Fokus på People, Planet og Profit gavner bundlinjen

I de kommende år vil en urokkelig fokus på tilpasning af elementerne i den tredobbelte bundlinje - people, planet og profit - være et nødvendigt vejledende princip for stort set enhver virksomhed. Den indsats firmaerne bruger på at forbedre deres bæredygtighedsindstilling kan give betydelig afkast i form af lavere omkostninger, en styrket konkurrenceposition, forbedret produkt-kvalitet og et mere tiltalende virksomhedsimage.

05.12.2008

CSR.dk

Gennem den seneste generation har behovet for, at organisationerne bliver bedre forvaltere af vores naturlige ressourcer, vælger miljøvenlige fremgangsmåder, bruger fair-trade politikker og iværksætter strategier i “bæredygtighed” ændret sig fra et lille men højtråbende antal fortalere til et bredt flertal af forbrugere og regeringer over hele verden. I dag er emner som klimaforandringer, energiforbrug, arbejdsmetoder, fødevaresikkerhed og regulering af forurening og affald, alle vigtige faktorer i de signaler som selskaberne sender forbrugerne, investorerne, regulatorerne, de tilsynsførende og andre interessenter.

Et grønt marked
I sin undersøgelse om samfundstrends fra 2007 fandt analysebureauet GlobeScan, ud af, at den væsentligste faktor for forbrugerne, når disse blev spurgt om et selskabs samfundsmæssige ansvar, var om selskabet skadede miljøet. Forbrugerne tager dette spørgsmål seriøst: 55 procent af de adspurgte i Nordamerika sagde, at de havde straffet selskaber som de syntes handlede uansvarligt. I USA har disse forbrugere været med til at skabe et ”grønt” marked til en værdi af USD 306 milliarder – et marked som markedsanalytikerne mener, kan nå helt op på USD 850 milliarder i løbet af fem år. Da virkningen af forbrugernes ”grønne valg” går langt tilbage i forsyningskæden, bør ethvert selskab i realiteten højne sin miljømæssige bevidsthed som en reaktion på den øgede efterspørgsel.
Set ud fra et investeringsperspektiv viser de finansielle markeder verden over en interesse for den øgede rolle som bæredygtighed og et mere vidtrækkende fælles samfundsmæssigt ansvar spiller. I maj-nummeret (2007) af McKinsey Quarterly, kom Al Gore og David Blood (tidligere leder af Goldman Sachs Asset Management) med en udtalelse om, at investering i bæredygtighed ikke bare er en “feel-good”-størrelse for Birkenstock-sættet, men en know-how strategi, der giver et afkast som er over middel. På samme måde, har Dow Jones skabt et foretagende af Dow Jones Sustainability Indexes for at spore økonomiske resultater hos ledende bæredygtighedsdrevne selskaber verden over. Dette giver investorerne mulighed for at sprede deres aktier blandt diverse selskaber og stadig forblive tro mod deres principper.

Indførelse af et tredobbelt resultat
Da bæredygtighed flytter sig fra marginerne mod midten og selskaber retter deres opmærksomhed mod fastsættelse af omkostninger ved, udbytte af og fordele ved de tiltag som markederne, branchekonsortier og statslige organer kræver, vil det være en god idé at se på kernen af dette koncept. Bæredygtighed kom første gang på verdens dagsorden da FN brugte ordet og senere grundlagde SDC (Sustainable Development Commission). Til at begynde med definerede FN bæredygtig udvikling som udvikling, der “imødekommer den nuværende generations behov uden at gå på kompromis med de fremtidige generationers evne til at imødekomme deres egne behov.” Senest har udøverne af bæredygtig udvikling udvidet denne definition til at omfatte miljømæssige, økonomiske og socialpolitiske aspekter.
FN fremsatte også et vigtigt udtryk, der relaterer sig til bæredygtighed: the Triple Bottom Line – eller People, Planet, Profit. The Triple Bottom Line udvider i begrebsmæssig forstand den traditionelle økonomiske struktur til at omfatte en stram rapportering af organisationens resultat vedrørende bæredygtighedsspørgsmål som ”samlet CO2 belastning”, ansættelsesprocedurer og dusinvis af andre metrikker. The Triple Bottom Line’s forenende princip går ud på, at styring mod bæredygtighed skal være på linie med styring mod større effektivitet og øgede virksomhedsresultater. Dette rejser følgende spørgsmål: Hvordan får selskaber effektivt indbygget et bæredygtighedselement i deres generelle forretningsstrategi?

Fire trin til at reagere på det nye mandat
Uden hensyn til branche, størrelse og beliggenhed handler strategisk management grundlæggende om at identificere muligheder og hindringer og navigere gennem det eksterne miljø på en måde, hvor man får mest muligt ud af organisationens aktiver, mener tre erhvervsprofessorer fra Stanford Universitet. Værktøjer og forretningsmæssige maps hjælper managers og executives med at afdække sammenhængen mellem de valg de gør, og de resultater firmaet opnår.
Det vigtigste er naturligvis at investere den rigtige mængde af tid og arbejdskraft til omhyggeligt at undersøge og forstå alle bæredygtighedsaspekter, der påvirker virksomheden. Firmaer skal identificere de miljørelaterede metriks, der gælder for virksomheden - og afgørende - finde de rigtige data til at beskrive og måle disse metriks. Prædiktive analytiske værktøjer kan hjælpe med at identificere de korrekte ledende indikatorer, der kan forudsige og måle bæredygtighedsresultatet.
Hvad der måles, betyder virkelig noget – og teknologi kan hjælpe med at forbedre virksomhedens svar til bæredygtighedsmandatet på fire måder:

MEASURE – Ved korrekt håndtering af behovet for at integrere og validere data kan firmaer benchmarke deres vigtigste bæredygtighedsaktiviteter ved hjælp af branchens anerkendte metodologier og protokoller – Såsom dem der er offentliggjort af virksomhederne. For CIO’s kan det være så enkelt som at installere smarte energimålere i data-centrene og integrere disse data i ressource management instrumentbrætter. Eller det kan blive så avanceret som evaluering af kulstof-beregning hele vejen igennem forsyningskæden ved hjælp af vejledning fra brancheorganisationer. I sidste ende er den største udfordring at få adgang til og stole på data.

REPORT – Som med finansielle resultater er det vigtigt fuldt ud og formelt at oplyse bæredygtighedsresultater for at sikre gennemskuelighed med nøgle-interessenter og overensstemmelse med regulatoriske bureauer – og ikke længere blot på uformel/års basis. Ved regelmæssigt at redegøre for en integreret og konsekvent kilde af kvalitetsinformationer kan firmaer binde initiativer til en fælles bæredygtighedsstruktur, der fremmer en ensartethed på tværs af alle brancher – fra data-center til vandrensningsanlæg. Selvfølgelig er købere i stigende grad kyndigere, især i B2B transaktioner. Rapportering om metriks alene giver ikke en klar nok opfattelse af kort-, mellem-, og langtidsstrategier af virksomheden. I stedet for er det afgørende at rapportere om virksomhedens mål og resultater i forhold til mål for at undgå beskyldninger om såkaldt “grøn-vask”.

IMPROVE – Efter identificering og måling af de metriks som har den største indflydelse på målene for bæredygtighed, kan firmaerne lave mere strategisk orienterede beslutninger. Indblik i aktivitetsomkostningerne kan give information om virkningen på disse strategier på nuværende driftskapital, afkastningsgrad, mandater for afkastprocent og bundlinje-lønsomhed. Anvendelse af optimering, budgettering og data-mining kompetencer til at analysere scenarios og køre simuleringer kan forbedre respons og succesfuld strategisk udførelse.

FORECAST – Til sidst gør et solidt fundament af samlede og strukturerede bæredygtighedsdata det muligt for virksomheden at administrere de nødvendige ressourcer til at nå de ønskede resultater på tværs af organisationen og indenfor de enkelte afdelinger. Nøglestrategier inkluderer prioritering af organisatoriske strategier og tilpasning af investeringer i ny produktinnovation, programudvikling og talent-management. Scorecards og strategi-maps, som er drevet af virksomhedens bæredygtighedsmål, spiller også en vigtig rolle.

Firedobbelt win
I de kommende år vil en urokkelig fokus på tilpasning af elementerne i den tredobbelte bundlinje være et nødvendigt vejledende princip for stort set enhver virksomhed.
Med den rette vejledning kan den indsats firmaerne bruger på at forbedre deres bæredygtighedsindstilling give betydelig afkast i form af lavere omkostninger, en styrket konkurrenceposition, forbedret produkt-kvalitet og et mere tiltalende virksomhedsimage.

SUSTAINX ApS

Sponseret

GUIDE: Sådan opbygger du din bæredygtighedserklæring i henhold til ESRS.

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

20.05.2024CSR.dk

En grønnere dansk finanssektor vokser frem

17.05.2024CSR.dk

Vigtige nyheder fra sidste uge

16.05.2024Industriens Fond

Sponseret

Sjældent katalog over sundhedspersonalets behov kan gøre dit sygehus bedre

13.05.2024CSR.dk

Stensdal Group understreger klimaambitioner: Får godkendt klimamål af Science Based Targets.

09.05.2024TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Trends & Insights: How does geopolitics affect your business and due diligence efforts?

08.05.2024CSR.dk

Konference: En økonomi med menneskets og planetens trivsel i fokus

08.05.2024Genan A/S

Sponseret

At være en af Genans grønne pionerer

08.05.2024TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Trends & Insights: How does geopolitics affect your business and due diligence efforts?

Jobmarked

Se alle

NRGreen ApS

Energisk møde booker til spændende produkt

NRGreen søger en frisk og udadvendt medarbejder

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.06.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Lemvigh-Müller

ESG Specialist (barselsvikariat) - Herlev

Det ligger dybt i Lemvigh-Müllers DNA at tage samfundsansvar, og vi har mange aktiviteter i gang inden for hele ESG-agendaen. For nylig har vi fået godkendt vores Science Based Targets klimamålsætninger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Semler Gruppen A/S

Sustainability Specialist til Danmarks største bilkoncern

Semler Gruppen er Danmarks største bilkoncern. Vi arbejder målrettet med den elektriske omstilling af bilmodellerne fra Volkswagen, Audi, ŠKODA, SEAT, Cupra og Porsche. Vi udvikler digitale mobilitetsløsninger, og vi er repræsenteret i både Norden og de baltiske lande. I Semler Agro, vores landbrugsdivision, formidler vi traktorer og jordbrugsmaskiner fra John Deere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

19.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Valified
Webinar
GRATIS Valified Kickstart - Værdi á 1.499 kr. | OPSTART 14. MAJ

Skræddersyet til dig der skal udarbejde din virksomheds første CO2-beregning og bæredygtighedsrapport og vil gøre kommunikation med dine interessenter let!

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.05.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Rockwool Danmark A/S
Gå-hjem-møde
Gå-hjem-møde: Bliv klogere på energieffektivitet og CO2 reduktion i større bygninger

Gør flere energirenoveringstiltag til ét samlet projekt med ROCKWOOL og LivingBetter

Dato

21.05.2024

Tid

14:00

Sted

ROCKWOOL Danmark A/S, Hovedgaden 501, Hedehusene, Capital Region, DK, 2640

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
Kursus: Virksomhedens sociale ansvarlighed i hele værdikæden

Hvordan dokumenterer og kommunikerer du din sociale ansvarlighed – uden at ende i greenwashing og greenhushing? Det får du styr på med kurset ’virksomhedens sociale ansvarlighed’. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point

Dato

21.05.2024

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Etisk Handel Danmark
Webinar
Introduktion til medlemskab hos Etisk Handel Danmark (Online)

Er du nysgerrig på, hvordan du kan arbejde med etisk handel og bæredygtige værdikæder? Og hvordan et medlemskab hos Etisk Handel Danmark kan understøtte arbejdet med at håndtere omverdenens stigende krav og forventninger til menneske- og arbejdstagerrettigheder, miljø og klima i værdikæden?

Dato

22.05.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtig transformation i praksis

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

22.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus