Toyotas el-truck flytter tanktrailerne hos VM Tarm

VM Tarm har købt fem nye elektriske gaffeltruck hos Toyota.

Maskinerne effektiviserer den interne transport af materialer og produkter i forbindelse med produktion og montage af tankvogne og tanktrailere, og gør samtidig driften mere miljøvenlig.

Industrivirksomheden VM Tarm producerer tankvogne og tanktrailere til en lang række kunder. Uanset om de transporterer slam, gylle, mælk, kemi, foder eller andre specialprodukter, sørger VM Tarms materiel for sikker, effektiv og ansvarlig transport fra A til B på landevejene.

Kunderne kommer fra det meste af Norden, og tanke, chassiser til trailere, og specialudstyr til løsningerne er som regel skræddersyet til de enkelte kunders behov. Det tager da også mellem syv og 12 uger at producere og montere en tanktrailer alt efter specifikationerne. Det foregår i flere tempi, og processerne omfatter løft og transport af tunge emner og materialer. Det kræver udstyr som er robust og som klarer opgaverne uden problemer.

I løbet af det seneste års tid har virksomheden, der ligger i Tarm i Vestjylland, investeret i fem nye elektriske Traigo gaffeltruck fra Toyota Material Handling. De spiller en vigtig rolle i produktionen, hvor de kører stumper og materialer på lager og også forsyner produktionstakterne med dem. Maskinerne transporterer endvidere tankene rundt internt i produktionsflow’et og flytter også de færdige produkter.

De store eltruck transporterer tunge emner rundt. Både til og fra lageret og i forbindelse med montagen, hvor sammensvejsede emner bliver transporteret videre til næste station. 

Effektive og miljøvenlige maskiner
Med indkøbet råder VM Tarm over to tretons truck, en på 3,5 ton, to med kapacitet på fem ton og en der klarer seks.

- Kapaciteten for elektriske gaffeltruck er blevet væsentligt større de seneste år. Det der tidligere krævede en dieseltruck, klarer man nu snildt med en eltruck. Og da VM Tarm har stort fokus på bæredygtighed og arbejdsmiljø, var vi interesserede i de elektriske gaffeltruck, som Toyota kunne tilbyde. De er nemlig langt mere miljøvenlige end de dieseldrevne, som de afløser. Og så er de billigere i drift.

Det fortæller Jens Christian Pedersen, som er lagerchef hos VM Tarm. Han har stået i spidsen for indkøbet af de nye gaffeltruck, og han er ikke i tvivl om, at VM Tarm har fået nogle effektive maskiner. De klarer opgaverne til perfektion, og sørger samtidig for et bedre arbejdsmiljø for både truckførerne og de øvrige medarbejdere.

- Vores gaffeltruck kører udendørs størstedelen af tiden, men løser også opgaver i lager- og produktionshallerne. Her slipper medarbejderne nu for både dieseludstødning og for den larm maskinerne laver. Og for truckførerne er der også færre vibrationer fra trucken. Det er nogle markante ændringer i den daglige drift, siger Jens Christian Pedersen.

Gaffeltruck er uundværlige i processerne
Det er tunge opgaver maskinerne løser hos tankproducenten. Blandt andet kører de stålcoils på lager og henter dem igen, når man klipper dem op til produktionen af de svøb, som udgør sektionerne i de rustfri tanke. Svøbene bliver svejset sammen til færdige tanke og bliver videreforabejdet, så de færdige produkter er i besiddelse af præcis de egenskaber, kunderne har behov for.

- Produktionen af en tankvogn er en lang proces og kan tage op til tre måneder, som det er tilfældet for slamsugernes vedkommende. Gaffeltrucks er simpelthen uundværlige, idet de udfører en lang række vigtige opgaver. Vi flytter mange af de tunge emner fra station til station og har også brug for at dreje dem for at kunne montere forskelligt udstyr. De opgaver klarer de nye truck nemt, ligesom de også transporterer drejestationerne rundt til de forskellige montagetakter.

VM Tarm producerer i omegnen af 200 færdige tankvogne og tanktrailere om året. I gennemsnit bliver man færdig med en om dagen, men man har løbende 25 til 30 tankvogne i montage ad gangen.

Energiberegninger og høj oppetid
Virksomheden vækster stille og roligt, og man optimerer driften i takt med at efterspørgslen på produkterne stiger. Derfor er der travlhed og brug for robust og pålideligt materiel.

- Det lever maskinerne fra Toyota op til. Samtidig bidrager de til vores indsats for en mere bæredygtig drift.

Jens Christian Pedersen fortæller, at man i samarbejde med Toyota har lavet energiberegninger, som dokumenterer, at de elektriske maskiner er billigere i drift i forhold til dieseldrevne gaffeltruck.

- Samtidig er vedligehold af eltruck også minimalt. Det sikrer, at vi har meget høj oppetid med de nye maskiner. En serviceaftale er også tilknyttet købet af maskinerne. Det betyder, at vi får hurtig hjælp, hvis der opstår problemer. Toyota har været utroligt konstruktive i den dialog vi har haft. De første maskiner blev leveret for godt et år siden, og i dag har vi så en flåde på fem Toyota Traigo eltruck. Samlet set har vi nu det helt rigtige materiel, som gør produktionen fleksibel og sørger for et optimalt flow i alle de forskellige processer.

14.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Fra gas til el – stor byggevaregrossist eksekverer ESG tiltag i den interne transport

07.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

19.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Europe følger EU's ESRS forud for sin tid i ny bæredygtighedsrapport

21.02.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling støtter de olympiske og paralympiske lege Paris 2024 som officiel partner for materialehåndtering

02.02.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Lær Li-ion at kende, før du falder pladask for energiformen