Whistleblower-ordninger i kraftig vækst

Voksende krav om etisk og ansvarlig virksomhedsdrift gør, at flere og flere danske virksomheder ønsker at implementere en whistleblower-ordning, som afslører brud på regler og lovgivning i organisationen. Et grundigt forarbejde er en forudsætning for, at ordningerne bliver et værdifuldt værktøj, lyder det fra ekspert.

Antallet af danske virksomheder, der har implementeret en whistleblower-ordning bliver mere end fordoblet i år, viser tal fra datatilsynet..

25.07.2011

CSR.dk

Flere af Danmarks største virksomheder som Mærsk, Coloplast og Vestas har i de seneste år etableret såkaldte whistleblower-ordninger, der giver medarbejderne mulighed for anonymt og fortroligt at rapportere om overtrædelser af lovgivning eller interne regler i virksomhedens organisation. Og nye tal fra Datatilsynet viser, at det ikke kun er C20-virksomhederne, der ønsker at etablere en ordning, som sikrer, at uheldige sager bliver spottet og behandlet internt.

I marts havde Datatilsynet godkendt 45 whistleblower-ordninger, mens hele 55 nye var under anmeldelse. Altså bliver det samlede antal af ordninger mere end fordoblet i løbet af 2011.

Christian Honoré, der er partner i revisions- og rådgivningsvirksomheden KPMG mener, at den stigende interesse for at etablere whilsteblower-ordninger skyldes, at virksomheder i dag skal dokumentere, at de driver en ansvarlig forretning.

”Virksomhedernes eksterne stakeholdere forventer, at en række krav indenfor blandt andet miljø, etik og menneskerettigheder bliver overholdt. Og i takt med at virksomhederne bliver mere og mere globale, bliver det også sværere og sværere at kontrollere, om alle i organisationen har samme opfattelse af, hvad der er rigtigt og forkert. Derfor ser vi, at et stigende antal virksomheder bruger whistleblower-ordninger som et værktøj til at sikre, at virksomhedens code of conduct bliver overholdt.”

Christian Honoré tilføjer, at det også har pustet til væksten i ordningerne, at det i seneste version af ”Anbefalinger for god selskabsledelse” bliver anbefalet, at virksomhedens ledelse tager stilling til, om det er en god idé at etablere en whistleblower-ordning, som led i den overordnede risikostyring.

Kommunikationen er vigtig

Før man som virksomhed går i gang med at implementere en whistleblower-ordning, er der dog en lang række overvejelser, som man skal tage stilling til, mener Brian Christiansen, der i dag er partner i PwC og tidligere, som Novo Nordisk-medarbejder, var med til at implementere virksomhedens Whistleblower-ordning.

Han fremhæver først og fremmest, at det er en forudsætning, at virksomheden har formuleret en Code of Conduct. For hvis ikke, der er klare etiske regler på plads, er det svært at fastslå, hvornår de er blevet brudt. Dernæst mener Brian Christiansen, at det er meget vigtigt, at ordningen bliver gjort spiselig for medarbejderne.

”I vores del af verden er en whistleblower i manges øjne lig en sladderhank. Så det er vigtigt, at indførelsen af ordningen bliver kommunikeret rigtigt. Man skal forklare medarbejderne, at ordningen skal ses som en ekstra ventil, som ikke er indført, fordi man stoler mindre på dem. Det skal også gøres helt klart, hvilken type henvendelser, ordningen skal bruges til - og at almindelige dagligdags problemer naturligvis fortsat skal diskuteres med nærmeste leder,” siger Brian Christiansen og tilføjer, at det også er værd at overveje, om man skal bruge et andet ord en whistleblower-ordning:

”For nogle har ordet ”whistleblower” en meget negativ klang. ”Compliance hotline” eller ”Integrity helpline”, lyder mere positivt og løsningsorienteret, ”pointerer han.

Intern eller ekstern?

Ifølge Brian Christiansen er der også en række driftmæssige overvejelser, der er vigtige at få på plads på et tidligt stadie. Blandt andet om man selv vil administrere ordningen, eller om man vil bruge en ekstern partner.

”Fordelene ved en intern løsning er, at du kan afvise simple anklager eller påstande, fordi du kender organisationen, og du ved en masse, som i hænderne på en ekstern partner risikerer at blive problematiseret unødvendigt. Til gengæld er der typisk større tillid til, at en ekstern løsning er 100 procent anonym. Derudover er der med en ekstern løsning altid nogen til at besvare telefonen eller evt. en mail. Det slipper virksomheden for selv at bruge resurser på,” siger Brian Christiansen, som mener, at den enkelte virksomhed selv må vurdere hvilken løsning, der passer bedst til organisationen.

Overvejelserne er altså mange og resurseforbruget stort, når en velfungerende whistleblower-ordning skal stables på benene, men Brian Christian vurderer alligevel, at fordelene er langt større end ulemperne.

” Det er min klare oplevelse, at whistleblower-ordninger virker. Specielt i større virksomheder, hvor organisationen er stor, kompleks og geografisk spredt, vil en whistleblower-ordning oftest give positive resultater. Med stor diversitet og geografiske spredninger følger nemlig altid udfordringer i forhold til uetisk gøren og laden blandt medarbejdere eller leverandører. Alt andet er naivt at tro.”

www.csr.dk/strategi

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.09.2025CSR.dk

Mexicos avocadoindustri lover afskovningsfri eksport efter afsløringer om ulovlige forhold

02.09.2025CSR.dk

FN-støttet bankalliance vil ændre struktur efter pres og medlemsflugt

02.09.2025CSR.dk

Gamle lamper og socialt udsatte får nyt liv hos Fischer Lighting

01.09.2025CSR.dk

Lagarde advarer: Lempelser på bæredygtighedskrav truer finansiel stabilitet

29.08.2025CSR.dk

EU lover USA lempelser på bæredygtighedskrav i ny handelsaftale

29.08.2025CSR.dk

Det sker ikke af sig selv. Strukturændringer kræver pres nedefra

28.08.2025CSR.dk

Ny pris fra Tscherning skal fremme cirkulært byggeri

27.08.2025CSR.dk

Over 100 danske virksomheder advaret om brud på Rusland-sanktioner

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

01.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

04.09.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DTU
Efteruddannelse
Kvalitetsstyring

På kurset, som også er et diplommodul, vil du få forståelse for sammenhængen mellem kvalitetsstyring af produkter og services og virksomhedens drift.

Dato

04.09.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Opstart: Mini MBA i Sustainability Management

Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der ønsker en ambitiøs uddannelse i bæredygtighed. Du bliver undervist af førende eksperter inden for bæredygtighed og SDG’er - heriblandt Steen Hildebrandt, som har været med til at skabe uddannelsen.

Dato

04.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG rapporteringen

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

05.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online