Min vej til CSR-jobbet: Claes Amundsen

CSR må aldrig blive et rent marketing- eller pr-projekt, men mange af elementerne i strategisk CSR-arbejde lykkes kun, hvis man har styr på kommunikationen. Det mener Claes Amundsen, der driver rådgivningsvirksomheden Humankind.

11.09.2012

CSR.dk

-

Hvilke kvalifikationer har sikret dig din nuværende stilling?
Jeg valgte i 2007 at etablere mit eget kommunikationsfirma med fokus på CSR og humanitære emner. Jeg er uddannet journalist og har arbejdet med strategisk kommunikation i godt 20 år. Derfor var det også naturligt, at jeg gik ind i CSR-arbejdet med en kommunikationsvinkel. CSR må aldrig blive et rent marketing- eller pr-projekt. Men mange af elementerne i strategisk CSR-arbejde lykkes kun, hvis man har styr på kommunikationen. Det gælder internt, fordi kommunikation altid er forudsætningen for forankring. Og det gælder eksternt i dialogen med de mange stakeholders.

Hvad tændte din lyst til at arbejde med CSR?
Da jeg var kommunikationschef i Røde Kors, indgik vi en hel del humanitære samarbejder med virksomheder. Det var tydeligt, at nogle samarbejder fungerede bedre end andre, og jeg begyndte at interessere mig for det strategiske: Hvilke typer af projekter passer til de forskellige virksomheder og organisationer? Samtidig blev det klart, at verden har brug for bæredygtige løsninger, hvis ikke de fattigste i al evighed skal være afhængige af nødhjælp og bistand. Derfra var springet kort. Noget af det, der især tændte mig, var den forskel, vi som kommunikatører kan gøre i CSR-arbejdet. De virksomheder, som kommunikerer mest bevidst og modigt om CSR-indsatsen, belønnes næsten altid for det i form af omtale og indtjening. Omvendt kan mangel på kommunikation være med til at undergrave et i øvrigt godt arbejde.

Om Claes Amundsen

Claes Amundsen er stifter af virksomheden Humankind CSR & Kommunikation

Uddannelse:

  • Journalist fra Danmarks Journalisthøjskole, 1991

Tidligere ansættelser

  • Reporter, TV2-nyhederne
  • Kommunikationsrådgiver, Jøp, Ove & Myrthu
  • Kommunikationschef, Dansk Røde Kors
  • Kommunikationschef, Københavns Universitet
  • Fungerende kommunikationschef, PsykiatriFonden

Hvad har du gjort for at brande dig selv i forhold til CSR-stillinger?
Egentlig ikke noget bevidst, og faktisk er jeg et forholdsvist blufærdigt menneske. Men gennem årene har jeg fået opbygget et godt professionelt netværk, som spænder fra NGO’er til offentlige og private virksomheder.  Og så har jeg tidligt besluttet mig for at tage alle opgaver lige alvorligt og altid gøre mig umage, uanset om kunden er en international koncern eller et en-mands-firma med en god idé.

Hvem har hjulpet dig på vej?
Jeg har fået uvurderlig hjælp af flere, blandt andet hos Novo Nordisk og Novozymes og af tidligere kolleger i Telenors globale CSR-afdeling. Men også ledere og CSR-folk i mindre virksomheder og en række sociale entreprenører har generøst delt ud af deres viden, erfaringer og indsigter. Vi løber jo hyppigt på hinanden i denne ret lille CSR-verden, og generelt synes jeg, at der er en meget stor åbenhed og velvilje blandt mennesker, der arbejder med bæredygtighed. Men det bør vel også være en del af konceptet.

Hvilke råd vil du give til andre, der gerne vil have et lignende job?
Man skal være i besiddelse af i hvert fald to ting: Et brændende ønske om at skabe bæredygtige forandringer og en stærk forretningsforståelse. I disse år kommer der heldigvis mange kandidater ud fra universiteter og handelshøjskoler med en egentlig CSR-uddannelse. Det er nyt, og jeg gætter på, at de vil være godt stillet, når fremtidige CSR-stillinger skal besættes.

Hvad vil du gerne arbejde med i fremtiden?
Blandingen af CSR og andre strategiske kommunikationsopgaver passer mig rigtig godt. Det sikrer blandt andet, at jeg ikke mister kontakten til de mange andre problemstillinger, som virksomheder og organisationer også er optaget af. Når jeg er til en stor, velbesøgt CSR-konference, spørger jeg nogen gange mig selv: Mon det her er en massebevægelse eller en sekt? Jeg er stadig ikke helt sikker på svaret.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København