24.000 tilmeldte til CBS-kursus om Socialt Entreprenørskab

Tilslutningen til CBS’ første Massive Open Online Course (MOOC) har i sandhed været massiv. Hele 24.000 studerende, fra 182 forskellige lande, har tilmeldt sig CBS’ allerførste MOOC om Social Entrepreneurship

Under optagelserne til MOOC'en.

Social Entrepreneurship er relevant ude som hjemme
Kurset, som er tilrettelagt af Professor Kai Hockerts og PhD-studerende Kristjan Jespersen, kan følges af enhver, og kursisterne kommer derfor fra hele verden og har meget forskellig baggrund.

Thomas Rousing – projektleder for MOOC på CBS – fortæller, at 40 procent af de tilmeldte kommer fra udviklingslande.

- Vi tilbyder gratis undervisning inden for et område, der er utroligt relevant, og som virkelig kan bruges i praksis, påpeger Thomas Rousing og uddyber:

- Man får nogle konkrete værktøjer til at forme sociale økonomiske virksomheder, og håbet er så, at deltagerne formår at søsætte dem – til gavn for dem selv og det samfund, de er en del af.

Gå til Facebook og se introduktionen til kurset

Crowdfunding hjælper gode projekter på vej
Holdet bag CBS MOOC tror på, at kurset i Social Entrepreneurship vil kaste brugbare idéer af sig. Eksamensopgaven er nemlig en business plan, der skildrer, hvordan den studerende vil udfolde sit projekt.

De bedste forretningsideer belønnes ved kursets slutning med kapital til at føre forretningen videre. Start-up kapitalen er indsamlet via en crowdfunding-kampagne på Betternow.org, hvor de studerende selv har sat fokus på projektet og skaffet donationer.

Du kan stadig nå at støtte projekterne – donér til det gode formål her.

Gratis undervisning – når du har tid
MOOCs vil med stor sandsynlighed gå hen og blive ganske populære. De er nemlig helt og aldeles gratis. Derudover giver det en utrolig fleksibilitet, at man kan følge kurserne, selv om man sidder i et tog på vej til Zürich eller ligger på en strand i Thailand.

Men der bliver også stillet krav. For at bestå kurset skal du have godkendt minimum en tredjedel af de 12 ugentlige opgaver, som kurset stiller.

Godkendelsen sker via et såkaldt Peer Assignment System, som betyder, at de studerende giver hinanden karakterer på en skala fra 0-3.

Består man kurset, kan man købe et certifikat hos udbyderen, Coursera. Certifikatet kan for eksempel tilføjes til LinkedIn profilen, og koster 350 kr.

Kurserne skal dog kun ses som tillægsundervisning, og de er derfor ikke meritgivende ved CBS.

Flere MOOCs på vej til dig
Med den overvældende respons til Social Entrepreneurship har CBS formået at skabe fokus – ikke kun på selve kurset, men på MOOCs generelt. I samarbejde med læringsplatformen Coursera tilbyder CBS i løbet af efteråret og vinteren både kurserne ’Leadership in 21st Century Organizations’ og ’Consumer Neuroscience & Neuromarketing’.

Tilmelding stadig mulig
Hvis du er blevet nysgerrig, så er der åbent for tilmeldinger til Social Entrepreneurship i små 2 uger endnu. Du kan tilmeldte dig her.

På Courseras hjemmeside kan du også se meget mere om de forskellige MOOCs, professorerne bag, kursusmaterialet og udbyttet af undervisningen.

__________________________________

Læs den oprindelige artikel i CBS OBSERVER skrevet af Tine Cato

25.09.2014Copenhagen Business School

Sponseret

24.000 tilmeldte til CBS-kursus om Socialt Entreprenørskab

10.09.2014Copenhagen Business School

Sponseret

Ansvarlighed fra dag ét på CBS