Solar er klar til at rådgive kunder om tsunami af nye regler om bæredygtighed
Kun de største virksomheder bliver i første omgang direkte ramt af EU’s direktiv om bæredygtighedsrapportering - kaldet CSRD - der er trådt i kraft i år. Men mindre og mellemstore virksomheder slipper ikke, hvis de vil være underleverandører til større virksomheder eller deltage i offentlige udbud, påpeger Solar, der er klar til at hjælpe sine kunder med at finde vej gennem junglen.
Kan du levere en EPD på de produkter, der indgår i opgaven?
Har du styr på kravene til et DGNB-certificeret byggeri?
Og hvad er kravene i EU-taksonomien?
Det er blot nogle af de mange spørgsmål, der rammer store entreprenører, som bygger eller leverer vedligeholdelsesopgaver for pensionskasser, store virksomheder eller offentlige institutioner. Det er nye lovkrav fra EU, der kræver en omfattende dokumentering af alle bæredygtighedsaspekter omkring nybyggeri og vedligeholdelsesopgaver, og som hele sektoren skal forholde sig til.
”Det er en tsunami af nye regler og lovgivning, der er på vej.”
Denise Goldby
”Det er en tsunami af nye regler og lovgivning, der er på vej,” fastslår Denise Goldby, der er bæredygtighedschef i Solar Danmark, som leverer produkter og services inden for el, vvs, industri, ventilation samt klima- og energiløsninger.
Små virksomheder bliver også ramt
Selvom kravene i starten kun stilles til de store virksomheder, vil de blive ført videre til alle de mindre og mellemstore installationsvirksomheder, der arbejder som underleverandører - eller som selv ønsker at byde på opgaver, hvor der stilles store krav til bæredygtighed.
”Det kan blive en udfordring for alle virksomheder og måske især for de små og mellemstore installationsvirksomheder at følge med. Men heldigvis er det ikke alle de nye regler, det er nødvendigt at kende til bunds,” siger Denise Goldby. Som en stor leverandør og en børsnoteret virksomhed med høje bæredygtighedsmål sætter Solar sig ind i de kommende nye regler i dansk lovgivning og bygningsreglement.
Dokumentation til bæredygtigt byggeri
”Det er primært på produktniveau, at de nye regler rammer. Dokumentationen skal være i orden, hvis man skal deltage i et bæredygtighedscertificeret byggeri, og man er nødt til at vide, hvilke fremtidige krav der er til at levere til byggerier, og hvilke krav de offentlige myndigheder vil stille,” siger Denise Goldby.
Udviklingen går i øjeblikket så stærkt, at lovgivningen bliver overhalet af pensionskasser, investorer og andre bygherrer, der gør mere på bæredygtighedsområdet, end lovgivningen kræver. ”Og det er jo positivt, for det er med til at skubbe til den grønne omstilling. Vi har i skrivende stund 14.500 EPD'er, som kan downloades fra vores webshop, så kunder kan levere til DGNB-certificeret byggeri. Der tilgår dagligt nye EPD’er, og vores mål er at få EPD'er og CO2-tal på alle vores produkter," siger hun.
Carsten Antonisen, der er direktør for Solar Danmark, fortsætter: ”Herudover skal vi også finde de bedste løsninger til almindelige drift- og vedligeholdelsesopgaver. For ud over data og dokumentation handler det også om at tilbyde de mest effektive og energirigtige produkter på markedet. Det gælder både måden, de bliver produceret på, materialerne der indgår og den måde, de bliver transporteret på. Og som en både miljø- og kvalitetscertificeret virksomhed stiller vi krav til vores leverandører - uanset hvor de kommer fra. Så både kvalitet og data skal være i orden, og begge dele skal kunne valideres.”
Indsigt gør grøn omstilling til forretningsmulighed
Krav og regler skal nedbrydes til praktisk anvendelig indsigt, så den grønne omstilling kan blive en forretningsmulighed for virksomhederne.
”Hvis man ikke sætter sig ind i reglerne, er der en risiko for, at man ikke længere er relevant i et marked i forandring.”
Carsten Antonisen
”Hvis man ikke sætter sig ind i reglerne, er der en risiko for, at man ikke længere er relevant i et marked i forandring,” siger Carsten Antonisen. ”Og det er her, vi kan hjælpe kunderne. Vi har allerede kontakt med rigtigt mange virksomheder, der ønsker viden og assistance.”
Solar står klar med rådgivning
Der er nemlig også brug for rådgivning. For mens de største kunder ofte har egne bæredygtighedseksperter, stiller det sig anderledes med de mindre og mellemstore kunder.
”Vi oplever et kæmpe behov for at skulle understøtte vores mindre og mellemstore kunder. Vi ser det som vores opgave at understøtte hele branchen i forhold til at løfte kompetenceniveauet - ikke bare hos os selv og i vores leverandørled, men også hos vores kunder. Hvis de skal være en del af den grønne omstilling, så skal der ske et kompetenceløft, der gør dem i stand til at håndtere den type opgaver, som bliver helt dagligdags om kort tid,” siger Carsten Antonisen.
Sparring og kompetencer
Derfor er det ifølge Solar i dag lige så vigtigt at have en sparring med kunderne omkring energieffektive produkter og løsninger, som det er at tale om et produkts tekniske fortræffeligheder og specifikationer.
”Vores sælgere har kompetencer til at tage bæredygtighedsdialogen med vore kunder, ligesom vi på Solar Skolen tilbyder et bredt udvalg af efteruddannelser indenfor bl.a. bæredygtighed, så også de mange mindre virksomheder kan erhverve sig de kompetencer, der er nødvendige for at være med på den bæredygtighedsrejse, der først lige er begyndt. Også for Solar,” slutter Carsten Antonisen.