Partnerskab: Coca-Cola og WWF vil redde isbjørnen

Gennem et nyt samarbejde vil Coca-Cola og WWF redde isbjørnen, som er truet på grund af den globale opvarmning. Rollefordelingen er klar: Coca-Cola udnytter sine enorme markedsføringsmuskler til at skabe opmærksomhed om problemet, mens WWF leverer ekspertise i isbjørnens levevilkår.

27.02.2013

Lasse Andersen, CSR.dk

WWF og Coca-Colas samarbejde om at redde isbjørnen bliver synligt på Coca-Colas dåser og flasker i den kommende tid..

I denne uge skyder Coca-Cola og miljøorganisationen WWF den europæiske kampagne ”Artic Home” i gang i Danmark. Målet er at samle penge ind til WWFs arbejde med at redde isbjørnen, der er truet på livet, fordi isen i det arktiske område smelter hastigt som følge af global opvarmning.

Læs også: Kunsten at samarbejde med en NGO

Konkret har Coca-Cola forpligtiget sig til at støtte WWFs isbjørne-indsats med 3 millioner euro over tre år. Samtidig bruger læskedrik-giganten alle sine markedsføringsplatforme til at skabe opmærksomhed om isbjørnens situation og opfordrer forbrugerne til at støtte projektet med donationer.

Isbjørnemor og hendes to unger
Mikael Bonde Nielsen, der er Communication Director i Coca-Cola Nordic siger til csr.dk:

"Vores rolle er at sælge kampagnen via et voldsomt medietryk på tv, print, digitale medier og sociale medier i 16 europæiske lande. Selv vores emballage bruger vi til at gøre opmærksom på isbjørnenes situation - i den kommende tid sætter vi billedet af en isbjørnemor og hendes to unger på alle flasker og dåser. Vi kan altså virkelig flytte noget markedsføringsmæssigt, og når vi kombinerer den styrke med WWF, er vi i stand til at nå meget langt,”

Rammer ny målgruppe
De indsamlede midler går til WWFs arbejde i det arktiske område, som blandt andet inkluderer forskning og bevaringsarbejde af den sidste is i et 1,4 millioner kvadratkilometer stort område i Nord Grønland og det nordlige Canada.

Læs også: Dialog tager brodden af aggressive NGO'er

Samlet set har WWF arbejdet for at beskytte Arktis i 20 år – blandt andet med at forstå og understøtte naturens muligheder for at tilpasse sig forandringerne i klimaet. Gitte Seeberg, der er generalsekretær i WWF Danmark tror, at samarbejdet med Coca-Cola udover en økonomisk håndsrækning kan sikre, at organisationen giver en ny målgruppe en forståelse for problemerne i Arktis.

WWF og en yngre målgruppe
”Jeg håber, at Coca-Colas markedsføringsindsats på blandet andet de sociale medier kan sikre, at vi får fat i en yngre målgruppe end den, der normalt interesserer sig for WWFs aktiviteter. Klimaændringerne er jo blevet meget svære at sætte på dagsordenen, men jeg tror, at konsekvenserne for isbjørnen kan få folks øjne op for problemerne, fordi isbjørnens historie appellerer til følelserne,” siger Gitte Seeberg til csr.dk

Isbjørnen har i mange år været en del af Coca-Cola reklameuniverset, og det er en af årsagerne til at Coca-Cola har valgt at engagere sig i kampagnen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.12.2025CSR.dk

Ny national plan skal styrke naturnær turisme i Danmark

18.12.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

En introduktion til strategisk bæredygtighed: Fra compliance til resiliens og grøn konkurrenceevne

16.12.2025CSR.dk

Efterspørgslen på grønne kompetencer er skudt i vejret og giver konkrete karrierefordele

16.12.2025CSR.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025CSR.dk

DMI åbner ny vejr-tidsmaskine til brug for grønne forretninger og klimatilpasning

16.12.2025Klimaklar

Sponseret

Vandt stor ordre ved at skære ESG-rapporten ind til benet

15.12.2025CSR.dk

Flere perspektiver giver bedre beslutninger: Norlys-topchef efterlyser større fokus på diversitet

12.12.2025CSR.dk

Dan Jørgensen vil samle EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

06.01.2026

Tid

12:30

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens bæredygtige strategi

Ønsker du strategisk forståelse i hvordan du arbejder med og implementerer virksomhedens bæredygtige strategier? Deltag på dette kursus og lær om bæredygtige startegier. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 9. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

09.01.2026

Tid

12:30

Sted

Zoom