Kommunale klimastrategier er mangelfulde

Adskillige kommunale klimastrategier mangler fokus på bæredygtige indkøb samt påvirkning af medarbejderes og borgernes adfærd. Det konkluderer tænketanken Concito på baggrund af en ny undersøgelse. Kommunernes Landsforening afviser kritikken, men medgiver, at der mangler statslige anbefalinger på klimaområdet.

13.09.2010

CSR.dk

Umiddelbart ser de danske kommuners klimaindsats særdeles ambitiøs ud. Over to tredjedele af kommunerne, har i dag ret til at kalde sig for ”klimakommune” og antallet af underskrevne ”kurveknækkeraftaler” stiger støt. 66 procent af kommunerne opgør klimabelastningen i kommunens geografiske område og 57 procent har nedskrevet en klart defineret målsætning for, hvordan CO2-udledningen skal reduceres.

På papiret ser det altså ud til, at hovedparten af kommunerne er kommet ind i klimakampen, men der er meget stor forskel på, hvilke håndtag kommunerne drejer på for at reducere udledningen af drivhusgasser, og mange steder mangler der en klar strategi for, hvor det er mest effektivt at sætte ind. En undersøgelse, der er udarbejdet på baggrund af kommunernes egne besvarelser, fra tænketanken Concito viser, at manglen på klare strategier betyder, at vigtige elementer i klimaarbejdet bliver overset.

Kommunerne bliver blandt andet spurgt, om de arbejder aktivt med at fremme reduktioner af drivhusgasser hos kommunens borgere gennem fx gennem energibesparelser, fremme af cykling og øget brug af offentlig transport? Til det svarer 34 procent, at de slet ikke eller i mindre grad gør en indsats.

Det tal får formand for Concito Martin Lidegaard til at hæve øjenbrynene.

”Set i lyset af at husstandene tegner sig for næsten en tredjedel af det samlede danske energiforbrug, er det bemærkelsesværdigt, at der ikke er flere kommuner, der sætter ind på det her område. Når du spørger borgerne, så mener de, at det er politikernes ansvar at gøre det let for borgerne at gøre det rigtige. Hvis folk gerne vil energirenovere deres hus, skal der være ét nummer de kan ringe på og få gratis rådgivning. Det skal også være let og billigt at vælge bussen eller cyklen i stedet for bilen. Jeg mener, at kommunerne overser en stor mulighed for nedbringelse af den samlede klimabelastning ved ikke at prioritere det her område,” siger Martin Lidegaard.

Han undrer sig også over, at 33 procent af kommunerne kun i mindre grad eller slet ikke arbejder med at ændre de kommunale medarbejderes adfærd.

”Med forholdsvis små midler kan man opnå store økonomiske besparelser, hvis man prioriterer at ændre medarbejdernes adfærd i en mere energieffektiv retning. Derfor undrer det mig, at de fleste kommuner eksempelvis prioriterer tekniske ændringer i bygninger væsentligt højere. Udover de direkte besparelser ved at arbejde med adfærdsændringer, mener jeg også, at det har en vigtig signalværdi, at personalet på skoler, daginstitutioner og plejehjem er klimabevidste, så borgerne kan se, at kommunen rent faktisk foretager de rigtige valg,” pointerer Martin Lidegaard.

KL aviser kritikken
Hos Kommunernes Landsforening (KL) er Birthe Rytter Hansen, der er fuldmægtig i afdelingen for teknik og miljø, uforstående overfor kritikken. Hun mener generelt, at adfærdsregulering kræver mange resurser og siger:

”Hvis du vender tallene om, viser de, at der faktisk er omkrig 60 procent af kommunerne, der i nogen grad eller i høj grad gør noget for at fremme energibesparelser blandt borgerne og de kommunalt ansatte via adfærdsregulering. Det synes jeg er ganske godt,” konstaterer hun og peger på, at der ikke eksisterer noget krav om, at kommunerne skal sørge for, at borgerne bruger mindre strøm eller vand.

”De kommuner, der ikke gør noget på det her område, prioriterer at bruge pengene på noget andet – vuggestuer eksempelvis. Men når det er sagt, så synes jeg, at der er masser af kommuner, der er gode til at køre adfærdsændrende kampagner, som er rigtig innovative,” siger Birthe Rytter Hansen.

Manglende indkøbspolitik
Indkøbspolitik er et andet punkt, hvor Concito, på baggrund af rapporten, konkluderer, at kommunerne kan forbedre deres nuværende indsats markant.

Over halvdelen af kommunerne stiller slet ikke eller i mindre grad krav til deres leverandører om CO2-effektivitet, og kun 18 procent af kommunerne kunne finde på at skifte til en mere CO2-effektiv leverandør.

”Problemet er, at kommunerne tror, at der er forskel på at købe billigt og købe klimarigtigt – og så vælger de den billige løsning,” siger Martin Lidegaard og fortsætter:

”Der behøver ikke at være forskel, hvis man forstår at stille nogle krav til sine leverandører. Kommunerne skal ud og sige: vi vil have varen til nogenlunde samme pris, og samtidig stiller vi krav om, at produktet er produceret og leveret, så det overholder en række klimakriterier. Hvis den amerikanske detailkæde Wallmart er i stand til at stille en skov af krav til sine underleverandører, så er kommunerne også. Kommunerne er jo store virksomheder, der køber ind for kæmpe-budgetter, så hvis ikke de skal tage de her initiativer, hvem skal så?”

Birthe Rytter Hansen pointerer, at der allerede er rigtig mange kommuner, som arbejder med grønne og energieffektive indkøb, og at mange af dem er opmærksomme på det besparelses-potentiale, der ligger i deres indkøbsfunktioner. Men hun mener også, man skal huske på, at der er en række udfordringer ved at skifte til en grøn indkøbsstrategi.

”Indkøb af grønne varer er ikke altid så ligetil, som det lyder. Det kræver store ressourcer, at regne på en vares globale aftryk og gode mærkningsordninger fra leverandørerne er en forudsætning for, at kommunen kan gennemskue den reelle ”klimaudgift” ved vareindkøbet. Der er dog flere kommuner, som også i deres CO2-beregninger har forsøgt sig med at regne på det globale aftryk ved vareindkøb. Blandt andet Hjørring og Albertslund kommuner,” siger Birthe Rytter Hansen.

Hjælp fra regeringen nødvendig
Hun så meget gerne, at der bliver udformet nogle generelle nationale anbefalinger, der kan hjælpe kommunerne med at reducere deres CO2-udledninger.

”Kommunerne bliver hele tiden kontaktet af alverdens firmaer, der tilbyder alle mulige former for energibesparende løsninger – lige fra lys-armaturer over solcelleanlæg til energiledelsessystemer, så det er svært at gennemskue, hvad der er det rigtige valg. Derfor så jeg gerne, at vi fik et katalog med gode idéer, som staten stod inde for – og gerne nogle tal på, hvor man får de største besparelser for sine investeringer, siger Birthe Rytter Hansen. Hun fastslår dog, at kommunerne selv skal have lov at prioritere, hvor de vil sætte ind, og at KL er imod, at kommunerne bliver pålagt at følge ensartede retningslinjer.

Martin Lidegaard så også gerne, at regeringen rækker kommunerne en hjælpende hånd.

Grunden til, at der er så stor forskel på kommunernes klimastrategier er jo, at regeringen endnu ikke har sat sig nogle mere præcise klimamål og indpasset kommunernes indsats i dem. Det ville være rart, hvis regeringen på den måde ville gøre det nemt for kommunerne at træffe de rigtige valg, så kommunerne kan gøre det nemt for borgerne.”

Han ser derfor frem til at klimakommissionen kommer med sit udspil den 28. september.

www.csr.dk/strategi

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

24.04.2024CSR.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

24.04.2024CSR.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

22.04.2024BSR

Sponseret

Beyond 2025: Setting Credible Sustainability Goals for Long-Term Impact

22.04.2024CSR.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

22.04.2024UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

19.04.2024CSR.dk

Efter investordialog: Shell vil oplyse om lobbyaktiviteter i vækstlande

19.04.20242030 Builders

Sponseret

The Importance of Employee Engagement in Corporate Sustainability

18.04.2024CSR.dk

Closing Loops: Danmarks store skridt mod en mere cirkulær fremtid

Jobmarked

Se alle

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

23.04.2024

Tid

08:30

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V

Klappir Nordic ApS
Konference
MEET US AT LOOP FORUM

We have a complete solution for your ESG compliance work, and we would love to discuss opportunities with you!

Dato

24.04.2024

Tid

09:30

Sted

Lokomotivværkstedet - Otto Busses Vej 5A, 2450 København

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gav

Dato

29.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

SUSTAINX ApS
Webinar
Hvordan lykkes man som ESG-ansvarlig?

Et indblik i opgaver, processer og strategier

Dato

30.04.2024

Tid

11:00

Sted

Teams

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

30.04.2024

Sted

Aros Konference, København