Topchefer ser penge i bæredygtighed
Bæredygtighed er i høj grad blevet en faktor, der baner vej for nye kommercielle investeringer, giver adgang til nye markeder og skaber høj kundeloyalitet i modeindustrien. Det viser eksemplerne i Deloittes Modeanalyse 2015.
I kølvandet på den københavnske modeuge, har Deloitte lanceret Modeanalysen 2015, hvor der gives indblik i den økonomiske udvikling og makrotendenser i modebranchen anno 2015.
Deloittes analyse viser, at modevirksomheder i voksende grad ser en tydelig sammenhæng mellem forretningsstrategi og ansvarlighed, især på grund af de muligheder for vækst og besparelser, som en bæredygtig forretningstilgang giver. Og i Danmark og i udlandet bygger flere og flere virksomheder deres forretningsmodel og kommunikation op omkring et stærkt og aktivt kundeengagement i bæredygtighed.
Flere og flere brands møder krav fra forhandlere, stormagasiner, sælgere og kunder - dette presser virksomhederne til at begynde at arbejde mere strategisk med bæredygtighed. Men stadig er det kun de største modebrands og frontløbere som tør satse helhjertet på en bæredygtig strategi. Vi har i løbet af de seneste år hjulpet en række modevirksomheder med at systematisere og udvikle deres arbejde med bæredygtighed, og det er en god investering for langt de fleste, siger Bahare Haghshenas, Senior Manager i Deloitte
Det danske high end modebrand BARBARA I GONGINI er en af de virksomheder som tør inkorporere et fokus på socialt ansvar, som en naturlig og implicit del af forretningen. Hos BARBARA I GONGINI er ansvarlighed fundamentet for alle virksomhedens aktiviteter, og her går ideologiske visioner om ligestilling og menneskelighed hånd i hånd med et strategisk fokus på bæredygtigt og holdbart design. Virksomheden har ambition om at lave bæredygtig mode til en ny business case i modeindustrien. I Modeanalysen fortæller virksomheden blandt andet om, hvordan virksomhedens arbejde med minimering af ressourcespild i produktionsleddet har affødt en helt ny forretningsmodel, hvor restmetervarer bliver upcyclet til nye eksklusive kollektioner. Den administrerende direktør, Ole Ì Gongini Jensen forventer at det kan give bundlinjen et boost.
Det er rentabelt. Business casen holder både for wholesale, men i særdeles for business to consumer salg, siger Ole Ì Gongini Jensen.
I en verden med stort pres på naturens ressourcer er en ansvarlig produktion og genbrug af materialer altså ikke kun godt for miljøet men også på sigt for virksomhedens bundlinje.
I Modeanalysen fortæller også direktørerne Mads Nørgaard, fra Mads Nørgaard Copenhagen, og Lena Hansen, fra LauRie, og om hvordan deres CSR-indsats spiller sammen med deres forretningsstrategi og hvad der til dato har været deres gevinster ved at arbejde med bæredygtighed.
Læs mere i Modeanalysen 2015.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Modeanalysen 2015 bygger på tal fra 575 detailbutikker, 284 engrosfirmer, 40 virksomheder inden for fodtøj og 55 i smykkebranchen.
Deloitte Risk, Compliance & Sustainability har stor erfaring med at hjælpe virksomheder i modebranchen med problematikker inden for bæredygtighed, social ansvarlighed og risikostyring.