Hvorfor kan vi ikke få kunderne med?

Hvorfor er det så svært at få forbrugere til at prioritere bæredygtighed, når de spiser, drikker, rejser, køber tøj, mad, møbler osv.? Tyve CSR-folk var til et seminar, der ledte efter svar, og fandt – måske – et par stykker.

En stor del af de danske forbrugere mener, at det er et individuelt ansvar at gøre noget for at løse klimakrisen. Det er en stor opgave at tage på sig, og det er sværere at omsætte holdning til handling, end man skulle tro. .

05.09.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Endnu en omfattende undersøgelse af danskernes forhold til bæredygtighed og forbrug viser, at hullet mellem hvad vi tænker, og hvad vi gør, stadig er betragteligt. For mens 65 procent af danskerne gerne taler om bæredygtighed og 70 procent siger, at det indgår i deres købsbeslutninger, er det kun 37 procent der i praksis har gjort noget bæredygtigt i løbet af det sidste år. Og så er barren for hvad man kan kalde ”handlet bæredygtigt” end ikke sat særlig højt.

Det – og en hel del andet - fortalte Eva Seignette fra Sustainable Brand Insights, som de seneste fem år har undersøgt danskernes forhold til bæredygtighed, forbrug og brands. Hendes publikum var omkring 20 repræsentanter for virksomheder i alle størrelser, som var samlet hos rådgivervirksomheden Märk i København.

2019-udgaven af Sustainable Brand Index-rapporten viste også, at de danske forbrugere mener, at det er muligt at komme på den anden side af klimakrisen, at mange mener, at det kræver, at vi lægger vores forbrugsvaner om, og at det overvejende er et individuelt ansvar at skabe den nødvendige forandring.

Så bevidstheden er der, ønsket er der, selv det normative ”jeg burde” er der. Så hvorfor er det stadig så svært at ændre adfærd, og hvad kan virksomheder gøre, for at fremme mere bæredygtigt forbrug hos deres kunder?

Et gigantisk antagelsesskift
Rådgiver Nille Skalts fra Märk ridsede nogle dele af forklaringen op. Et element handler om, at for at skabe en bæredygtig verden, så skal der ryddes godt og grundigt ud i nogle grundlæggende antagelser. Og for nylig skete der noget vildt, som peger i den rigtige retning.

Interesseorganisationen Business Roundtable, hvis medlemmer alle er administrerende direktører i store amerikanske virksomheder, har i 45 år arbejdet med det udgangspunkt, at målet for al erhvervsaktivitet var at gøre aktionærerne rigere. Punktum. Men d. 19. august 2019 skrev 181 af medlemmerne under på og offentliggjorde en erklæring, der pointerede, at det mente de ikke længere. Som tingene står og verden ser ud, mente de nu, at virksomheders formål er et andet, at de har et bredere ansvar og større rolle at spille i samfundet, og skal tilgodese kunder, medarbejdere, leverandører, lokalsamfund og aktionærers interesser.

Det er et formidabelt skift i basale antagelser. Om det får reel betydning i praksis, det ved ingen endnu.

Nogenlunde samme sted står nutidens forbrugere.

”Vi skal også ændre antagelser. Kan en god middag være være uden en bøf? Er det at rejse virkelig at leve? Vi bliver hele tiden gjort opmærksom på – af medier, af børn og unge, af forskere, af dokumentarprogrammer osv. – at vores ideer om, hvad der er godt, ikke længere kan bruges. Alligevel fortsætter vi med at spise kød dagligt, flyve til New York, købe de billige og ikke de bæredygtige varer. Hvorfor er det sådan?” spurgte Nille Skalts.

Det er svært at lave om på sine vaner. For de er styret af vores grundlæggende antagelser, som er en del af vores personlige styringssystem, og det guider de ca. 90 procent af vores handlinger, som vi gør automatisk. Dvs. uden at involvere vores kognitive system. Uden egentlig at tænke. Sådan er vi og vores hjerne nemlig indrettet.

Følelsen af at miste noget
En anden nøgle til at forstå og påvirke forbrugere er, at få indblik i, hvor meget mod det kræver, at ændre i adfærd, som er styret af vores grundlæggende antagelser.

”Forandring er forbundet med følelsen af at miste. Man mister status, man mister visheden om, at det man gør virker, man mister følelsen af selv at måtte bestemme, fordi rammen for ens adfærd opleves som mere reguleret og man mister måske sin plads i gruppen – som er et stærkt menneskeligt behov,” fortalte Nille Skalts.

Så en del forbrugere står i øjeblikket i en form for kamp med sig selv og sit styresystem.

”Mange har i dag både erklærede beslutninger om enten ikke at flyve mere, at holde op med at købe tøj eller kun at købe økologiske varer. Men vi kommer hele tiden til også at gøre noget andet. Det er tit fordi vi også har ikke-erklærede, dvs. automatiserede beslutninger som ligger i vores styresystem, der kommer til at afgøre, hvad vi gør i praksis. Lysten til at ændre adfærd er vores fod på speederen, mens vores ubevidste grundlæggende antagelser er en – ofte tungere – fod på bremsen,” sagde Nille Skalts.

Hvad vi ellers ved om danske forbrugere og bæredygtighed

  • Mens 37 procent har gjort noget bæredygtigt det seneste år, melder 40 procent, at de i samme periode har opfordret andre til at overveje måder, hvor de kan leve mere bæredygtigt. Den tendens er den samme i de andre nordiske lande. 
  • En undersøgelse udført for #Iloveglobalgoals i 2019 viste, at 60 procent af danskerne mener, at de valg, de træffer, kan gøre en positiv forskel, men 50 procent ved ikke, hvad de kan gøre, for at leve mere bæredygtigt.
  • Danske forbrugere mener virksomheder bør arbejde mest på at påvirke verdensmål 12, 13, 3 og 8 – som handler om henholdsvis ansvarligt forbrug og produktion, klima, sundhed og anstændige jobs. Den årlige status på landenes performance på målene viser, at Danmark præsterer dårligst på mål 12, 13, 14 og 15.
  • Danske forbrugere scorer alle brancher forholdsvist lavt på deres bæredygtighedsindsats. Eneste undtagelse er dagligvarekæderne, som ligger markant over alle andre branche, og el-selskaberne der opfattes som gode på miljø. 

Det skal vi tale noget mere om
Hvad kan virksomheder gøre, hvis de ved, at forbrugerne nok er lidt i konflikt med sig selv og desuden noget bekymrede, når de skal lave om på så meget?

Det er der ikke fyldestgørende svar på. Det kræver meget mere samtale og ideudvikling – virksomhederne imellem og mellem virksomheder og kunder. Det første sagde Nicoline Olesen, også fra Märk, at det havde de en plan for, som man kan høre mere om en anden gang. Vi kan sige så meget, som at det begynder med rundbord og slutter med samtaler. 

Det andet handler, så vidt Märk og deltagerne kunne se, om at stille nogle flere spørgsmål, give anerkendelse for den indsats folk faktisk gør, og give dem mulighed for at vise andre, at de prøver. Ligesom de amerikanske direktører.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

17.05.2024CSR.dk

Vigtige nyheder fra sidste uge

17.05.2024CSR.dk

Flere kommuner arbejder med CO2-reduktion i indkøb

13.05.2024CSR.dk

Greenwash-lovens lange arm i praksis

30.04.2024CSR.dk

NGO indtager ny rolle som leverandør af konferenceydelser

29.04.2024CSR.dk

Ny undersøgelse afslører rejsebranchens fortsatte udfordringer inden for bæredygtige rejser

25.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Hovedsponsor for DM i Skills 2024 har ambitioner for elektrikerfaget

19.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Farverig fremtid: Streetart som innovativt brandingværktøj i regenerativ økonomi

09.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Motorstartere: Selv en lille ændring kan have stor betydning

Jobmarked

Se alle

NRGreen ApS

Energisk møde booker til spændende produkt

NRGreen søger en frisk og udadvendt medarbejder

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.06.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Lemvigh-Müller

ESG Specialist (barselsvikariat) - Herlev

Det ligger dybt i Lemvigh-Müllers DNA at tage samfundsansvar, og vi har mange aktiviteter i gang inden for hele ESG-agendaen. For nylig har vi fået godkendt vores Science Based Targets klimamålsætninger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Semler Gruppen A/S

Sustainability Specialist til Danmarks største bilkoncern

Semler Gruppen er Danmarks største bilkoncern. Vi arbejder målrettet med den elektriske omstilling af bilmodellerne fra Volkswagen, Audi, ŠKODA, SEAT, Cupra og Porsche. Vi udvikler digitale mobilitetsløsninger, og vi er repræsenteret i både Norden og de baltiske lande. I Semler Agro, vores landbrugsdivision, formidler vi traktorer og jordbrugsmaskiner fra John Deere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

19.05.2024

UN Global Compact Network Denmark

Head of Human Rights & Social Sustainability til UN Global Compact Network Denmarks sekretariat

Danmarks største netværk og læringsmiljø for ESG og bæredygtighed i den private sektor søger en engageret og faglig stærk Head of Human Rights & Social Sustainability til at lede vores aktiviteter for danske virksomheder inden for menneskerettigheder og det sociale område. Vores nye kollega vil få ansvaret for vores arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, mangfoldighed og inklusion.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Valified
Webinar
GRATIS Valified Kickstart - Værdi á 1.499 kr. | OPSTART 14. MAJ

Skræddersyet til dig der skal udarbejde din virksomheds første CO2-beregning og bæredygtighedsrapport og vil gøre kommunikation med dine interessenter let!

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.05.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Rockwool Danmark A/S
Gå-hjem-møde
Gå-hjem-møde: Bliv klogere på energieffektivitet og CO2 reduktion i større bygninger

Gør flere energirenoveringstiltag til ét samlet projekt med ROCKWOOL og LivingBetter

Dato

21.05.2024

Tid

14:00

Sted

ROCKWOOL Danmark A/S, Hovedgaden 501, Hedehusene, Capital Region, DK, 2640

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
Kursus: Virksomhedens sociale ansvarlighed i hele værdikæden

Hvordan dokumenterer og kommunikerer du din sociale ansvarlighed – uden at ende i greenwashing og greenhushing? Det får du styr på med kurset ’virksomhedens sociale ansvarlighed’. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point

Dato

21.05.2024

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Etisk Handel Danmark
Webinar
Introduktion til medlemskab hos Etisk Handel Danmark (Online)

Er du nysgerrig på, hvordan du kan arbejde med etisk handel og bæredygtige værdikæder? Og hvordan et medlemskab hos Etisk Handel Danmark kan understøtte arbejdet med at håndtere omverdenens stigende krav og forventninger til menneske- og arbejdstagerrettigheder, miljø og klima i værdikæden?

Dato

22.05.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtig transformation i praksis

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

22.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus