Københavns Lufthavne: CSR-strategi kræver samarbejde med 700 virksomheder

Københavns Lufthavne har lagt en omfattende CSR-strategi for, hvordan virksomheden vil sikre ansvarlig vækst frem mod 2020. Den helt store udfordring er at inddrage de 700 virksomheder, der er en del af lufthavnen.

Sammen med blandt andet flyselskaber, handlingselskaber og flyvesikringstjenesten Naviair arbejder Københavns Lufthavne aktivt for at reducere partikelforureningen i luften omkring flyene. Foto: Københavns Lufthavne..

21.11.2013

Lasse Andersen, CSR.dk

Kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne Henrik Peter Jørgensen lægger vægt på, at virksomheden ikke skal presse CSR-tiltag ned over hovedet på sine samarbejdspartnere, men i stedet få dem til at vokse via dialog. Foto. Københavns Lufthavne. .

Københavns Lufthavne har store vækstplaner frem mod 2020, hvor ambitionen er, at 30 millioner passagerer årligt skal passere gennem lufthavnen mod 23 millioner i dag.

Samtidig er målet at generere 7.000 nye arbejdspladser i lufthavnen, som allerede i dag er en af Danmarks største arbejdspladser.

I halen på vækstplanen følger en langsigtet CSR-strategi, som skal sikre, at væksten foregår på en ansvarlig måde. Et af de markante mål er, at lufthavnen trods vækst ikke må bruge mere energi end i dag.

Flere afgange, flere passagerer og flere medarbejdere må altså ikke resultere i, at lufthavnen samlet set bruger mere energi i 2020 sammenlignet med 2013.

Læs også: Fokus på bæredygtig innovation på NBE netværksmøde hos Aalborg Lufthavn

Mange store virksomheder har lanceret lignende CSR-strategier de seneste år, men Københavns Lufthavne har den særlige udfordring, at de 700 selvstændige virksomheder i lufthavnen, som blandt andet udgøres af flyselskaber, restauranter, Tax-Free Shops, også skal være med på CSR-strategierne og acceptere de ændringer, som er nødvendige for, at målene kan nås.  

<p>"(...) så er det klart, at der er stor uenighed om, hvor højt ambitionsniveauet skal være. Vigtigst er det dog, at der er nogen, der tager ansvaret og driver arbejdet fremad."</p>

Henrik Peter Jørgensen, kommunikationsdirektør, Københavns Lufthavne.

Samarbejde om energioptimering
Det kræver ifølge kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne Henrik Peter Jørgensen, at Københavns Lufthavne i udstrakt grad er i stand til at gå i dialog med alle de interessenter, der er tilknyttet Lufthavnen.

Han nævner en aktuel energirenovering i lufthavnens centrale Tax Free Shop, som eksempel.

Her har Københavns Lufthavne samarbejdet med butikken om at designe et nyt LED-lysanlæg, som sikrer en årlig kWh-reduktion på 845.000 kWh per år, hvilket svarer til en besparelse på cirka en million kroner.

Læs også: Ja tak til bæredygtig business

Det er selvsagt en god case, men når den slags initiativer skal gennemføres, kan der ifølge Henrik Peter Jørgensen sagtens opstå gnidninger undervejs, og netop derfor er et tæt partnerskab vigtigt, mener han.  

"”Det rigtige lys er noget, man lægger sindssygt meget vægt på i detailhandlen, så hvis butikken mente, at LED-lyset præsenterede varerne uheldig, så kunne vi ikke have lavet løsningen. Hver gang vi laver den her slags energioptimerende tiltag i lufthavnen, kræver det en tæt dialog med de virksomheder, der er involveret. I det konkrete tilfælde handlede det om, at vores energiansvarlige tog dialogen og brugte mange kræfter på at vise, hvor godt det kunne blive"”, forklarer Henrik Peter Jørgensen.

Fakta om Københavns Lufthavne

  • Københavns Lufthavne er en af Danmarks største arbejdspladser.
  • Københavns Lufthavne har en ambitiøs vækststrategi, World Class Hub, der skal sikre, at lufthavnen bliver den foretrukne gateway til Nordeuropa. CSR-strategien handler om, hvordan lufthavnen når disse mål – på en ansvarlig måde.
  • Det samlede passagertal i Københavns Lufthavn steg i 2012 med 2,7 pct. til i alt 23,3 mio., hvilket er rekord for andet år i træk – på trods af Cimber Sterlings konkurs, lufthavnens tredje største kunde.
  • En million flypassagerer skaber cirka 1.000 jobs i lufthavnen
  • Københavns Lufthavne har introduceret en ny energifaktureringsplatform, som gør energidata tilgængelige via internettet, så lejere og forpagtere på lufthavnsområdet i København kan se deres forbrug opgjort på for eksempel døgn og uge. Erfaringer viser, at et sådant overblik animerer til effektiviserende aktiviteter i langt højere grad end traditionelle energiberegninger.

Kilde: Københavns Lufthavne

Han mener, at Københavns Lufthavne er forpligtiget til at samarbejde med lufthavnens mange tilknyttede virksomheder.

Læs også: Codan er et forbillede for andre

"Reelt set kunne vi bare lægge en isoleret CSR-strategi for Københavns Lufthavne som enkeltstående virksomhed. Men hvis ikke vi adresserer for eksempel carbon footprint sammen med andre, så når vi heller ikke de store resultater. Og det ville man med rette kunne kritisere os for. Vi skal selvfølgelig forholde os til helheden, det er simpelthen en nødvendighed"”, siger kommunikationsdirektøren.

Reduktion af partikelforurening
Københavns Lufthavne arbejder også tæt sammen med sine nære interessenter i kampen for at reducere den partikelforurening, der opstår omkring flyene på jorden.

Lufthavnen overholder i dag græseværdierne for almindelig partikeludledning, men der er på nuværende tidspunkt ingen grænseværdier for såkaldte ultrafine partikler, der frygtes at være sundhedsskadelige.

Derfor arbejder lufthavnen sammen med blandt andet flyselskaber, handlingselskaber og flyvesikringstjenesten Naviair om at reducere udledningen af ultrafine partikler og skaffe mere viden om området.

Læs også: Se vinderne af CSR Awards

”Det er reelt set ikke vores medarbejdere, der er de primært eksponerede. Det er medarbejderne hos de virksomheder, der tager sig af eksempelvis bagage, optankning og rengøring. Men alligevel tager vi den koordinerende rolle i forhold til at nedsætte og styre projektgrupper, som skal forsøge at nedbringe emissionerne fra flyene, men i høj grad også fra de dieseldrevne kørertøjer, der kører på jorden”, forklarer Henrik Peter Jørgensen.

Blandt de reducerende tiltag, der er sat i værk, er en anbefaling om, at fly, der netop er landet, kører til gate med så få motorer tændt så muligt.

Begrebet kaldes populært ”single engine taxi”. Også en såkaldt ”grønt grej”-kampagne er skudt i gang. Den sætter fokus på, at køretøjerne på landingsbanen bliver skiftet, så ældre dieseldrevne modeller erstattes af miljøvenlige alternativer. 

Ikke gnidningsfrit
Ifølge Henrik Peter Jørgensen giver indsatsen resultater, men samarbejdet er må ingen måde gnidningsfrit.

Han fastslår, at vejen frem, lige som med energirenovering, er dialog og ikke dekret fra Københavns Lufthavnes side.  

Sammen med blandt andet flyselskaber, handlingselskaber og flyvesikringstjenesten Naviair arbejder Københavns Lufthavne aktivt for at reducere partikelforureningen i luften omkring flyene. Her bliver det aktuelle niveau målt. Foto: Københavns Lufthavne. .

”"Vi kan ikke bare sige, at fra 1. januar skal alle gamle dieseldrevne kørertøjer være skiftet ud og følge EU-normen for partikeludledning. Det ville være en voldsomt omkostningstung faktor for nogle af handling-virksomhederne. Men når man i fællesskab har arbejdet med at måle, dokumentere og nedbringe den her udledning, så får man også langsomt en fælles forståelse af, hvad der skal til for at flytte noget for alvor"”, siger Henrik Peter Jørgensen og fortsætter:

Læs også: Crowdsourcing - når verden kan nås med blot et klik

"”Og så er det klart, at der er stor uenighed om, hvor højt ambitionsniveauet skal være. Vigtigst er det dog, at der er nogen, der tager ansvaret og driver arbejdet fremad”", understreger han.

I alt tre personer, der har arbejdet i lufthavnen, har fået anerkendt arbejdsskader på grund af ”luftforurening”. Det kan dog ikke dokumenteres, om lidelserne skyldes de såkaldte ultrafine partikler.

Københavns Lufthavne blev for nylig nomineret til strategiprisen ved CSR Awards for sin omfattende CSR-strategi. Prisen gik dog til Codan.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København