Deleøkonomi er det nye sort
Abonnement til børnetøj og gratis udlån af værktøj er sidste nye tiltag på et voksende marked, hvor kunder deles om produkter og ikke længere bekender sig til brug-og-smid-væk kulturen.
Det er ikke længere vigtigt at eje produkter, så længe der er penge at spare. Virksomheder grundlagt på princippet om deleøkonomi skyder frem og seneste bud er virksomheden Vigga, der sælger abonnementer til børnetøj. Idéen om jævnligt at kunne udskifte børnetøjet, der til voksende børn hurtigt bliver for småt, virker så selvfølgeligt, at man kan undres over, hvorfor ingen er kommet på denne forretningsidé tidligere.
Og det er med samme selvfølgelighed, at Matti Jokela, ejer af en isenkræmmeren Malmö Jernhandel, låner sit værktøj ud helt gratis. Han kalder det en win-win-win, da det både gavner kunderne, miljøet og hans butik, hvor omsætningen er steget stødt, siden han begyndte at låne sit værktøj ud til sine kunder; fire ud af fem kunder køber nemlig småting foruden det værktøj, de låner.
Der er ingen tvivl om, at deleøkonomien har vundet indpas hos forbrugerne. Koncepter som minbildinbil.dk og airbnb.com er for længst blevet normen, når forbrugere kigger på transport eller hotelophold. Deleøkonomi, eller sharing economy, eller collaborative economy - kært barn har mange navne - bliver på verdensplan budt velkommen, da den grundlæggende win-win situation ikke kan fornægtes. Sælgeren eller ejeren tjener penge, modtageren får adgang til et produkt eller en service til en god pris og sparer omkostningerne ved selv at eje, og samfundet vinder på den lange bane, da konceptet mindsker produktion af nye produkter.
Sammen med kapitalisme og cirkulær økonomi, er deleøkonomi en del af den såkaldte hybrid økonomi, vi bevæger os mod. Med deleøkonomien på banen, kan den udskældte brug-og-smid-væk kultur, der er hersket i de seneste mange år, være på vej til at blive en saga blot til glæde for klima og miljø.
Læs mere: Towards the circular economy: Accelerating the scale-up across global supply chains