Værdidrevet CSR er en styrke for danske SMVer
En værdibaseret tilgang står nødvendigvis ikke i vejen for at arbejde strategisk og struktureret med CSR. Det er i hvert fald ikke tilfældet for de 12 SMVer, der deltager i pilotprojektet CSR i SMV'er: Fra princip til praksis.
Med første del af rådgivningsforløbet vel overstået er pilotprojektet CSR i SMV'er: Fra princip til praksis for alvor skudt i gang, og de første learnings af projektet står allerede klart. Trods en mangfoldig pulje af deltagende virksomheder er et af fællestrækkene, at de som mange andre SMVer er stærkt værdidrevne organisationer og det skinner igennem, når det kommer til arbejdet med samfundsansvar.
For projektets 12 deltagende virksomheder er der dog stadig et stykke vej for at få forenet kerneværdierne med en strategisk og struktureret CSR-indsats. Men erfaringerne fra projektet viser allerede nu, at den værdibaserede drivkraft på ingen måde spænder ben for målet om at blive mere struktureret. Tværtimod fungerer værdierne som en styrke, da de oftest er tæt tilknyttet den enkelte virksomheds kerneidentitet og derfor er dybt forankret i organisationen.
Ofte er engagementet drevet af en enkel eller få personers egne værdigrundlag, for eksempel en ejer eller direktør. Det er blandt andet tilfældet hos modevirksomheden Danefæ ApS, hvor ejegruppen på bedste vis forsøger at koble deres hjertesag, nemlig udsatte børn, sammen med forretningen. Danefæ har blandt andet samarbejde med organisationer som Kræftens Bekæmpelse og SOS Børnebyerne samt børnehjem i Indien, Rumænien og Nigeria, men tiltagene er sjældent strategisk integreret i virksomheden. Samme er gældende for sportsklubben FC. Midtjylland, der også ønsker at strukturere CSR-arbejdet og dermed gøre indsatsen mere strategisk. Klubben har et omfattende engagement i lokalsamfundet og bidrager på forskellig vis til lokale foreninger og aktiviteter. Interessen for udviklingen af nærmiljøet udspringer i høj grad af de værdier, FC. Midtjylland bygger på. Klubbens værdigrundlag fungerer på den måde som et stærkt udgangspunkt for det videre CSR-arbejde, og viser samtidig, hvordan en henholdsvis strategisk og værdibaseret tilgang ikke nødvendigvis er hinandens modsætninger, men nærmere kan blive en styrke for virksomheden.
Om CSR i SMV'er: Fra princip til praksis: Pilotprojektet er finansieret af Erhvervsstyrelsen og regeringens handlingsplan for at fremme virksomheders samfundsansvar og vækst. Projektets overordnede formål er at styrke SMVernes indsats i forhold til samfundsansvar, så arbejdet både bidrager til virksomhedens vækst og konkurrenceevne samtidig med at være til gavn for samfundet. Projektet køres af Deloitte Sustainability og løber frem til januar 2015.
Vil du vide mere? Kontakt Anne Mette Christiansen, amchristians@deloitte.dk