Flere virksomheder har fået øjnene op for energioptimering

Særligt større danske virksomheder ser energioptimering som et afgørende led i at styrke konkurrenceevnen. Scanenergis direktør glæder sig over stigende efterspørgsel på energirådgivning.

Der er stadig lavthængende frugter at plukke i mange virksomheder, når det gælder energioptimering og reduktion af CO2-udslippet..

25.02.2014

Jesper With, CSR.dk

Michael Mikkelsen er administrerende direktør i energirådgivningsfirmaet Scanenergi. Ud over direktørjobbet er han også formand for Danske Energiselskabers Lederforum og for Dansk Elhandel. Foto: Scanenergi..

Energioptimering er blevet et strategisk parameter af dimensioner. Mange større virksomheder har fået øjnene op for, at de skal fokusere langt mere på energi og ressourcer.

Det er simpelthen blevet afgørende for at hente eller fastholde markedsandele, vurderer administrerende direktør Michael Mikkelsen fra rådgivningsvirksomheden Scanenergi. Han peger på tre hovedområder, der står øverst på dagordenen hos Scanenergi i 2014:

1. Vækst
”Vi kommer til at vokse meget i 2014. Der er enorme muligheder for at skabe energioptimering på virksomheder både i Danmark og internationalt. Og en lang række virksomheder har fået øje på, hvad det faktisk kan betyde for deres bundlinje, at de får professionel hjælp til at energieffektivisere. De har også forstået, at det betyder højere kvalitet og bedre resultater, når de arbejder tæt sammen med energirådgivere.

Læs også: Virksomheder får et skub i retning af vedvarende energi

Vores vækst medfører udover reduceret elforbrug og CO2-udledning, at der opstår nye arbejdspladser, for vi aktiverer jo underleverandører inden for områder som ventilation, trykluft, klimaskal, automatisering og styring. På alle de områder kommer der flere arbejdspladser. Det er en stor tilfredsstillelse for os”.

2. Udfordringer
”Energistyrelsen har indført nyt regelsæt, der indebærer, at energibesparelser skal gøres op inden for kalenderåret. Det giver en kæmpe udfordring, der står i skærende kontrast til det, vi alle sammen ønsker, nemlig at skabe så store energibesparelser som muligt. Tiltag, der fører til energibesparelser, har som regel et tidsperspektiv på to - fire år og ikke 6 - 8 måneder. Derfor er det nye regelsæt faktisk ødelæggende for flere af vores projekter, da kunderne oplever vores tilskud til de opnåede energibesparelser som et værdifuldt tilskud til realiseringen af det enkelte energispareprojekt. Når projektet skal afvikles inden for samme år, som det er sat i gang, betyder det, at kunderne ikke tør gå i gang, fordi likviditetsforskydningen bliver for stor”.

3. Rekruttering
”Vi har konstant behov for flere nye medarbejdere, men det er ikke muligt at finde det nødvendige antal projektledere og energispecialister. Derfor er vi hele tiden på jagt og opfordrer uddannelsesinstitutioner til at etablere en specialuddannelse inden for energioptimering. Vores branche har brug for, at der kommer flere ingeniører med praktisk kendskab til varmeforsyning, klimaskal, trykluft og ventilation. Scanenergi arbejder også internationalt, så der søger vi også efter specialister, men vi foretrækker danske ingeniører til arbejdet i Danmark”.

<p>”En del virksomheder er først nu begyndt at indse, at det handler om meget mere end bare at skifte elpærer”.</p>

- Michael Mikkelsen, administrerende direktør, Scanenergi

Kigger på virksomhedernes flow
Michael Mikkelsen mener ikke, at alle de lavthængende frugter er plukket med hensyn til energioptimering.

”Der er stadig mange tilbage. Det skyldes blandt andet, at vi rådgivere er blevet dygtigere, og at teknologien hele tiden udvikler sig, så en investering, der ikke betalte sig for få år siden, fint kan betale sig i dag. En del virksomheder er først nu begyndt at indse, at det handler om meget mere end bare at skifte elpærer”, siger han.

Læs også: Dong og KPMG samarbejder om CSR-rådgivning

Via Business Process Reengineering får Scanenergi mulighed for at kigge på de forskellige flow i virksomhederne og her henter energirådgiveren store gevinster hjem for virksomheden. For eksempel kan det i bryggeri- og fødevarebranchen lade sig gøre at reducere vandforbruget betragteligt bare ved at rense flasker på en anden måde.

”Når firmaet selv har udviklet en metode, skal andre jo ikke lave om på dét, men ved at skabe et fortroligt samarbejde har vi fjernet store energiomkostninger ved at ændre på nogle processer. Det kan betyde enormt meget for virksomhedens økonomi”, siger Michael Mikkelsen.

Uden for EU kan der stadig være høje subsidier til energiforbrug. Her er det primært CSR i sig selv, der driver området fremad, og ikke energibesparelsen, da energi fortsat er billig. Sådan er det for eksempel i Rusland, hvor en af Scanenergis kunder – et stort bryggeri – udtaler, at ”det godt nok koster os penge, men vi kan ikke have, at vi sviner med ressourcerne”. Det giver nemlig en grim profil i stedet for en grøn profil.

”Derfor vælger de, at energirenovere produktionsanlæg så de kan dokumentere i deres CSR-rapportering, at de har et grønt brand. Den type lande og virksomheder arbejder vi en del sammen med”.

Håb om et samlet Energy Footprint
Hvordan ser jeres kunder på eget CO2-fodaftryk og klimapåvirkning?
”Deres primære fokus ligger på, hvor mange energibesparelser de kan opnå. At der følger store CO2-reduktioner med, når de laver energioptimering, er for de fleste en positiv sideeffekt og absolut noget, de værdsætter. En del virksomheder er samtidig nødt til at have udregnet deres CO2-fodaftryk og lavet klimaregnskab for at kunne levere til specifikke markeder eller storkunder” (krav til dokumentation og kvalitetsstyring, red.).

Læs også: Kun få virksomheder investerer store beløb i energioptimering

Om Scanenergi

  • Scanenergi samarbejder med sine kunder som et partnerskab og tilpasser produkter og services efter den enkelte virksomheds behov.
  • Målet for partnerskabet er at øge virksomhedens konkurrenceevne og reducere CO2-udslippet.
  • Kunderne skærer op til 32 procent af energiregningen og sparer klimaet for tonsvis af CO2.

Gælder det samme for Water Footprint?
”Der er langt mere interesse for Water Footprint end for få år siden. Jeg håber selv på, at vi når frem til et samlet Energy Footprint på et tidspunkt, der så både vil rumme CO2-fodaftryk og Water Footprint. Men det vil nok tage op til ti år, før vi når helt derhen. Der skal mere modenhed til, før virksomheder og politikere ser visionen og værdien i det. Når den amerikanske supermarkedsgigant Walmart stiller krav om CO2-fodaftryk til produkter, for at de kan få lov at blive solgt fra deres hylder, ja så rykker det. Hvis de en dag begynder at kræve et Energy Footprint vil det rykke på samme måde. Bare det at halvere energiforbruget til produktionen af en øl er jo et fantastisk resultat. Her indregner jeg vand som en ressource til at producere øl, for vand er i bund og grund en energibærer i produktionen på linje med el. Bevidstheden er vokset og mange har fundet ud af, at energisparetiltag gavner bundlinjen afgørende. Når man så gør noget godt for klima og vandressourcer samtidig, kan ingen jo være imod det. Det er sund fornuft”. 

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Stor stigning i antallet af svanemærkede kantiner

Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

Mere fra...

07.12.2023CSR.dk

Dansk modevirksomhed pumper millionbeløb i udenlandsk vindmølleprojekt

07.12.2023CSR.dk

Ældre generationer slår den yngre i møbelbæredygtighed

06.12.2023CSR.dk

Nedrivningsvirksomheder får central rolle i nyt materialepas

06.12.2023CSR.dk

EU-aftale om nye krav til bæredygtige produkter på plads

06.12.2023CSR.dk

S og G mangler i dansk erhvervslivs fokus på ESG

05.12.2023CSR.dk

Politisk klimaforslag er effektløst, vurderer økonomer

04.12.2023CSR.dk

COP28: Lande underskriver aftale om tredobling af kapacitet til vedvarende energi

01.12.2023CSR.dk

Vigtig aftale lander på første COP28-dag

Jobmarked

Se alle

Erhvervsakademi Aarhus

Underviser inden for bæredygtighed og grøn omstilling

Erhvervsakademi Aarhus søger en ny kollega til undervisning på vores kurser og efter-/videreuddannelser indenfor virksomhedernes grønne omstilling og bæredygtighed. Jobstart er 1. marts.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2023

Miljømærkning Danmark

Kommunikationskonsulent med fokus på forbrugere og presse til Miljømærkning Danmark

Synes du, der er brug for at sætte tempoet op på den grønne omstilling, og vil du gerne bidrage? Kan du komme ud over rampen med at tilpasse sprog og budskaber til de mange forskellige forbrugermålgrupper og -kanaler? Og er du klar til at opsøge og servere gode historier til medierne? Så er det måske dig, vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

07.12.2023

Etisk Handel Danmark

Praktikant

Vil du være med til at sætte fart på den grønne og ansvarlige omstilling? Så er det nu vi søger praktikanter til forårssemesteret 2024.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.12.2023

Viegand Maagøe

Studentermedhjælper med interesse og kompetencer inden for livscyklusanalyser

Interesserer du dig for livscyklusanalyser (LCA) og andre miljøanalyser, og vil du gerne udbygge din viden om, hvordan de bruges i praksis? Så er det dig, vi leder efter! Viegand Maagøe søger en studerende, der er i gang med en relevant videregående uddannelse inden for Miljøteknologi eller lign., og som brænder for at arbejde med grøn omstilling, cirkulær økonomi, livscyklusanalyser og bæredygtighed.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

30.12.2023

Events

Se alle
CABI
Webinar
Kort og godt om fleksjob

Få de væsentligste pointer i lovgivningen om fleksjob og bliv klædt på til at kunne ansætte medarbejdere i fleksjob og håndtere reglerne for fleksjob. Du får det kort og godt på 35 minutter.

Dato

06.02.2023

Tid

08:20

Sted

Online

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG rapporteringen

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG rapporteringsarbejdet.

Dato

08.12.2023

Tid

09:00

Sted

Online

access2innovation
Morgenmøde
Navigating Corporate Cultures:

Contrasts between Nordic and East/Southern African Companies

Dato

08.12.2023

Tid

09:30

Sted

kortlink.dk/2np2k

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

11.12.2023

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage vores uddannelse Sustainable Business Change Manager, men sidder inde med nogle spørgsmål du gerne lige vil have besvaret først? Eller har du brug for nogle fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt?

Dato

11.12.2023

Tid

12:15

Sted

Online

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Webinar
Q&A WEBINAR: SUSTAINABLE BUSINESS CHANGE MANAGER (INTL & ONLINE) Dec. 11

Do you want knowledge and tools to work with sustainable business in practice? Are you considering taking our practical certificate programme Sustainable Business Change Manager?

Dato

11.12.2023

Tid

12:15

Sted

Online