Kunder kan nudges til at træffe grønne valg

Kunder kan nudges til at købe mere miljøvenlige alternativer, hvis det præsenteres som et standardvalg, viser forskning. Kræver det et aktivt tilvalg slår mindre end 10 procent til.

Forskning viser, at langt flere er tilbøjelige til at købe miljøvenlige produkter, hvis det fremlægges som en ’standardmulighed’, og derfor ikke kræver et aktivt tilvalg. .

06.07.2015

CSR.dk

Ifølge de to studier er forbrugere mere tilbøjelige til at træffe miljøvenlige valg inden for energiforsyning, hvis det grønne alternativ fremlægges som standardmuligheden. 

Begge studier har undersøgt den type forbrugeradfærd, der er knyttet til det, der kaldes ’standardmuligheden’. Dvs. en mulighed, som er valgt til på forhånd, så det kræver en aktiv handling at vælge noget andet. Teorien er, at man som forbruger har en større tilbøjelighed til at vælge et givent produkt, hvis det præsenteres som standardmuligheden.

Ifølge det internationale studie, som undersøgte elkunders valg af 100% grøn energi mod en mindre prisstigning, holder denne teori stik. I undersøgelsen valgte 69,1 procent af testpersonerne i studiet en grøn elforsyning, da det blev fremlagt som standardvalg, og dermed krævede et aktivt fravalg. Men da den grønne elforsyning blev fremlagt som et tilvalg, var det kun 7,2 procent af testpersonerne, der aktivt valgte ordningen til.

Læs også: Grøn omstilling kræver synlighed fra kommuner

Det skyldes, at forbrugere har en tendens til ikke at træffe beslutninger - særligt når det kommer til komplekse beslutninger, som forbrugeren har begrænset viden om. Derfor er standardmuligheden attraktiv, da forbrugerne hermed kan undlade at tage bevidst stilling til komplekse køb og istedet passivt vælge det givne produkt, der på forhånd er valgt som standard.

-SSM

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle