Markant flere virksomheder misbruger Svanen og Blomsten

Misbrugen af miljømærkerne Svanen og Blomsten er eksploderet, viser Miljømærkning Danmarks kontrolrapport fra 2010.

03.08.2011

CSR.dk

Miljømærkning Danmarks overvågning fra 2010 viste 104 tilfælde af forkert brug af Svane- og Blomstlogoet i forbindelse med markedsføring af forskellige produkter. Det er en markant stigning i forhold til de seneste år, hvor der kun har været omkring 30 tilfælde om året. Typisk drejer det sig om sager, hvor Svanen og Blomsten bliver misbrugt på produkter, der ikke er godkendte til at anvende miljømærket i Danmark.

”Stigningen kan forklares ved, at Miljømærkning Danmark i 2010 har brugt væsentligt flere ressourcer på den generelle overvågning af miljømærkernes anvendelse. Kombineret med at overvågningen har været mere systematisk sammenlignet med tidligere,” forklarer Trine Pedersen, kontrolchef i Miljømærkning Danmark.

Desuden er det alment kendt at interessen for ”green business” er vokset. Og dermed også trangen til at smykke sig med ”lånte grønne fjer”.

Virksomheder retter op
Ud over at overvåge virksomheders markedsføring med Svane- og Blomstmærket generelt på det danske marked, kontrollerer Miljømærkning Danmark også virksomheder med licens til Svanen eller Blomsten for at sikre, at deres produkter eller ydelser overholder de fastsatte krav.

Modsat resultatet af den generelle overvågning af den markedsføringsmæssige brug af miljømærkerne, så er antallet af overtrædelser hos licenshavere faldet i perioden 2007-2010 - sammenlignet med 2004-2006.

Det kan skyldes, at de fleste licenshavere tidligere er blevet kontrolleret, så de nu ved, hvordan de skal forholde sig i forbindelse med, at de eksempelvis ændrer deres produkt. Og med en stigende brug af grøn markedsføring har det måske været med til at øge opmærksomheden om korrekt brug af mærkerne, lyder det fra Miljømærkning Danmark.

-SRR

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle