Du må godt være besværlig

Når man som virksomhed stiller krav til sine underleverandører, vil man nok uvægerligt blive opfattet som en lille smule besværlig. Vores bud er dog, at det i sidste ende godt kan betale sig af hensyn til miljøet. Udforsk vores bæredygtighedsrapport 2021.

Du må godt være besværlig. Foto: BLK

BLÅKLÄDERS BÆREDYGTIGHEDSRAPPORT 2021 ER LANDET. 

Blåkläder Workwear er siden 1959, hvor virksomheden blev etableret i Svenljunga i Sverige, vokset med cirka 100 procent hvert femte år. Det bragte i seneste regnskabsår omsætningen op på to milliarder svenske kroner, hvilket gør Blåkläder til en af verdens største producenter af ansvarligt produceret arbejdstøj og sikkerhedsfodtøj.

99 procent af vores footprint her på kloden kommer fra processer, der ligger uden for vores Blåkläder. Det er selvsagt næsten det hele, og ud af så stor en omsætning er det selvfølgelig helt afgørende, at vi er i stand til at påvirke og kontrollere samtlige af de processer, der medgår til produktionen af vores produkter.

Størst mulig indflydelse

Derfor har det i mange år været magtpåliggende for Blåkläder at arbejde sammen med så få underleverandører som muligt. Vores samarbejdspartnere bidrager nemlig til Blåkläders samlede CO2-aftryk under Greenhouse Gas Protocol Scope 3, der omfatter miljøbelastning fra aktiviteter, der ikke er ejet af Blåkläder, men indirekte påvirker vores CO2-aftryk. Vi har med andre ord valgt en forretningsmodel, hvor vi er afhængige af underleverandører, og det siger sig selv, at en af vores vigtigste opgaver er at gå efter størst mulig indflydelse hos disse underleverandører.

Optimal transparens gennem hele værdikæden

Mange af vores samarbejdsaftaler går mere end 15 år tilbage, og de ældste er helt op til 30 år gamle. Det mener vi, er et afgørende fundament under vores arbejde for at producere så ansvarligt som muligt. Op mod 80 procent af alle Blåkläders tekstiler bliver produceret på fabrikker ejet af den samme familie, og det giver os en unik mulighed for at opnå en optimal transparens gennem hele værdikæden. Samarbejdet med disse underleverandører er en del af vores ESG, Environmental and Social Governance, der både dækker vores interne processer og hele vejen op gennem vores værdikæde.

Besværlig samarbejdspartner

Der er måske nok mange, der vil karakterisere Blåkläder som en lidt ”besværlig” samarbejdspartner. Vi stiller med andre ord meget høje krav til os selv, vores samarbejdspartnere og underleverandører, og vi har valgt selv at source alle de komponenter, der indgår i vores produktion.

Vi tilstræber tilmed, at hver enkelt lille del af vores produkter indgår i flere forskellige produkter, hvilket nedbringer antallet af råmaterialer ganske betragteligt på tværs af vores forskellige produktlinjer. Det har samtidig også den kæmpe fordel, at vi kan nøjes med at samarbejde med nogle få underleverandører, fordi antallet af komponenter, vi har brug for, er begrænset. Vi ved også meget præcist, hvor de får deres produkter og råvarer fra, og det har enorm betydning for, hvor nemt det er for os at gennemskue og analysere hele vores værdikæde. Samlet set har vi blot 100 samarbejdspartnere og underleverandører, hvor det i tekstilindustrien er normalt at have fem til 10 gange så mange.

Stor fylde giver indflydelse

Når man som os arbejder sammen med så relativt få enheder i værdikæden – og samtidig fylder så meget hos hver af dem – er det langt nemmere at stille høje krav. Det gælder alt lige fra medarbejdernes rettigheder på arbejdspladsen til sundhed og sikkerhed, miljøaftryk, energiforbrug og forbruget af naturressourcer.

I et forsøg på at belyse konsekvenserne af de valg, vi gennem årene har truffet på alle ovenstående områder, har Blåkläder efterhånden udgivet en lang række sustainability reports, der detaljeret redegør for de sociale og miljømæssige konsekvenser af vores ansvarlighedspolitikker på hvert enkelt område. Der ligger et meget omfattende stykke analysearbejde bag vores årlige rapporter, og selvom vi nok aldrig når ”i mål”, er den seneste rapport et meget godt sted at begynde, hvis man søger inspiration til, hvordan man kommer i gang med at dokumentere et så mangefacetteret begreb som bæredygtighed.

Du finder den seneste udgave af Blåkläders Sustainability Report her.

GOD LÆSELYST.


__________________________________ 
For yderligere information, kontakt venligst: 

René Christiansen, country manager, Blåkläder Workwear Danmark, tlf. 21 77 02 94 / Rene.Christiansen@blaklader.com 

Presseservice og billeder: Jacob Lange, Lange PR, tlf. 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk 

Om Blåkläder 

Blåkläder, der blev grundlagt i Sverige i 1959, udvikler, producerer og distribuerer arbejdstøj, handsker og sikkerhedssko til alle faggrupper med høje krav til funktionalitet, kvalitet og design. Virksomheden sælger sine produkter i 20 lande, og det danske hovedkontor ligger i Støvring syd for Aalborg. Blåkläder producerer godt tre millioner stykker arbejdstøj på Sri Lanka og i Myanmar om året og lægger meget stor vægt på bæredygtighed – ikke blot i valget af materialer, men hele vejen rundt i forsyningskæden fra produktion til slutkunde. Med 15 datterselskaber i Europa og USA, agenter i Japan, Schweiz og Island og en årlig omsætning på 190 mio. € (2021) er Blåkläder en af verdens førende producenter og det største brand inden for arbejdstøj i Norden. Læs mere på www.blaklader.com.

23.01.2024BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Blåkläder Workwear søger kvindelige danske testpiloter

16.01.2024BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Blåkläder Workwear når (næsten) 100 procent Better Cotton

20.11.2023BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Boss Ladies og Blåkläder fortsætter parløb

24.10.2023BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Utrættelig Boss Lady kæmper for kvinders plads i håndværksfagene

16.10.2023BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Nål og tråd skaber forandring i Myanmar

26.09.2023BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Bedre plads til store maver i ny graviditetskollektion fra Blåkläder Workwear