Nyt REMA 1000-initiativ skal stoppe madspild

Discountkæden REMA 1000 vil sælge madvarer til spotpris, hvis den sidste salgsdato nærmer sig. Håbet er at stoppe unødvendigt madspil.

19.04.2012

CSR.dk

Tydeligere skiltning skal fremover guide forbrugerne til de varer, som er ved at nå sidste holdbarhedsdato i REMA 1000-butikkerne. Varerne vil være stærkt nedsat og dermed håber discount-kæden at minimere madspil.

”Vi vil sætte fokus på problemet med datovarer og vende det til noget positivt ved at indføre tydeligere skiltning på hylderne og karakteristiske mærkater på varerne”, siger Anders Rene Jensen, indkøbsdirektør i REMA 1000, i en pressemeddelelse.

Læs også: Kampen mod madspild fejrer tre års fødselsdag

”Vores købmænd forsøger i forvejen at sælge datovarer til stærkt nedsatte priser og sætte mærkater på, men nu vil vi systematisere salget på en måde, der hjælper forbrugerne og samtidig bidrager til at reducere madspildet,” forklarer han.

Stigende interesse blandt danskere
En rapport, som FDB offentliggjorde i 2011, viste, at hver dansker smider 63 kilo mad ud om året. Flere fagfolk mener imidlertid, at der er en stigende interesse blandt danskerne for at reducere ressourcespildet. Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, er en af dem, der mener, at tendensen er ved at vende.

”Vi oplever en øget interesse blandt danskerne for at reducere spild af mad, for eksempel ved at gøre et godt køb, når man ved, man skal bruge varen samme dag og ved, at varen bare bliver smidt ud, hvis ikke den bliver solgt,” siger Selina Juul.

Også hos Landbrug & Fødevarer oplever man, at danskerne bliver mere bevidste om deres spild af mad.

”Der er en øget ressourcebevidsthed blandt de danske forbrugere, og hvis det bliver mere tydeligt, at du både udnytter samfundets ressourcer bedre, og du kan spare penge på husholdningen, så vil det have interesse for mange danske forbrugere,” siger chefkonsulent Klaus Jørgensen fra Landbrug & Fødevarer, som sammen med Stop Spild af Mad og Forbrugerrådet iværksætter en landsdækkende kampagne mod madspild senere på året.

Læs også: Coop og WWF i ophedet debat om palmeolie

Det nye system fra REMA 1000 er inspireret af en lignende ordning i en af verdens største supermarkedskæder, Tesco. Ifølge REMA 1000 smider den samlede danske detailhandel hvert år 45.000 tons mad ud.

- OWG

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.04.2025CSR.dk

Ny klimalov: Tiden presser på for nye mål og større ansvar

29.04.2025CSR.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

29.04.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Amerikanerne går imod Trump-linjen om DEI og klima

28.04.2025CSR.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

28.04.2025CSR.dk

Kina bekræfter klimaengagement trods globale spændinger

28.04.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Scaling Circularity: How Pioneers Are Leading the Transition

28.04.2025FSR - danske revisorer

Sponseret

Fra compliance til værdi: Dansk Wilton arbejder strategisk med ESG

28.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

Investér i sikkerheden i dag – det betaler sig i fremtiden!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.05.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online