Inklusion i praksis – to socialøkonomiske virksomheders erfaringer
Socialøkonomiske virksomheder vil både gennem mission og ambition få stor indflydelse på erhvervslivet. På Responsible Entrepreneurs-konferencen d. 28/1 deler to dem – Media-now og Buddha Bikes – ud af deres erfaringer som værter for et seminar
De socialøkonomiske virksomheder står for en udvidelse af erhvervslandskabet, og de placerer sig selv i den såkaldte 4. sektor i mellemrummet mellem private virksomheder, NGO’er og myndighederne. Fælles for dem er, at de grundlagt på samme mission – bedre fremtidsudsigter for borgere på kanten af arbejdsmarkedet – men derudover kan de ikke sættes i bås. Gennem deres forskellighed og deres insisteren på at bære på kimen til et mere rummeligt og bæredygtigt samfund sprænger de slet og ret virksomhedsbegrebet. Det er Buddha Bikes og Media-now uomtvistelige eksempler på.
Imod brug-og-smid-væk
Buddha Bikes tror på genfødslen af cykler og vil være danmarkskendt for den aktivistiske cykelkærlighed. Brug-og-smid-væk kulturen er uholdbar, både hvad angår materialer og mennesker: alt for mange unge er fanget i de sociale systemer, og vi smider hvert år mere end 100.000 cykler ud, til trods for at de kan holde meget længere. Begge dele skal der gøres noget ved, siger Simon Søndergaard, grundlæggeren af den sociale upcyclingsvirksomhed:
”Vores forretning står på to ben: en miljømæssig indsats og en social. Miljømæssigt handler det om at genbruge gamle hittegodscykler, så de får nyt liv. Der er mange, der ikke ved det, men fremstillingen af cykler er meget forurenende, og danskerne køber årligt 500.000 cykler. Det er tungt i CO2, og vi har regnet ud, at vi gennem vores cykler alene sidste år sparede miljøet for 100 t CO2. På det sociale felt har vi etableret en mekaniker-uddannelse som en vej for udsatte unge til at komme ud af det sociale system.”
Social med god bundlinje
Media-now er et socialøkonomisk webbureau med særligt fokus på at skabe fleksjobs. Produktet er professionelle wordpress-løsninger og grafisk design, som spænder fra visitkort til intranet og webshops. Virksomheden arbejder med faglig og social progression for alle medarbejdere og har udviklet en tre-trins-raket, som gennem praktik, opkvalificering og ansættelse tager udgangspunkt i den enkeltes behov. Selv om konceptet er (forholdsvist) nyt tæller virksomhedens kunder alt fra små enkeltmandsvirksomheder til nogle af Danmarks største entreprenørfirmaer.
Siden sin start i 2010 har Media-now haft 12-14 mennesker i forskellige forløb, heriblandt en hjemløs, en stofmisbruger, en med PTSD og en syrisk flygtning. For Trine Uldall, der er partner og medstifter af virksomheden, er det vigtigt at skabe jobs i den udstrækning, det er muligt, og ikke blot praktikpladser: ”Det, vi synes er interessant ved at drive socialøkonomisk virksomhed på de vilkår, der gælder for dem, er, at det ikke så meget handler om at tjene penge og få en god økonomisk bundlinje. Det er den sociale bundlinje, der tæller. Socialøkonomiske virksomheder tager jo fat der, hvor det menneskeligt gør en forskel. Alle arbejdsløse, som har en barriere i forhold til arbejdsmarkedet, kan omfattes af den indsats. Og der er rigeligt at tage fat på.”
Socialt rummelig
Mange af de unge, der er endt i arbejdsløshed, har en udsigtsløs fremtid, og risikoen for at ende i udenforskab med de følgevirkninger, det har, er stor. Her er cykler et kærkomment objekt at kaste sig over, for de unge, som oftest har oplevet mange nederlag. For cykelreparation rummer en god balance mellem teknisk snilde og hårdt arbejde, og samtidigt kan man hurtigt gøre sig dygtig og opnå succes, siger Simon Søndergaard:
”Buddha Bikes er en socialt rummelig arbejdsplads, og det er vores udgangspunkt, når vi ansætter til fuldtidsstillinger og tager lærlinge ind i kortere eller længere forløb. Når vi tager nye ind, sigter vi altid mod at give dem kompetencer, så vi kan få dem ud af det sociale system. Basalt set handler det om at give dem en ’smag’ af det rigtige arbejdsmarked. Mange af dem, vi kalder ’udsatte unge’ er i virkeligheden uddannelsesofre. Hos os vil gerne give dem chancen til at vise, at de kan selv, og gør de det godt, får de mere i løn.”
Media-now vil gerne gøre plads til dem, som gerne vil gøre det så godt som muligt, men som ikke kan gøre det i 37 timer om ugen, fortæller Trine Uldall: ”Vi kan jo se, at der mangler masser af deltidsstillinger og rummelige arbejdspladser. Nogle af dem, som er faldet ud af arbejdsmarkedet, egner sig ikke til at sidde på skolebænken eller komme ud på en almindelig arbejdsplads, fordi det er for krævende, eller der er for meget uro og larm. Hos os har vi fokus på det mulige og ikke det umulige. Grundudgangspunktet er viljen hos den enkelte samt fagligt flair.”
Økonomisk selvstændige
Selv om både Media-now og Buddha Bikes er etableret som socialøkonomisk virksomhed og dermed underlagt de regler, der gælder herfor, drives de begge på almindelige forretningsvilkår med, hvad dertil kommer af salg, markedsføring, ansættelse, økonomi og så videre. For Simon Søndergaard er det simpelthen for uambitiøst, når de socialøkonomiske virksomheder læner sig op af tilskudsordningerne:
”Hos os kommer medarbejderne ind på helt almindelige vilkår og får almindelig løn, og vi konkurrerer på lige fod med andre virksomheder. Mange socialøkonomiske virksomheder overser v’et, og ser sig selv udelukkende som NGO’er, som skal have støtte for få økonomien til at løbe rundt. Nok skal de se sig selv i et samfundsgavnligt perspektiv, men det er vigtigt, at de kan fungere på markedsvilkår.”
Få inspiration og indsigt
Seminaret giver inspiration og indsigt i drift, resultater og barrierer, og det er tilegnet alle med interesse for det rummelige arbejdsmarked, hvad enten du kommer fra en privat virksomhed, den offentlige sektor, den 4. sektor eller bare går med en social iværksætter i maven.
Responsible Entrepreneurs sætter for en dag rampelys på store som små sociale entreprenører og centrale NGO’er, som virker for og understøtter virksomheder med socialt samfundssind. Konferencen har seminarer ved Cabi, Den Sociale Kapitalfond og CSR LINK foruden det, Media-now og Buddha Bikes er værter for. Konferencen byder endvidere på 9 solide cases på socialt entreprenørskab: G4S, Arriva, NCC, Creativ Company, Social Foodies, Allehånde, Askov Fonden, High:five og ikke mindst Kofoeds Skole, der er vært for dagen. De nævnte flankeres af gæstetaler ved socialborgmester Jesper Christensen, Københavns Kommune, og Frederik Thuesen, programleder, SocialForskningsInstituttet.
Konferencen finder sted d. 28. januar i Kofoeds Skoles multihal, Nyrnberggade 1 på Amager. Læs mere om konferencen og tilmelding på www.csr-link.dk, hvor der også ligger flere artikler om konferencens deltagere.