Partnerskaber med socialøkonomiske virksomheder er 2-i-1 til socialt ansvar og forretning

Hvad kan traditionelle små og mellemstore virksomheder få ud af at samarbejde med socialøkonomiske virksomheder? Det vil frontløberne give eksempler på den 26. november ved konferencen 'Socialt ansvar er en god forretning', som afholdes i Århus.

Et halvt hundrede midtjyske virksomheder er repræsenteret på næste uges erhvervskonference i Aarhus om socialt ansvar og bæredygtighedspolitikker. Her kan de blandt andet møde socialøkonomiske virksomheder, som de kan overveje at samarbejde med.

Frontløberne deler gode erfaringer

En stribe midtjyske virksomheder har allerede indarbejdet bæredygtighed og samfundsansvar i deres forretningsmodeller. Frontløberne deler ud af deres erfaringer på konferencen.

Det gælder G4S, der i Randers og Viborg Kommuner har etableret en mentorordning for unge, som behøver støtte til at komme i gang med en uddannelse eller få et job, så de ikke havner på varig kontanthjælp og måske i misbrug eller kriminalitet. It-virksomheden CSC Scandihealth har valgt at samarbejde med Boas-specialisterne, hvis medarbejdere lever med en autisme-diagnose.

Dansk Supermarked fortæller om sit samarbejde med at donere fødevarer som ikke er blevet solgt og stadig er i orden, til Fødevarebanken, der fordeler maden til organisationer, som tager sig af samfundets udsatte. Endelig vil BRF Kredit fortælle om sit arbejde med samfundsansvar, der rækker 40 år tilbage i tiden og ifølge virksomheden giver mening for såvel BRF Kredit som medarbejdere og kunder.

Samarbejde på tværs skaber værdi

Bag konferencen står Region Midtjylland, Dansk Erhverv, VIA University College og Aarhus Kommune.

Dansk Erhverv, der som erhvervsorganisation har både almindelige virksomheder og socialøkonomiske virksomheder som medlemmer, ser et stort potentiale i de nye partnerskaber.

”Vi ser, at virksomheder kan skyde genvej til at skabe værdi for både samfund og forretning ved at samarbejde med socialøkonomiske virksomheder. Det er simpelthen en to-i-en løsning, fordi man både får løst en opgave for virksomheden og samtidig skaber samfundsværdi ved for eksempel at skabe jobmuligheder for mennesker med nedsat arbejdsevne. Så det vil vi gerne slå et slag for,” forklarer Louise Koch, CSR-chef i Dansk Erhverv

Mange veje til samfundsansvar og forretning 

”Der er mange måder at udvise samfundsansvar på - og vi vil gerne vise, hvordan forskellige initiativer kan skabe værdi for virksomhederne og gøre dem mere konkurrencedygtige. Hvad enten der er tale om øget omsætning, stabile underleverancer eller effekter af et bedre omdømme som eksempelvis nemmere rekruttering af de rigtige medarbejdere”, siger afdelingsleder i Region Midtjylland Bent B. Mikkelsen.

Blandt oplægsholderne på konferencen er Tania Ellis, der driver rådgivningsvirksomheden The Social Business Company. Den inspirerer og hjælper ambitiøse virksomheder og innovative entreprenører med at skabe økonomisk og social værdi. Deltagerne får desuden chancen for at møde 20 forskellige socialøkonomiske virksomheder, der præsenterer deres forretningskoncepter og inviterer til samarbejde med andre virksomheder.

Se program og tilmelding til konferencen her:

http://csr.dk/louise-koch/socialt-ansvar-er-en-god-forretning

19.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Virksomheder kan få hjælp til rapportering om deres globale værdikæde gennem partnerskaber

17.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Få hjælp til din ESG-rapportering med digitale løsninger

12.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

ESG skal være nemt for SMV’er: Få her inspiration til konkrete rapporteringspunkter

11.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt lovforslag: Er din virksomhed klar til de nye bæredygtighedskrav?

09.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Her er de vigtigste ændringer i det kommende Corporate Sustainability Due Diligence direktiv

05.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Nu er ansøgningsperiode åben: Sådan indstiller du din virksomhed til Sustainability Awards 2024