Nu kører Elis i Holbæk på fossilfri HVO-biodiesel fra madaffald
Hos Elis’ (tidl. Berendsen) afdeling i Holbæk kører alle lastbiler nu på HVO-diesel, der er fremstillet af 100 % genanvendte råvarer og kan reducere CO2-udledningen med op til 90 %.
Fritureolie fra pomfritter og andre genanvendte råvarer
FN’s klimapanel har netop offentliggjort en ny klimarapport, som viser, at koncentrationen af drivhusgasser er historisk høj – mængden af CO2 og metan i atmosfæren er på sit højeste niveau i mindst 2 millioner år, og det vil kræve en fokuseret, fælles indsats at forebygge katastrofale konsekvenser af global opvarmning.
Elis er en af de virksomheder, der i høj grad har forpligtet sig til klimaagendaen, da koncernen har tilsluttet sig Science Based Targets initiative og fremover vil stræbe efter klimavidenskabeligt baserede mål for at nedbringe CO2-udledningen. Elis Danmark A/S har bl.a. som ambition at reducere deres CO2-udledning i tråd med Science Based Targets i 2030 – og nu har Elis’ afdeling i Holbæk taget et stort skridt på klimarejsen:
Henrik Larsen, afdelingschef for Elis Holbæk, fortæller: ”Vi er nu gået væk fra at hælde almindelig diesel på Holbæk-afdelingens lastbiler og de fleste varevogne. I stedet vil vi fremover køre på 100 % fossilfri diesel: HVO (Hydrotreated Vegetable Oil, red.), når vi distribuerer de tekstiler, som vi udlejer og året rundt vasker for danske arbejdspladser. Vores nye HVO-diesel er fremstillet af genanvendte råvarer, bl.a. madaffald som pomfrit-olie – og ved at vi skifter til den nye HVO-diesel, kan vi reducere CO2-udledningen fra afdelingens distribution med op til 90 %”.
Læs mere om Elis’ forpligtelse til klimaagendaen og fokus på Science Based Targets i artiklen her
En investering med omtanke for både kunderne og klimaet
Økonomisk set vil det komme til at koste mere for Holbæk-afdelingen at distribuere kundernes tekstiler. Som Henrik Larsen siger, er det en investering, der er gjort med omtanke for både kunderne og klimaet:
”Omkostningen til diesel til Holbæk-afdelingens distributionsvogne vil blive cirka fordoblet, nu hvor vi skifter til fossilfri HVO-diesel, men vi vil gerne gøre en ekstra indsats for at skåne miljøet. En del af omkostningen vil blive finansieret af miljøtillægget, som vores kunder betaler, og på den måde kan vi give kunderne noget igen ved at gøre transporten af deres tekstiler mere klimavenlig. Og det er bare én af de mange investeringer, som vi i Holbæk-afdelingen har gjort for at mindske vores aftryk på kloden – f.eks. er afdelingens solvendte tagflader dækket af ca. 2.000 m2 solcellepaneler, der producerer en del af strømmen til vaskeriets pærer og maskiner. Vi kommer til at bruge regnvand i vores vaskeproces, og vi udvikler renrumstøj og -udstyr, som opfylder høje hygiejnekrav og kan vaskes og bruges igen og igen af vores kunder – som alternativ til engangs-renrumstøj og -udstyr, der ender som plastaffald”.
Fokus på CO2-reduktioner
Elis stræber efter, at hele virksomhedens flåde af distributionsvogne og personfirmabiler skal være konverteret til grønne køretøjer i 2030. Sidste år besluttede Elis at udfase benzin- og dieseldrevne firmabiler, så den type biler nu kun kan bestilles ved dispensation – og Elis har fået installeret el-ladestandere ved næsten alle virksomhedens landsdækkende vaskerier. Elis Danmark A/S’ største CO2-udledning kommer dog fra virksomhedens tekstiler, og derfor har virksomheden også stort fokus på at forlænge tekstilernes levetid og cirkularitet – ligesom de kontinuerligt arbejder på at energioptimere og reducere ressourceforbruget i deres produktion.
Fakta fra FN’s klimapanels nye klimarapport:
- Opvarmningen af kloden sker med en hidtil uset hastighed set over de seneste 2.000 år
- Temperaturstigningen skyldes hovedsageligt den menneskelige udledning af drivhusgasser
- Mængden af CO2 og metan i atmosfæren er på sit højeste niveau i mindst 2 millioner år
Kilde: TV2/IPCC