Tre liter rent vand-kampagne bygger nu brønde i Uganda

Fem hurtige spørgsmål til Marianne Frisenvang fra Coca Cola om Kildevæld-kampagnen '3 liter rent vand'. I år går overskuddet fra kampagnen for første gang til brønde i Uganda.

I år donerer Kildevæld og '3literrentvand'-kampagnen nye brønde til Uganda..

13.05.2013

CSR.dk

Typisk vandhul i Afrika, hvor kvinder og børn henter vand. De nye brønde skal ændre på det forhold..

Coca-Cola og Kildevæld gennemfører på fjerde år kampagnen '3 liter rent vand' i samarbejde med Røde Kors. Når man køber en flaske Kildevæld, støtter man kampagnen, som Marianne Frisenvang, brand activation manager hos Coca-Cola, er ansvarlig for.

I starten af juni skal hun til Uganda for at se den første brønd, som de indsamlede penge er blevet brugt til. Seks yderligere brønde er på vej i Uganda. De tidligere år er pengene fra '3 liter rent vand' brugt på at etablere brønde og hygiejnekampagner i Kenya og Sydsudan.

Marianne Frisenvang fra Coca-Cola er på vej til Uganda for at se den første brønd, som '3 liter rent vand-kampagnen' har gjort det muligt at etablere..

Hvorfor udviklede I kampagnen '3 liter rent vand'?   
'3 liter rent-vand kampagnen' sigter efter at give Kildevælds forbrugere mulighed for at donere vand til mennesker i Afrika, der ikke har samme lette adgang til rent vand, som vi har i Danmark. Det har været vigtigt for os, at det skulle være enkelt at donere vand via vores projekt. Kampagnen er derfor enkel: Hver gang man køber en flaske Kildevæld, donerer man automatisk tre liter rent vand til Afrika.

Det er en  let og enkel måde, hvorpå vores forbrugere kan være  med til at støtte en god sag uden at skulle foretage sig andet end at købe en flaske Kildevæld.  Før kampagnen blev sat i gang  spurgte vi vores forbrugere, om du syntes, det var en god ide med en sådan kampagne, og tilslutningen var stor og meget positiv.

Hvad får Kildevæld selv ud af kampagnen? 
De konkrete resultater er det faktum, at vi til dato har doneret over 340 millioner liter rent vand til Afrika i perioden 2010 til 2012. Kildevæld var allerede før kampagnens start et stærkt varemærke, og vi kan se, at '3 liter rent vand kampagnen' har været med til yderligere at differentiere Kildevæld fra de øvrige konkurrenter. Såvel virksomheden, forbrugerne som kunderne har modtaget kampagnen meget positivt.

Hvorfor har I valgt Røde Kors som samarbejdspartner?
Røde Kors er en troværdig og professional partner, der via sine erfaringer med vandprojekter i Afrika sikrer, at de mange liter vand som doneres via Kildevælds program kommer frem og ubeskåret går til modtagerne i de Afrikanske lande, vi indtil nu har doneret vand i.

Hvordan mærker den lokale befolkning konkret kampagnen?
Jo flere penge, vi samler ind via salg af Kildevæld, jo flere brønde kan vi bygge. Det gode ved programmet er, at Røde Kors har stor erfaring med disse typer programmer. Vi nøjes ikke med at bygge brøndene, vi sikrer også, at der oprettes en brøndkomite i forbindelse med hver brønd og, at der gennemføres hygiejneprogrammer, der lærer befolningen om basal hygiejne som for eksempel håndvask.

Det er almindeligt, at virksomheder jævnligt skifter samarbejdspartner, hvor længe vil Kildevæld fortsætte med denne kampagne?
Vi tager hvert år tager stilling til, om den skal videreføres. Kampagnen kører foreløbig på fjerde år, og vi er meget tilfredse med den. 

Læs mere om kampagnen her

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

01.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation

01.09.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

28.08.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Gode råd: Sådan styrker du samarbejdet mellem ESG- ansvarlige og ledelsen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Bureau Veritas
Webinar
Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Deltag på dette webinar, hvis du ønsker et indblik i muligheder og fordele ved en certificering i ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online