Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

Conrum har netop set dagens lys. Læs med og få et spændende indblik i, hvordan branding og identitetsskabelse kan se ud i en tid, hvor verden stiller helt ny krav til virksomheder.

Foto: Crossmind

Conrum er resultatet af fusionen mellem to veletablerede og højt respekterede spillere på markedet for modulbyggeri i Danmark – Mobilhouse og Dalsgaard. Conrum har store ambitioner, ikke mindst på ESG fronten. Og, endnu vigtigere, så har de kompetencerne, ekspertisen, musklerne og viljen til at indfri ambitionerne.    

Det har derfor både været en spændende proces og et tillidsfuldt hverv for os i CrossMind Reklamebureau at få lov at skabe og opbygge Conrum brandet fra bunden.  

Hvad er vores bidrag til verden? 

Helt grundlæggende så er den tid forbi, hvor vi som virksomheder er os selv nærmest. Det betyder ikke, at vi ikke skal drive sunde, stærke og profitable virksomheder – det skal vi uden tvivl.  

Men vi er nødt til at spørge os selv, hvordan vi med vores produkter og ydelser kan bidrage til verden, til samfundet? Har verden brug for det, vi kommer med? Det spørgsmål skal vi kunne svare ja til.   

En stærk kernefortælling 

I Conrums tilfælde lå svaret lige for. For Conrum leverer danskproduceret modulbyggeri af høj kvalitet. Og det, de skaber, er rum. Rum til samfundets nøglefunktioner og rammerne om det hverdagsliv, danskerne lever udenfor hjemmets fire vægge.     

Conrums nye kernefortælling afspejler derfor både den værdi der skabes, og den rolle virksomheden ønsker at spille i et større perspektiv: 

“I Conrum skaber vi rammer, der bliver til rum. Leverum. Arbejdsrum. Fællesrum. Albuerum. Rum, som er fleksible i tid, sted og funktion. Rum der gør indtryk. Fremtidens rum.  

Med innovativt, ansvarligt og fleksibelt byggeri løser vi behovet for plads og rum - når det opstår og hvor det opstår. Vi designer, bygger, monterer og cirkulerer midlertidige og permanente rum og faciliteter for private virksomheder og offentlige institutioner. 

Mennesker og miljø er vores vigtigste interessenter. Vi skaber rum, hvor mennesker trives, og vi stræber efter at drive fremtidens ansvarlige forretning – idag" 

En stærk og vedkommende ny identitet 

Også i udviklingen af Conrums nye navn, logo og visuelle identitet, har ESG været en underliggende faktor og retningsvisende for den kreative proces. 

Ord med betydning 

Conrum er sammensat af con og rum. Con kommer af connect – det engelske ord for at forbinde. Det refererer til modulbyggeri og det unikke i, at bygningsmoduler kan forbindes til at skabe præcis det rum, kunden ønsker.  

Men det refererer i høj grad også til forbundethed, som er helt essentielt for fremtidens succesfulde virksomheder. Forbundethed med kloden. Med værdikæden. Med samfundet. Fremtidens virksomheder er ikke øer.     

Rum refererer til den værdi, Conrum skaber. Men det refererer også til rummelighed, som er en af Conrums kerneværdier. Særligt indad til for virksomhedens 180 dedikerede medarbejdere sender det et tydeligt signal, og trækker en vigtig linje til S’et i ESG.    

En farvepalette med referencer 

Den rolige, sofistikerede farvepalette klæder først og fremmest den jyske ordentlighed, som er meget kendetegnende for Conrum og menneskene bag. Men den har også referencer til klode og natur, som ubevidst drager og beroliger os som mennesker. 

Et gennemtænkt grafisk udtryk  

Formerne i Conrums logo er runde, men stadig enkle, tydelige og veldefinerede. Det grafiske element drager referencer til det holistiske og til cirkularitet, som både er forankret i Conrums forretningsmodel i kraft af recirkuleringen af bygninger, men som generelt også kommer til at spille en vigtig rolle i den grønne omstilling i byggeriet. Den åbne cirkel symboliserer, at cirkularitet er en proces, som aldrig slutter. Vi er på vej, men langt fra i mål - en vigtig reminder om at fortsætte arbejdet. 

“Med Conrum brandet har vi fået skabt både et visuelt og fortællingsmæssigt udtryk som passer til den nye virksomhed, vi er, og i fremtiden gerne vil være. Conrum brandet definerer os udadtil, men lige så vigtigt indadtil, og er noget, vi som to stolte medarbejdergrupper fra henholdsvis Dalsgaard og Mobilhouse kan finde en ny, fælles stolthed og stærk identitet i."

Benny Møller - CEO, Conrum

Brug ESG som pejlemærke i branding og positionering 

Uanset om der, som i Conrums tilfælde, er tale om lancering af et nyt brand eller repositionering eller blot videreudvikling af et eksisterende brand, så kommer vi i dag ikke udenom, at vi som virksomheder skal tænke os selv ind i en større sammenhæng end tidligere. 

“Branding skal ikke blot afspejle hvem vi er som virksomheder, men også hvad vi bidrager med. Det stiller nye krav til måden at tænke branding på, ikke mindst for os som bureauer, men det åbner også helt nye muligheder for at arbejde med brands. Vi ser helt klart udviklingen som positiv og som noget, vi alle som virksomheder skal forholde os til og handle på”

Martin Haar Kristensen – CEO & Creative Director, CrossMind Reklamebureau

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation

Et presserende spørgsmål i ESG-arbejdet er, hvordan virksomheder på en ansvarlig og værdiskabende måde kan kommunikere deres ESG-initiativer? Bureauer spiller en nøglerolle i det arbejde, og i dette tema kommer nogle af de førende i feltet med deres bud på, hvordan det kan og bør gå for sig. 

05.04.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

25.03.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

ESG kalder på stærke kommunikationsværdikæder