Hollandske miljøzoner fremtvinger fossilfri fragt fra 2025
14 hollandske byer har besluttet at overgå til fossilfri fragt og levering fra 2025. Det skal ske igennem miljøzoner, der forbyder varevogne og lastbiler, som kører på fossile brændstoffer. Den hollandske regering forventer, at yderligere 30 byer også indfører forbuddet, inden sommeren er omme.
Transportsektoren er en ægte miljøsviner. Når det kommer til forbrænding af brændstoffer, er transport globalt set ansvarlig for 24 procent, og langt størstedelen af varevogne og lastbiler kører på fossile brændstoffer i dag. Men i 14 hollandske byer vil man gøre fossilfri fragt til en realitet i den ikke så fjerne fremtid. Konkret omdanner de deres byer til miljøzoner og forbyder levering af pakker og varer med fossilbiler fra 2025.
Det skriver Verdens Bedste Nyheder.
Læs også: Lidl elektrificerer distributionen i Sverige
“Aftalerne vil sikre, inden for få år, at supermarkedshylder vil blive forsynet med varer, affald indsamlet og pakker ankomme til tiden uden udstødningsgasser og CO2-udledning”, forklarer Hollands miljøminister Stientje van Veldhoven i en pressemeddelelse fra den hollandske regering, som forventer, at endnu flere byer tilslutter sig forbuddet inden udgangen af året.
På grund af forbuddet regner den hollandske regering med at se en CO2-besparelse på en million ton i 2030. Men indførelsen af fossilfri fragt giver også en anden fordel: Nemlig en meget renere luft i de hollandske byer, hvor trafikken bliver tættere og tættere. I en rapport forklarer World Economic Forum, hvordan stigende e-handel får antallet af lastbiler og varevogne på vejene til at skyde i vejret. Hvis verden forsætter som nu, vil antallet af varevogne på vejene stige med 36 procent mellem 2019 og 2030 i verdens 100 største byer og øge udledning fra fragttransport med 32 procent, skriver de.
Læs også: Ikea satser på grøn hjemmelevering
Derfor er myndighederne i Holland også fuld gang med at opsætte flere ladestationer til elkøretøjer for at understøtte omstillingen til den fossilfrie transport.
For at virksomhederne kan følge med er det et krav, at forbuddet skal komme med fire års varsel. Desuden kan virksomheder søge om tilskud til både indkøb og leasing af el vare- og lastbiler, hvor de kan modtage op til 5.000 euro i støtte.
- KCP