Forbrugerrådet: Butiksansatte melder pas på samfundsansvar

Ansatte i de danske supermarkeder kan ikke forklare butikkens egen indsats for større samfundsansvar. Det viser en undersøgelse, som Forbrugerrådet står bag.

28.02.2011

CSR.dk

Forbrugerrådets korps af såkaldte Markedsagenter har været på besøg i danske supermarkeder. Her har de blandt andet spurgt butikkens ansatte, hvad kæden gør for at sikre at de mennesker, der producerer de solgte produkter, har ordentlige arbejdsforhold.

Halvdelen af de ansatte kunne slet ikke svare på spørgsmålet, nogle få gjorde et forsøg, mens andre valgte at henvise til butikkens hjemmeside.

Butikskæder vil ikke svare
Hos Forbrugerrådet er man dog ikke overrasket over medarbejdernes uvidenhed. Butikskæderne har nemlig også selv svært ved at redegøre for samfundsansvar.
Således har Forbrugerrådet to gange forsøgt at få de store dagligvarekæder til at besvare spørgsmålet. Og begge gange har det dog været yderst vanskeligt at vriste et svar ud af dem - selvom de blev tilbudt et møde, hvor Forbrugerrådet kunne hjælpe med besvarelsen.

Coop har som eneste virksomhed svaret på spørgsmålet begge gange, og Lidl en enkelt gang, mens Dansk Supermarked, Aldi, Rema1000 og SuperBest aldrig har svaret.

”Det er ikke godt nok, hvis man vil bryste sig med samfundsmæssig ansvarlighed eller CSR. Det handler nemlig i høj grad om åbenhed. En ting er, at de ansatte i butikkerne ikke kender kædens politik for samfundsansvar, men de bør som minimum kunne henvise kunderne til, hvor de kan få mere at vide. Det kræver dog, at butikskæderne tager sig gevaldigt sammen,” siger Claus Jørgensen, miljøpolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.

Undersøgelsen viser dog også, at butiksmedarbejderne har ganske godt styr på de etiske varemærker. 80 procent af de ansatte kunne give et svar på, hvad det betyder, at en vare er mærket med for eksempel et Fairtrade-logo.

-LA

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

5 gode grunde til at fortsætte med ESG

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V