Roskilde Festivals eget bryg
Da Husbryggeriet Jacobsen lagde opskriften til sin nye Roskilde Festival specialøl, var det i et åbent partnerskab. Det er en god historie om bæredygtig produktudvikling, og det er en af 11 stærke cases på konferencen Innovative Partnerskaber d. 8/12
Mange, som ikke har været på Roskilde Festival, tror det er en pløret pløjemark med tusinder af unge, fulde mennesker, der vælter rundt imellem hinanden. Men faktisk sætter festivalen barren i det øverste hak, når det drejer sig om kvalitet, siger Mads Egeskov Jensen, Marketing koordinator for Husbryggeriet Jacobsen hos Carlsberg Danmark. Husbryggeriet Jacobsen er Carlsbergs flagskib inden for specialøl, og det er som bekendt opkaldt efter Carlsberg-bryggeriets grundlægger, der selv var kompromisløs, når det gjaldt kvaliteten. Der var derfor høje forventninger til den øl, som bryggerne blev sat i spidsen for at udvikle i samarbejde med festivalen, fortæller han:
Vil man lege med Roskilde Festival, skal man være klar over to ting. For det første skal man ikke tro, man bare kan levere et eller andet lavkvalitetsprodukt. Det bliver aldrig godkendt hos festivalen. For det andet skal det være bæredygtigt og helst økologisk.
Projektopgaven lød så nogenlunde sådan: design en økologisk specialøl, som har en klar identitet af Roskilde Festival. Roskilde Festival var med i sidevognen og støttede projektet, men ellers blev det givet over til festivalens trofaste publikum at sætte øllen sammen. Det blev mødt med stor interesse:
Roskilde Festival annoncerede efter festivalgængere, som ville være med til at lave en øl sammen med os. Det var der utroligt mange, der gerne ville, og de kom med alle mulige gode begrundelser for, hvorfor det netop var dem, der skulle være med. Så det var rigtig svært for os at vælge de tre ud, vi skulle bruge. Det var helt overvældende, siger Mads Egeskov Jensen.
Ilddåben for de tre nyudklækkede husbryggere var en åben brainstorm på bryggeriet, hvor de besluttede sig for øltypen og ingredienserne, fortæller Mads Egeskov Jensen: Det var helt åbent, hvilken øl de skulle lave, og de endte på en økologisk pale ale beregnet til spisesituationen på festivalens FoodCourt. For at give den en Orange Feeling blev den tilsat økologiske appelsiner.
Selve brygningen stod de professionelle brygmestre dog for, men følgerne var med til tapningen og den første smagning som kronen på værket.
Partnerskaber med perspektiver
For Mads Egeskov Jensen har det været afgørende for det gode resultat, at processen ikke var lagt fast på forhånd: Skal du lykkes med et rigtigt partnerskab, skal du turde åbne op for at lege og invitere ind i din udviklingsproces. Det giver dig til gengæld nye perspektiver, og det passer fint til et innovativt bryghus som Jacobsen.
Desuden skal der for at lykkes med partnerskabet være et fælles værdisæt at bygge på. Det er der i høj grad mellem festivalen og husbryggeriet, slår Mads Egeskov Jensen fast: Roskilde Festival har det samme fokus som os, nemlig at møde forbrugeren i øjenhøjde. I det hele taget har vi et værdifællesskab, der smitter af på hinanden, og som giver plads til nye projekter.
Husbryggeriet Jacobsen vil gerne lege meget mere med Roskilde Festival, og der er et stærkt grundlag at arbejde ud fra, understreger Mads Egeskov Jensen: Mange vil gerne have en specialøl til deres mad, og det gælder også publikum på Roskilde Festival. Specialøl passer jo godt til det gode madudbud, de har. Man skal se partnerskaberne som en mulighed for at lege, anbefaler Mads Egeskov Jensen brygget på erfaringerne fra projektet, og lade innovationen styre sig selv derhen, hvor den vil, og så er det vigtigt, at man lytter til hinanden og sammen ser perspektiverne.
Mads Egeskov Jensen fortæller på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber om Husbryggeriet Jacobsens tætte samarbejde med Roskilde Festival omkring udviklingen af specialøllen. Konferencen byder samlet på 11 stærke eksempler på partnerskaber med festivalen: Madkulturen/Superbrugsen, Naturmælk, Det Runde Bord, LoveSpring, ROCKWOOL International, Tuborg, Peter Larsen Kaffe, Hansens Flødeis, Dropbucket og ikke mindst Landbrug & Fødevarer, der lægger lokaler til dagen med afsæt i deres Beercyclingsprojekt. De mange cases bærer vidnesbyrd om en festival, som ikke går af vejen for et godt bæredygtighedssamarbejde, men også om hvor langt partnerskaber mellem vidt forskellige virksomheder og organisationer kan føre, når bare viljen til at gå sammen er der.
Konferencen afholdes i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer og med CSR LINK som initiativtager og facilitator. Moderatorerne for dagen er Rikke Rønholt Albertsen fra Verdens Bedste Nyheder og Kitte Wagner fra Spark, der rådgiver om bæredygtig forandring begge med solid erfaring fra festivalens partnerskaber. Det er d. 8. december kl. 13 17.30 på Axelborg i hjertet af København. Læs mere om dagen og tilmelding på www.csr-link.dk.