Vi kan proppe os med Ø-mærket frugt og grønt – lige lidt hjælper det

Det er næsten umuligt at få danskerne til at købe dobbelt så meget økologi. Det er derimod eksporten, vi skal satse på, hvis regeringens mål om en fordobling af økologi inden 2030 skal nås, skriver Thomas Roland, CSR-chef i Coop.

Vi kan øge det indenlandske salg af økologi betydeligt, men vi har først og fremmest brug for meget mere end en fordobling af eksporten, hvis det økologiske areal for alvor skal vokse, skriver Thomas Roland. (Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix).

05.09.2019

Sponseret

Altinget.dk, Thomas Roland CSR-chef, Coop, COOP Danmark A/S

Regeringen har i sit forståelsespapir sat sig som mål, at økologien i Danmark skal fordobles inden 2030.

Dobbelt så stor indenlandsk afsætning. Dobbelt så stort areal. Og også en fordoblet eksport.

Det mål kan vi som det største danske afsætningsled for økologiske varer godt bakke op om. Set fra Coops stol har vi bestemt ikke set toppen af den økologiske afsætning endnu. Men der lurer udfordringer i horisonten, som regeringen skal have med i regnestykket, før målet kan indfries.

Det er umuligt her i landet at sælge dobbelt så meget økologisk mælk. Lidt drillende kan man sige, at det i storbyer vil betyde, at vi skal over 100 procent økologisk afsætning i et marked, hvor salget af komælk falder.

Thomas Roland CSR-chef, Coop

Eksport er vejen til mere økologi
Andelen af det økologiske areal, som anvendes på afgrøder, der ender direkte på de danske middagsborde, er faktisk ret lille. Produktionen af frugt, grønt og brødkorn fylder ikke mange procent af de økologiske marker.

Fuldstændig som i det konventionelle landbrug er det tværtimod den animalske produktion, som tager plads. Til produktion af foder, grovfoder og i den økologiske sektor til græsning.

Der har vi den første udfordring til regeringen: Vi kan proppe os med Ø-mærket frugt og grønt, og sågar også med brød og havregryn − lige lidt vil det hjælpe. Det giver ikke mange ekstra hektar økologi.

Nøglen ligger i at øge den animalske produktion. Men det er umuligt her i landet at sælge dobbelt så meget økologisk mælk. Lidt drillende kan man sige, at det i storbyer vil betyde, at vi skal over 100 procent økologisk afsætning i et marked, hvor salget af komælk falder.

Det er heller ikke let at fordoble salget af kød. Prisforskellen opleves stor, og de mest økologisk orienterede forbrugere har allerede skåret ned på deres kødindtag.

Så selvom jeg tror, vi kan øge den indenlandske afsætning betydeligt – også kødsalget – så har vi først og fremmest brug for meget mere end en fordobling af eksporten, hvis det økologiske areal for alvor skal vokse. Og er regeringen klar til at hjælpe her, hvor det måske ikke engang er de danske vælgere, der ser varerne på hylderne?

Læs hele historien på Altinget.dk's hjemmeside her

03.11.2023COOP Danmark A/S

Sponseret

Coop lancerer verdens nok første tracker, som viser kunderne deres øko-andel

11.08.2022COOP Danmark A/S

Sponseret

Coop og Mærkevareleverandørerne vil hjælpe virksomheder med at reducere CO2-aftryk

08.08.2022COOP Danmark A/S

Sponseret

Coop åbner ny bæredygtig butik

05.10.2021COOP Danmark A/S

Sponseret

Coop har reduceret sin CO2-udledning med 32%

29.09.2021COOP Danmark A/S

Sponseret

Happy Hour i Kvickly og SuperBrugsen skal sætte fokus på madspild

19.09.2020COOP Danmark A/S

Sponseret

Ny klimaberegner har fået over 200.000 danskere til at tjekke deres klimaaftryk på mobilen