ØKOLADEN HAR BEVÆGET SIG VIDERE TIL ØKOLOGI VERSION 2.0

Økoladen er firmaet bag en ambitiøs økologisk chokolade. Interessen for økologi og bæredygtighed opstod, da Jan Elmelund fik børn. Som så mange andre forældre, blev Jan mere opmærksom på, hvad børnene proppede i munden. Han har siden 2004 stået bag Økoladen.

”Det begyndte på basis af et samarbejde med Irma. Irma var på forkant og kunne allerede dengang se et behov for økologisk chokolade. Vi udviklede derfor de mange økologiske varianter, og andre butikker og kæder er nu også blevet kunder. Men i dag er det ikke nok for forbrugerne at selve produktet er økologisk,” forklarer Jan Elmelund.

Derfor har Økoladen nu bevæget sig videre til hvad han kalder for Økologi version 2.0: “Ud over at produkterne er 100 % økologiske, føler vi nu også en forpligtelse til at tage størst muligt hensyn til miljøet og til forbrugerne på alle andre områder i hele processen, bl.a. i forbindelse med indpakningen. Derfor er vi hele tiden på udkig efter de mest bæredygtige løsninger til vores emballage.” Jan Elmelund fortsætter:

”Vi kan mærke, at vi heldigvis ikke er alene om at tænke i bæredygtig emballage, og vores initiativer er fuldstændig i tråd med den emballagestrategi, som Coop fremlagde i maj i år. Et heldigt sammenfald, når Coop netop er en af vores store kunder.”

80 % genbrugsplast og Cradle to Cradle

Et af initiativerne er, at den plast der anvendes, nu indeholder 80 % genbrugsplast. Og her kunne man stoppe, da det mest miljøvenlige ville være at reducere emballagen til et minimum og for eksempel helt undlade den yderste kartonemballage. Men udfordringen er bare, at emballagen er med til at sælge produktet. Det er emballagen der i første omgang tiltrækker forbrugerne med sit flotte design og sin fortælling om, at Økoladens produkter er helt økologiske og produceret i Danmark.

“Da vi hørte om KLS PurePrint og deres Cradle to Cradle certificerede emballage, var vi ikke i tvivl om, at vi skulle have et samarbejde,” siger Jan Elmelund om det nye samarbejde med KLS PurePrint. Han har derfor netop fået produceret en helt nydesignet serie, hvor forbrugerne kan læse, at kartonemballagen er Cradle to Cradle certificeret, og dermed produceret helt uden brug af skadelige kemikalier og tungmetaller. Den nye emballage er på vej ud i butikkerne, i første omgang i MENY-kæden.

”Vi kunne faktisk også kalde den nye emballage økologisk,” slutter Jan Elmelund med et smil.

06.01.2025KLS Grafisk Hus A/S

Sponseret

Bornholmerkiksen er pakket ind i Cradle to Cradle Silver-certificeret emballage

03.01.2025KLS Grafisk Hus A/S

Sponseret

Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton

09.12.2024KLS Grafisk Hus A/S

Sponseret

Biodiversitet: Sådan kan I gøre en forskel

14.05.2024KLS Grafisk Hus A/S

Sponseret

Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed

06.10.2023KLS Grafisk Hus A/S

Sponseret

Vilde resultater: Natur i erhvervsområde gør en kæmpe forskel

25.05.2023KLS Grafisk Hus A/S

Sponseret

Ny typografi kan spare miljøet for 76 mio. Trykte sider!