Kan marketing give mening?

Virksomheders kommunikation med deres kunder er presset. Hverken forbrugere eller erhvervskunder tror på de traditionelle budskaber, er trætte af at få dem præsenteret og leder efter noget andet. Kan vi finde det på Sustainable Brands-konferencen i næste uge?

Branding og marketing er nødt til at ændre kurs, siger Thomas Kolster. .

22.09.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Vi er virkelig trætte af at få kastet reklamer i hovedet. Først og fremmest vil vi lyttes til og se brandet bidrage til noget, vi går op i, som en del af en fælles indsats” siger Thomas Kolster rådgiver om branding med purpose. Eller Mr. Goodvertising, som han også går under, opkaldt efter titlen på sin bog fra 2012.

Thomas Kolster rejser verden rundt med sit budskab om at marketing, reklame og branding må finde nye historier at fortælle for at trænge igennem i en social tidsalder. Historier der interesserer kunderne og rammer temaer, de går op i. Som kan være klima. Eller fattigdom, rent vand, kvinders rettigheder, global ulighed, dyrevelfærd, flygtninge eller noget helt syttende.

I næste uge, d. 26- 28. september, er det i København, det foregår.

Hvordan vinder man?
Ifølge Thomas Kolster er det ikke småting, der er på spil, det er et spørgsmål om overlevelse i en tid hvor virksomhedernes levetid er på vej ned, og mange forretningsmodeller er stærkt udfordret.

Overlevelse handler om at få sit brand – en kombination af de relationer en vare og virksomhed har til omverdenen og den historie man fortæller om sig selv – til at rumme både behovet for at nå en målgruppe og behovet for at der bidrages til bæredygtige løsninger. Så brandet er med til at skabe mening for den enkelte og er med til reelt at påvirke udviklingen inden for et bestemt emne.

”Hvis du vil have folk til at gide dig, så skal du til at sørge for, at du gør en forskel inden for emner, der er vigtige I deres liv,” forklarer Thomas Kolster.

Det er et tema, man kan udforske meget mere på Sustainable Brands-konferencen i næste uge. Modsat mange andre konferencer om bæredygtighed bruges en stor del af tiden på at forfølge ideer og løsninger til, hvordan man bygger et troværdigt brand, og ikke mindst hvordan man engagerer kunder i det projekt.

”Det er der et godt program med både store lokale og internationale navne. Og med workshops hvor det bliver meget mere hands-on end det man normalt ser på konferencer. Det synes jeg er det bedste ved Sustainable Brands,” siger Thomas Kolster.

Svært at finde den rigtige model
Men nøglen til hvordan virksomheder drager purpose – et meningsfyldt større mål – ind i deres ledelse, arbejde og markedsføring er ikke helt fundet endnu.

”Der er ikke mange af verdens store virksomheder og brands, som man kan pege på og sige: ”de gør det godt”. Men det er også svært og kræver hårde valg, for virksomhederne skal beslutte sig for hvad de går op i, og så indrette deres forretning derefter,” siger Thomas Kolster.

Noget af det, vi ved allerede nu, er hvordan det ikke ser ud – branding med purpose. Vi ved at det ikke kun kan være symbol-kommunikation i en enkelt kampagne. Det kan heller ikke være noget man føjer til uden på sin business as usual. Og det kan heller ikke være i så store linjer, at det ikke kan styres efter.

”Jeg forstår slet ikke sådan noget purpose der er klistret på ved siden af vision og mission. Så ender man tit i sådan noget bredt formuleret om at ville være god mod dyr og børn. Problemet er, at det ikke giver retning eller hjælper med at vælge – hverken for ledelsen, medarbejderne eller kunderne. Det fortæller ikke noget om, hvem virksomheden eller brandet er, og hvilke valg man har måttet tage for at leve op til sit purpose,” forklarer Thomas Kolster.

Hvad er inddragelse så?
En af de ting, Thomas Kolster går og tænker over i denne tid, er, hvad man kan lære af de helt nye virksomhedstyper der opstår, om vejen mod bæredygtighed kommer nede fra den undergrund, og hvad de store, anerkendte virksomheder bidrager med?

Han har et eksempel, han godt kan lide. Det handler om kaffekæden Starbucks, som siden sin start har været berømt for sit arbejde for bæredygtighed, og det har givet dem rigtig mange point. Men er deres centraliserede model den mest effektive ift at skabe impact? Og hvordan hænger mange sager om arbejdsforhold og skattebetaling sammen med deres idé om at være gode samfundsborgere?

Modsat på størrelsesskalaen finder man så en to år gammel virksomhed, Wheelys. De sælger også kaffe, men fra specialproducerede cykelcafeer med økologiske varer, som har bredt sig til 45 lande i løbet af de to år. Hver cykelcafe er personlig ejet og det decentrale ejer-system er med til at skabe ægte empowerment og forbundethed med lokalsamfund.

”Hvilken model bliver dominerende på længere sigt? Det ved vi ikke, men de nye typer forretning viser også noget om, hvad der motiverer og driver vækst i dag,” siger Thomas Kolster. 

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

17.05.2024CSR.dk

Vigtige nyheder fra sidste uge

17.05.2024CSR.dk

Flere kommuner arbejder med CO2-reduktion i indkøb

13.05.2024CSR.dk

Greenwash-lovens lange arm i praksis

30.04.2024CSR.dk

NGO indtager ny rolle som leverandør af konferenceydelser

29.04.2024CSR.dk

Ny undersøgelse afslører rejsebranchens fortsatte udfordringer inden for bæredygtige rejser

25.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Hovedsponsor for DM i Skills 2024 har ambitioner for elektrikerfaget

19.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Farverig fremtid: Streetart som innovativt brandingværktøj i regenerativ økonomi

09.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Motorstartere: Selv en lille ændring kan have stor betydning

Jobmarked

Se alle

NRGreen ApS

Energisk møde booker til spændende produkt

NRGreen søger en frisk og udadvendt medarbejder

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.06.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Lemvigh-Müller

ESG Specialist (barselsvikariat) - Herlev

Det ligger dybt i Lemvigh-Müllers DNA at tage samfundsansvar, og vi har mange aktiviteter i gang inden for hele ESG-agendaen. For nylig har vi fået godkendt vores Science Based Targets klimamålsætninger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Semler Gruppen A/S

Sustainability Specialist til Danmarks største bilkoncern

Semler Gruppen er Danmarks største bilkoncern. Vi arbejder målrettet med den elektriske omstilling af bilmodellerne fra Volkswagen, Audi, ŠKODA, SEAT, Cupra og Porsche. Vi udvikler digitale mobilitetsløsninger, og vi er repræsenteret i både Norden og de baltiske lande. I Semler Agro, vores landbrugsdivision, formidler vi traktorer og jordbrugsmaskiner fra John Deere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

19.05.2024

UN Global Compact Network Denmark

Head of Human Rights & Social Sustainability til UN Global Compact Network Denmarks sekretariat

Danmarks største netværk og læringsmiljø for ESG og bæredygtighed i den private sektor søger en engageret og faglig stærk Head of Human Rights & Social Sustainability til at lede vores aktiviteter for danske virksomheder inden for menneskerettigheder og det sociale område. Vores nye kollega vil få ansvaret for vores arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, mangfoldighed og inklusion.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Valified
Webinar
GRATIS Valified Kickstart - Værdi á 1.499 kr. | OPSTART 14. MAJ

Skræddersyet til dig der skal udarbejde din virksomheds første CO2-beregning og bæredygtighedsrapport og vil gøre kommunikation med dine interessenter let!

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.05.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Rockwool Danmark A/S
Gå-hjem-møde
Gå-hjem-møde: Bliv klogere på energieffektivitet og CO2 reduktion i større bygninger

Gør flere energirenoveringstiltag til ét samlet projekt med ROCKWOOL og LivingBetter

Dato

21.05.2024

Tid

14:00

Sted

ROCKWOOL Danmark A/S, Hovedgaden 501, Hedehusene, Capital Region, DK, 2640

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
Kursus: Virksomhedens sociale ansvarlighed i hele værdikæden

Hvordan dokumenterer og kommunikerer du din sociale ansvarlighed – uden at ende i greenwashing og greenhushing? Det får du styr på med kurset ’virksomhedens sociale ansvarlighed’. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point

Dato

21.05.2024

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Etisk Handel Danmark
Webinar
Introduktion til medlemskab hos Etisk Handel Danmark (Online)

Er du nysgerrig på, hvordan du kan arbejde med etisk handel og bæredygtige værdikæder? Og hvordan et medlemskab hos Etisk Handel Danmark kan understøtte arbejdet med at håndtere omverdenens stigende krav og forventninger til menneske- og arbejdstagerrettigheder, miljø og klima i værdikæden?

Dato

22.05.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtig transformation i praksis

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

22.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus