Coop-ansatte er endnu ikke med på CSR-vognen

Det er ikke lykkedes for Coop at forankre CSR-strategien helt ud i virksomhedens yderste led. Mange af medarbejderne kender ganske enkelt ikke koncernens ansvarlighedspolitik, fortæller Maja Rosenstock, som har brugt tre år på at udarbejde en ph.d. om dagligvaregigantens CSR-strategi. Fejlslagen kommunikation er en del af årsagen, mener hun.

29.01.2013

Lasse Andersen, CSR.dk

Maja Rosenstock er forfatter til ph.d-afhandlingen ”CSR – hvor svært kan det være?”, som blandt andet konkluderer, at mange af Coops medarbejder ikke kender til CSR-strategien..

Man skal ikke bladre ret langt frem i CSR-lærerbøgerne, før man støder på passager, der understreger vigtigheden af, at CSR-strategien er forankret i hele virksomhedens organisation. Medarbejderne skal tage ansvar for strategien og være små CSR-ambassadører i dagligdagen, hedder det, og CSR-afdelingen må aldrig blive en løsrevet enhed, der ikke har kontakt og føling med resten af virksomheden.

Men det er svært, det med at sikre forankringen af strategien. Selv i Coop, som ellers er kendt som en rollemodel på CSR-området, er det ikke lykkedes at bygge en solid bro mellem hovedkontorets snak om ”Fairtade” og ”code of conducts”, og den hverdag mange af de 35.000 medarbejderne har i virksomheden. Salgsassistenten på gulvet i Daglig Brugsen er ganske enkelt ikke kommet med på CSR-vognen.

Læs også: Novo Nordisk og Coop er CSR-områdets mediedarlings

Det viser ph.d.-afhandlingen ”CSR – hvor svært kan det være?”, som Maja Rosenstock efter tre års analysearbejde i Coop forsvarede i november. Afhandlingen konkluderer blandt andet, at medarbejderne ude i butikkerne har en minimal viden om, hvilke mål hovedkontoret har sat på CSR-området. Således angav knap halvdelen af Coop-medarbejderne i en spørgeskemaundersøgelse, at de ikke kendte indholdet i Coops stort anlagte ”1-4-40 ansvarlighedsplan”, som definerer 40 konkrete handlinger indenfor de fire områder sundhed, klima, etisk handel og miljø/økologi.

Globalt kontra lokalt
Medarbejderne har ellers fået vist film om ansvarlighedsplanen, og indholdet er grundigt beskrevet og forklaret på Coops hjemmeside, men effekten har altså været begrænset. Det skyldes ifølge Maja Rosenstock, at hovedkontoret i Albertslund har et meget globalt fokus i CSR-arbejdet, mens medarbejderne uden i butikkerne derimod har et lokalt fokus.

Der er stor chance for, at salgsassistenten i den lokale Kvickly ikke kender Coops ansvarlighedspolitik. Det viser p.hd.-afhandlingen "CSR - hvor svært kan det være"..

”I CSR-afdelingen på hovedkontoret taler man for eksempel om, at der skal flere MSC-certificerede fisk og mere FSC-certificeret træ i butikkerne, og samtidig vil man gerne skabe udvikling i Afrika gennem handel. Ude i butikkerne er man derimod mere fokuseret på, hvad der tiltrækker kunder her og nu. Og holdningen er altså, at en fødselsdagsfest med hoppeborg og pølser til kunderne har større salgsmæssig effekt end et stort fremstød som for eksempel Fairtrade-kaffe,” siger Maja Rosenstock.

7 råd til at forankre CSR-strategien i organisationen

  • Start med at kigge på incitamentsstrukturerne i virksomheden. Er de befordrende for ansvarlighedsarbejdet?
  • Handlingerne i ansvarlighedsplanen skal være konkrete og målbare.
  • Ingen handlinger må være ”ejerløse”. For hver handling skal der være udpeget funktioner/ansatte, der har ansvaret for at den indfries.
  • Overvej fordele og ulemper ved en øget decentralisering af ansvarlighedsarbejdet. Er de enkelte forretningsområder klædt på til at sætte egne mål for ansvarlighedsarbejdet?
  • CSR-kommunikation skal være målrettet forskellige medarbejder-grupper, så den bliver mere konkret og nærværende for den enkelte.
  • Skab sammenhæng mellem CSR og HR.
  • Substans. Indholdet er afgørende – det må ikke ende i tom PR.

Kilde: Maja Rosenstock

Fejlen ligger i kommunikationen
Hun mener, at Coop har begået en fejl ved at kommunikere målene i bæredygtighedsplanen på samme måde til alle 35.000 medarbejdere i koncernen. Det betyder, at målene kommer til at virke fjerne og irrelevante for de enkelte medarbejdere, mener hun.

”Når der står i planen, at Coop skal nedsætte sit Carbon Footprint med 12 procent, så sidder der en salgsassistent i Daglig Brugsen og tænker: ’Okay, det gør de nok inde på hovedkontoret. Hvad har det med mig at gøre?’. Koncernens mål om tilslutning til Global Compact og kontrol af leverandører i Fjernøsten giver heller ikke meget mening for salgsassistenten,” konstaterer Maja Rosenstock.

Læs også: Indspark: CSR kan blive for forretningsdrevet

Derfor anbefaler hun Coop, hvor hun i dag er ansat på konsulentbasis, at man tænker mere i specifikke målgrupper, når CSR-startegien skal kommunikeres ud til medarbejderne.

”De, der sidder i logistikafdelingen, skal vide noget om, hvordan man reducerer brændstofforbruget, mens de, der sidder som salgsassistenter i de forskellige kæder, skal vide noget om, at virksomheden vil sælge flere Fairtrade- og Änglamark-produkter. Dermed bliver CSR-strategien mere håndgribelig for medarbejderne og chancen for, at de tager ejerskab for nogle af målene er større,” siger Maja Rosenstock.

Decentraliserer CSR-strategien
Den strategi er indtil videre kun et godt råd fra Maja Rosenstock, men i Coop-koncernen er det besluttet, at der skal ske en form for decentralisering på ansvarligheds-området for at sikre en bedre forankring af CSR-strategien i organisationen. Det betyder, at man fremover i højere grad vil spørge de enkelte kæder, hvilke hovedområder de gerne vil arbejde med inden for CSR-området.

”Man kan forestille, sig at Irma vil skrive ind i deres ansvarlighedsplan, at de vil slå et slag for nordisk mad og være den butik, der fører flest Fairtrade-produkter. I Daglig Brugsen kunne det eksempelvis handle om, at man gerne ville spille en vigtig rolle i lokalområdet, være et samlingspunkt så at sige,” forklarer Maja Rosenstock.

I hendes øjne er øvelsen rigtig, fordi den får medarbejderne til at føle sig som en del af løsningen, men hun mener også, at den er en balancegang i forhold til, hvor meget af ansvaret hovedkontorets CSR-afdeling skal lægge ud på kædeniveau.

”Spørgsmålet er jo, om de enkelte kæder er klædt på til at lave en professionel ansvarlighedsplan, og hvordan man i modsat fald giver dem de nødvendige kompetencer, spørger Maja Rosenstock og understreger, at den centrale CSR-afdeling fortsat vil sætte de overordnede rammer, som kæderne skal bevæge sig indenfor.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

17.04.2024CSR.dk

Hovedsæde renoveret med 90 procent genbrugsmaterialer

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

05.04.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

25.03.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

ESG kalder på stærke kommunikationsværdikæder

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi har fået afmystificeret klimaregnskaber og lært at kommunikere grønt”

20.03.2024CSR.dk

Sådan kan bureauer vise vejen

19.03.2024Advice

Sponseret

Fremtiden tilhører dem, der tør handle

19.03.2024Advice

Sponseret

ESG er ikke kun rapportering og compliance - det handler om forandringsledelse og konkurrenceevne

Jobmarked

Se alle

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
ESG i Værdikæder - Hvordan kan man arbejde strategisk med ESG?

På dette webinar vil du blive præsenteret for nogle af de erfaringer, der er kommet ud af projektets første fase. På baggrund af disse erfaringer, dykker vi ned i, hvordan SMV’er kan arbejde strategisk med ESG og bæredygtighed.

Dato

18.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Cognitech A/S
Konference
AI, ESG og den værdiskabende økonomiafdeling

Hvordan kan du bruge AI og digitalisering til at optimere din økonomifunktion, så du bliver en stærkere strategisk samarbejdspartner?

Dato

18.04.2024

Tid

13:00

Sted

Sundkrogsgade 11, 2100 København

HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bølgeenergi Dagen

Kom med, når vi afholder Bølgeenergi Dagen med fokus på danske bølgeenergiløsninger. Oplev debat om branchens fremtid, og få en introduktion til dens historik. En række teknologier på området vil blive præsenteret gennem oplæg.

Dato

18.04.2024

Tid

14:00

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

ISO 45003 er en systematisk ramme for hvordan organisationer kan arbejde proaktivt med trivsel og psykisk arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Sted

København, Nordhavn