Compliance fra begrænsninger til muligheder
Danske virksomheder navigerer i dag i et minefelt af love, regler, standarder og direktiver, der er i konstant forandring både herhjemme og på det globale marked. Formår man ikke at manøvrere i dette landskab, koster det på bundlinjen.
Torsdag d.11. september løb Deloitte og Berlingske Medias Compliance Agenda 2014 af stablen. Med over 90 deltagere fra en række af Danmarks største virksomheder, var det tydeligt, at compliance i dag er på dagsordenen både nationalt og internationalt.
På konferencen blev resultaterne fra Deloittes nye nordiske compliance undersøgelse offentliggjort, og efterfølgende gav talere fra Siemens, Mærsk, H&M, Nordea og Transparency International et bredt indblik i, hvordan nogle af Europas største virksomheder arbejder med compliance og sikring af en bæredygtig forretning.
Deloittes nordiske undersøgelse viser blandt andet, at compliance-afdelinger i dag står overfor et voksende antal krav fra hard- såvel som soft law. Derfor er der i stigende grad et behov for et mere integreret compliance-fokus, der sikrer virksomheder mod ubehagelige overraskelser og lægger fundamentet for nye forretningsmuligheder.
Virksomhederne skal i stigende grad forholde sig til ikke-juridiske krav om at opføre sig ordentligt, såfremt værdien af deres brand og troværdighed skal bevares. Det kan være lidt en gråzone at navigere i, siger Anne Mette Christiansen, partner i Deloitte Sustainability.
Undersøgelsen viser også, at compliance-afdelingerne i dag har mange og fragmenterede ansvarsområder blandt de 70 adspurgte virksomheder blev der identificeret hele 27 spredte ansvarsområder og aktiviteter, som compliance-afdelinger i dag varetager. På basis af dette er det tydeligt, at compliance-feltet er komplekst og i konstant udvikling. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne begynder at adressere de forskellige risici og effektiviserer compliance-arbejdet for det koster dyrt på bundlinjen, hvis compliance fejler.
Du kan finde mere information og downloade hele Nordic Compliance Survey her: http://www2.deloitte.com/dk/da/pages/strategy/solutions/Compliance360-En-fuldt-integreret-loesning.html