Partnerskab: Coca-Cola og WWF vil redde isbjørnen

Gennem et nyt samarbejde vil Coca-Cola og WWF redde isbjørnen, som er truet på grund af den globale opvarmning. Rollefordelingen er klar: Coca-Cola udnytter sine enorme markedsføringsmuskler til at skabe opmærksomhed om problemet, mens WWF leverer ekspertise i isbjørnens levevilkår.

27.02.2013

Lasse Andersen, CSR.dk

WWF og Coca-Colas samarbejde om at redde isbjørnen bliver synligt på Coca-Colas dåser og flasker i den kommende tid..

I denne uge skyder Coca-Cola og miljøorganisationen WWF den europæiske kampagne ”Artic Home” i gang i Danmark. Målet er at samle penge ind til WWFs arbejde med at redde isbjørnen, der er truet på livet, fordi isen i det arktiske område smelter hastigt som følge af global opvarmning.

Læs også: Kunsten at samarbejde med en NGO

Konkret har Coca-Cola forpligtiget sig til at støtte WWFs isbjørne-indsats med 3 millioner euro over tre år. Samtidig bruger læskedrik-giganten alle sine markedsføringsplatforme til at skabe opmærksomhed om isbjørnens situation og opfordrer forbrugerne til at støtte projektet med donationer.

Isbjørnemor og hendes to unger
Mikael Bonde Nielsen, der er Communication Director i Coca-Cola Nordic siger til csr.dk:

"Vores rolle er at sælge kampagnen via et voldsomt medietryk på tv, print, digitale medier og sociale medier i 16 europæiske lande. Selv vores emballage bruger vi til at gøre opmærksom på isbjørnenes situation - i den kommende tid sætter vi billedet af en isbjørnemor og hendes to unger på alle flasker og dåser. Vi kan altså virkelig flytte noget markedsføringsmæssigt, og når vi kombinerer den styrke med WWF, er vi i stand til at nå meget langt,”

Rammer ny målgruppe
De indsamlede midler går til WWFs arbejde i det arktiske område, som blandt andet inkluderer forskning og bevaringsarbejde af den sidste is i et 1,4 millioner kvadratkilometer stort område i Nord Grønland og det nordlige Canada.

Læs også: Dialog tager brodden af aggressive NGO'er

Samlet set har WWF arbejdet for at beskytte Arktis i 20 år – blandt andet med at forstå og understøtte naturens muligheder for at tilpasse sig forandringerne i klimaet. Gitte Seeberg, der er generalsekretær i WWF Danmark tror, at samarbejdet med Coca-Cola udover en økonomisk håndsrækning kan sikre, at organisationen giver en ny målgruppe en forståelse for problemerne i Arktis.

WWF og en yngre målgruppe
”Jeg håber, at Coca-Colas markedsføringsindsats på blandet andet de sociale medier kan sikre, at vi får fat i en yngre målgruppe end den, der normalt interesserer sig for WWFs aktiviteter. Klimaændringerne er jo blevet meget svære at sætte på dagsordenen, men jeg tror, at konsekvenserne for isbjørnen kan få folks øjne op for problemerne, fordi isbjørnens historie appellerer til følelserne,” siger Gitte Seeberg til csr.dk

Isbjørnen har i mange år været en del af Coca-Cola reklameuniverset, og det er en af årsagerne til at Coca-Cola har valgt at engagere sig i kampagnen.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

31.07.2025CSR.dk

Nye krav og normer får VVS-kæde til at styrke uddannelsesindsatsen

30.07.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri rykker over Østersøen

29.07.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimaskeptisk alliance truer klimahandling

28.07.2025CSR.dk

Design med omtanke: Nyt værktøj gør cirkulær forretning konkret

25.07.2025CSR.dk

Ny vidensbank skal hjælpe lærere med at løfte klimaundervisningen

24.07.2025CSR.dk

Over 60 reklamebureauer kræver stop for fossilreklamer

23.07.2025CSR.dk

Dagligvarekæder lægger pres på politikere i klimakampen

22.07.2025CSR.dk

Nyt klimaværktøj skal gøre CO2-beregninger mere gennemsigtige

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K