
Uanset hvor du starter, er det første vigtige spørgsmål, du skal forholde dig til, hvor din virksomhed har størst indvirkning på bæredygtighedsemnerne.
Som mikro, lille eller mellemstor virksomhed*, skal du ikke lave en dobbelt væsentlighedsanalyse, ligesom de store. Men jeg vil anbefale dig at lave en mini væsentlighedsvurdering. Jeg tænker det tager dig max. 1 time, da du kender din forretning.
Der er to overordnede spørgsmål, du skal stille dig selv:
- Hvilken indvirkning har din virksomhed på bæredygtighedsemner?
- Hvilken påvirkning har bæredygtighedsemner på din virksomhed?
Vurder indvirkningen
Når du skal vurdere indvirkningen på bæredygtighedsemner, så bør du forholde dig til både miljømæssige og sociale emner. Se den komplette liste af emner sidst i artiklen.
Her er trinene du skal igennem:
- Oprems din virksomheds processer fra start til slut
- Vurder indvirkning i hvert led
- Vurder alvorlighed og sandsynlighed
- Samstem med dine interessenter
Til inspiration får du et eksempel på en opdigtet virksomhed, der sælger træmøbler produceret i udlandet.
Trin 1: En opremsning af processerne resulterer i følgende:
Forsyningskæden:
- Træet kommer fra Canada
- Sejles til Indien
- I Indien produceres, genereres affald og møblerne emballeres
- Sejles til Danmark
Egen drift
- Administration, design, overvågning og salg
Forbrugersiden
- Sælges og leveres til forhandlere og videre til kunder
- Bliver brugt (og gensolgt) indtil de
- Bortskaffes (eller genbruges).
Trin 2: Vurdér indvirkning
Selvom a-d sker i din forsyningskæde, skal du forholde dig til, om processerne har indvirkning på bæredygtighedsemner. Selvom du lægger opgaven ud til andre, så bærer du hovedansvaret.
Eksempler på processer med indvirkning fra a-d kunne være: træ-produktion, udledning under transport, produktion og arbejdsforhold i Indien, samt emballage.
Eksempler fra egen drift vil være distribution, rejser til Indien (for at kontrollere kvalitet, produktionsprocesser og arbejdsforhold), samt energi til kontorer.
På forbrugersiden vil transporten være hovedeksemplet, da en ren træstol i sig selv ikke bidrager med andet end indledningsvis afgasning, så den skal bare holde længst muligt.
Trin 3: Vurder alvorlighed og sandsynlighed
Nu skal du vurdere alvorligheden af de enkelte punkter, som du har identificeret i trin 2.
Det er ingen overraskelse af CO2 udledning er alvorligt for kloden, så transport og distribution er alvorligt.
Produktionen i Indien er potentielt alvorlig, men kan teoretisk bestå af håndværkere, der ikke bruger maskiner (næppe). Hvis du ikke allerede har kontrol over processen, bør den stå som sandsynlig alvorlig.
Trin 4: Samstem med interessenterne
Det er rettidig omhu at forventningsafstemme med dine store kunder (og sikkert også din bestyrelse, ejere og medarbejdere). Eksempelvis så kan din største kunde have et socialt mål om anstændige arbejdspladser, og du kan derfor blive nødt til at skifte din indiske leverandør ud, hvis de ikke kan/vil leve op til de nødvendige krav. Så selvom du har sikret dig at bruge FSC certificeret træ, kun bruger CO2 neutrale transport- og distributions-partnere, og har en energiaftale med vedvarende energi, så kan der stadig være behov for handling.
Vurdér påvirkningen
Når du skal vurdere påvirkningen, altså hvordan bæredygtighedsemner påvirker din virksomhed, så skal du gøre det med økonomiske øjne.
Du kan vurdere risici ved at stille “hvad-nu-hvis” spørgsmål:
- Hvad nu hvis anvendelse af nyt (jomfrueligt) træ bliver højt CO2 beskattet?
- Hvad nu hvis priser på global fragt stiger voldsomt grundet lokale kriser og mere voldsomt vejr?
- Hvad nu hvis brugte møbler kommer i høj kurs i markedet?
Hvis svaret på spørgsmålene peger på, at priserne på dine møbler forøges væsentligt, eller dine markedsandele falder, så skal du forsøge at vurdere, hvor stor en del af din virksomheds omsætning/indtjening der vil blive påvirket?
En tommelfingerregel er, at hvis det er mere end 10%, så er det væsentligt!
Dernæst bør du vurdere om det skaber nye forretningsmuligheder - efter min mening en af de vigtigste øvelser og derfor kommer der en seperat blog om det.
Find balancen
Din opgave er nu at foretage en balanceret vurdering på den korte og længere bane, baseret på din vurdering af indvirkningen, sandsynligheden af hvad-nu-hvis scenarierne, dine kunders feedback, og ikke mindst din ansvarlighed.
Det virker oplagt, men vent
Med mini-vurderingen kan det være fristende bare at gå i gang med bæredygtighedsinitiativer, for når indvirkningerne er blevet konkrete og risiciene klarlagt, så er svarerne ofte nærliggende og ”nemme” at reagere på.
Men der er mindst to ting, det vil være en god idé at gøre først. Få vurderet forretningsmulighederne, og få lavet en samlet prioriteret plan. Og det er netop, hvad mine 2 næste artikler i ”Bachs Bæredygtige Bryg” handler om.
Og hov - husk nu at en mini-vurdering er ikke en analyse, og uden indsigt i bæredygtighed kan du have overset vigtige forhold, men formålet her var netop at give dig selv en fornemmelse af, hvor meget skoen trykker.
Bryg på vej: Nye bæredygtige forretningsmuligheder
Jeg vil klart anbefale dig at få vurderet nye potentielle forretningsmuligheder først. Følg mig eller sustainimpact på LinkedIn, så bliver du holdt orienteret om, hvornår artiklen ”Nye bæredygtige forretningsmuligheder” kommer.
Opgaven … og et godt tilbud til dig
Min opgave til dig er, at du skal lave mini-vurderingen for din virksomhed.
Jeg vil give dig gratis feedback på din vurdering, hvis du sender den senest 15. marts 2024.
Send din mini-vurdering til ole@sustainimpact.dk eller ved at bruge kontaktformularen.
Mvh Ole
Detaljerne
Listen over bæredygtighedsemner
Listen er taget fra EUs rapporteringsdirektiv for store virksomheder (CSRD), så du ved, hvad dine store kunder måske vil spørge ind til, men emnerne er relevant at overveje for alle uanset størrelse.
Miljøemner
- Klimaændringer
- Tilpasning til klimaændringer
- Modvirkning af klimaændringer
- Energi
- Forurening
- Luftforurening
- Vandforurening
- Jordbundsforurening
- Forurening af levende organismer og fødevareressourcer
- Problematiske stoffer
- Særligt problematiske stoffer
- Mikroplast
- Vand og havressourcer
- Vandforbrug
- Vandudtag
- Spildevandsudledning
- Udledning af vand i havene
- Udvinding og udnyttelse af havressourcer
- Biodiversitet og økosystemer
- Direkte drivkræfter for virkning på tab af biodiversitet, eksempelvis
- Ændringer i arealanvendelsen, ændringer i anvendelsen af ferskvand og ændringer i anvendelsen af havet
- Invasive ikkehjemmehørende arter
- Forurening
- Virkninger på arters tilstand, eksempelvis:
- Artens bestandsstørrelse
- Artens udryddelsesrisiko på verdensplan
- Virkninger på økosystemers omfang og tilstand, eksempelvis
- Jordforringelse og arealbefæstelse
- Virkninger på og afhængigheder af økosystemtjenester
- Direkte drivkræfter for virkning på tab af biodiversitet, eksempelvis
- Cirkulær økonomi
- Ressourcetilstrømning, herunder ressourceforbrug
- Ressourceudstrømning i forbindelse med produkter og tjenesteydelser
- Affald
Hertil kommer sociale og ledelsesmæssige emner, hvor du kun får overskrifterne her:
- Egen arbejdsstyrke, eks. arbejdsvilkår og ligestilling
- Arbejdstagere i værdikæden, eks. arbejdsvilkår og børnearbejde
- Berørte samfund, eks. deres rettigheder
- Forbrugere og slutbrugere, eks.
- Virksomhedernes adfærd, eks. forebyggelse mod korruption og bestikkelse
*Definition af mikro, små og mellemstore virksomheder ihh til EU:
En mikrovirksomhed må ikke overskride 2 ud af følgende 3 forhold:
- Nettoomsætning på EUR 700K (ca. 5,2M DKK)
- Balance på EUR 350K (ca. 2,6M DKK)
- 10 medarbejdere
En lille virksomhed må ikke overskride 2 ud af følgende 3 forhold:
- Nettoomsætning på EUR 8M (ca. 60M DKK)
- Balance på EUR 4M (ca. 30M DKK)
- 50 medarbejdere
En mellemstor virksomhed, må ikke overskride 2 ud af følgende 3 forhold:
- Nettoomsætning på EUR 40M (ca. 300M DKK)
- Balance på EUR 20M (ca. 150M DKK)
- 250 medarbejdere
Hvis du overskrider grænsen for en mellemstor virksomhed, så er din virksomhed omfattet af CSRD direktivet og det er en noget mere omfattende sag.