FC Midtjylland lancerer ambitiøs CSR-strategi

Superligaklubben FC Midtjylland vil højne sin troværdighed og har derfor skabt CSR-initiativet ”The Locals”, som er et netværk af større midt- og vestjyske virksomheder, der samarbejder om en række CSR-initiativer.

FC Midtjylland reklamerer i næste sæson for CSR-netværket "The Locals" på klubbens udebanetrøjer..

02.07.2013

Lasse Andersen, CSR.dk

<p>"Vi har til tider været for smarte og brugt alt for mange penge. Vi har været både os selv og vores region utro, det bliver vi nødt til at være ærlige om og så smøge ærmerne op og forsøge at blive regionens stolthed igen".</p>

Søren Märcher, Brand Manager i FC Midtjylland og idemand til The Locals.

FC Midtjylland havde ikke den bedste sæson i Superligaen, men til gengæld er den midtjyske stolthed, som den første danske superligaklub, klar med en ambitiøs CSR-strategi, der omfatter en række interne og eksterne CSR initiativer.

Læs også: Danske fodboldklubber dumper i CSR

Hjørnestenen i klubbens strategi er CSR-netværket ”The Locals”, som klubben står bag. CSR-netværket består blandt andet af rejseselskabet Falk Lauritsen samt Ikast Brande Kommune og FC Midtjylland har dialog med en række store og mellemstore virksomheder, der har deres rødder i det midtjyske. Ideen er, at aktørerne i samarbejde skal kommunikere deres CSR-aktiviteter bredt ud og på den måde påvirke hinandens målgrupper. 

Samarbejder om CSR-kommunikationen
Jan Lindegaard, der er Relation Manager i FC Midtjylland, giver et tænkt eksempel på, hvordan netværket skal virke.

”Hvis eksempelvis en transportvirksomhed som led i deres CSR-arbejde vil starte en kampagne for at forhindre højresvingsulykker, så har virksomheden selvfølgelig afsat personale og penge til eksempelvis annoncer i regionale aviser og radiospots, men vi kan hjælpe dem med at komme endnu længere ud og ramme en endnu større målgruppe. Blandt andet har FC Midtjylland et samarbejde med 157 jyske fodboldklubber med i alt 31.500 registrerede fodboldspillere, som vi har mulighed for at påvirke. Samtidig kan andre fra The Locals-netværket - eksempelvis kommunerne i regionen - kommunikere budskabet ud til skoler og ungdomsklubber,” forklarer Jan Lindegaard til csr.dk.

Relation Manager i FC Midtjylland Jan Lindegaard tror ikke, at CSR-Initiativet "The Locals" vil gavne klubbens økonomi på kort sigt, men på den lange bane vil det højne FC Midtjyllands troværdighed, mener han..

Stjernespillere tiltrækker opmærksomhed

Han mener også, at FC Midtjylland har stærke kort på hånden i forhold til at kommunikere CSR-budskaber, fordi klubben har ansat kendte spillere, som tiltrækker mediernes interesse.

”Som almindelig virksomhed, kan det være svært at nå medierne med CSR-budskaber, men hvis vi eksempelvis får en stjernespiller til at involvere sig i en sag og sprede et budskab, så er medierne der straks, fordi han er et kendt ansigt. Det skal vi selvfølgelig udnytte på den positive måde,” siger FC Midtjyllands relation-manager.

Vil hæve Danmarks internationale niveau
Sidste sommer viste den europæiske undersøgelse ”The Responsiball ranking 2012”, at det generelt står sløjt til med CSR-strategierne i de danske fodboldklubber. Danmark havnede på en beskeden 11. plads ud af 16 europæiske lande i undersøgelsen, der giver de enkelte lande point efter, hvor gode fodboldklubberne er til CSR-arbejdet. Den placering studsede Jan Lindegaard over, og han håber at FC Midtjyllands indsats kan være med til at få Danmark væk fra placeringen i den kedelige ende af listen.

”Jeg har kontaktet det schweiziske analysebureau Responsiball og meldingen er, at vi alene kan løfte Danmarks placering ved at kommunikere interne og eksterne aktiviteter efter GRI-retningslinjerne. Det vil vi selvfølgelig gerne, så vi går i gang med arbejdet, selvom det er meget resursekrævende,” fortæller Jan Lindegaard.  

Skal højne troværdighed
Han gør sig ikke forhåbninger om, at projektet kommer til at gavne FC Midtjyllands økonomi på den korte bane, men han forventer, at arbejdet vil være med til at højne klubbens troværdighed. Den led, ifølge Jan Lindegaard, et knæk sidste år, da klubben afleverede et regnskab med et dundrende underskud.

The Locals skal altså ses som en langfristet brandingstrategi, fortæller Brand Manager i FC Midtjylland og idémand til The Locals Søren Märcher.

”Vi er nødt til at gå vores rødder og region i møde. Vi har til tider været for smarte og brugt alt for mange penge. Vi har været både os selv og vores region utro, det bliver vi nødt til at være ærlige om og så smøge ærmerne op og forsøge at blive regionens stolthed igen. Det forsøger vi blandt andet med et initiativ som The Locals,” siger Søren Märcer til csr.dk og fortsætter:

”Vi tager socialt ansvar for vores ”lokalområde” og det er en nødvendighed i en fodboldverden med alt for meget plastik og manglende troværdighed."

The Locals ønsker at samarbejde med alle velgørende organisationer, som har planer om intiativer i region Midt- og Vestjylland. De kommende CSR Partnere i The Locals vil i løbet af august måned holde det første CSR Board-møde, hvor netværkets forretningsgange og etik tages op.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle