Kære Mærsk – stop transport af plastikaffald
Tiden er kommet til, at Mærsk tager stilling til, om de fortsat vil være en del af problemet med affaldstransport, der ikke alene bidrager til øget forurening, men – ligesom klimakrisen - særligt rammer de mest udsatte samfund i verden.
I den forgangne uge kunne vi læse, at Mærsk ville stoppe al transport til Rusland med undtagelse af fødevarer, medicin og humanitær hjælp. I lyset af situationens alvor, var det ikke en overraskende udmelding. Som så mange andre virksomheder tog de naturligvis ansvaret på sig, og tog med deres udmelding samtidig stilling til virksomhedens position i krigen.
Blot ugen før, og inden Rusland gik ind i Ukraine, kom en af Mærsk konkurrenter med en lidt mere overraskende udmelding. Verdens tredjestørste containerrederi CMA CGM Group meddelte nemlig, at de fra 1. juni 2022, ikke længere vil fragte plastikaffald rundt i verden. Dermed vil rederiet ikke længere risikere at medvirke til den omfattende og ulovlige handel med plastikaffald – waste trafficking - , der ud over at bidrage til en kriminel milliardindustri har enorme konsekvenser for miljøet og for menneskers liv og sundhed i nogle af verdens mest udsatte egne. Det kan ikke sammenlignes med krig, men for de mennesker, der lever i skyggen af vores affaldsbunker er det dødeligt alvor.
Allerede tilbage i februar 2021 opfordrede Plastic Change, sammen med 51 andre miljøorganisationer i Basel Action Network, verdens største rederier, herunder også Mærsk, til at tage deres bæredygtighedsløfter alvorligt og stoppe transport af plastikaffald til lande, der er dårligt rustet til at håndtere affaldet på en forsvarlig måde. Udmeldingen fra CMA CGM Group blev derfor modtaget med lige dele begejstring og respekt.
Mærsk, der ifølge Basel Action Network ligger på en 3. plads over de rederier, der transporterer mest plastikaffald, kan naturligvis ikke tage ansvar for de enorme affaldsmængder, som den vestlige generer hvert år. Men tiden er kommet til, at Mærsk tager stilling til, om de fortsat vil være en del af problemet affaldstransport, der ikke alene bidrager til øget forurening, men – ligesom klimakrisen særligt rammer de mest udsatte samfund i verden.
Så, kære Mærsk, jeg er med på, at I driver en forretning og affald en er vare, men når verden står i brand – ikke kun i forhold til krigen i Ukraine, men også i forhold til vores klima og miljø, så er det tid til at overveje om virksomhedens bæredygtighedsløfter harmonerer med transport af plastikaffald til nogle af verdens mest udsatte egne.
Dette debatindlæg er oprindelig blevet bragt i Børsen d. 14.03.2022