Erhvervsstyrelsens gode råd til NGO'ers eget CSR-arbejde

En artikel på altinget.dk byder på gode råd til at gøre NGO'ers CSR-profil endnu skarpere. De kan sagtens bruges af virksomheder også.

03.04.2019

CSR.dk

Samfundsansvar er noget de fleste dele af civilsamfundet er født med, men derfor kan der stadig været meget at hente for ngo’er, foreninger og socialøkonomiske virksomheder i at have en gennemtænkt CSR-strategi. 

“Hvad nytter det eksempelvis at huse flygtninge i telte, der er produceret under dårlige arbejdsmiljømæssige forhold, eller at udsendte læger arbejder i kitler, som er syet ude i Bangladesh af arbejdere, der ikke får en leveløn? Ngo’ens ressource er tillid, og dårlig omtale gør lige så ondt på en NGO som på en virksomhed," siger chefkonsulent i Erhvervsstyrelsen Ellen Marie Friis Johansen til Altinget.dk, som i en serie artikler ser på NGO'ers arbejde og funktion i samfundet. 

Læs også: Ny rapport stiller skarpt på værdien af partnerskaber

Ellen Marie Friis Johansen kommer i artiklen på Altinget med et bud på fire trin til, hvordan man kan blive endnu mere skarp på CSR. De fire trin tager udgangspunkt i en CSR-drejebog til små- og mellemstore virksomheder, som Erhvervsstyrelsen har udgivet.

Hele organisationen skal med

“Mit bedste råd til dem, der skal i gang med at arbejde med CSR, er, at man skal få topledelsens opbakning, turde have ambitioner og være systematisk”, siger hun til Altinget.

1. Trin: Kortlæg jeres CSR-indsat og inddrag jeres samarbejdspartnere
Først og fremmest handler det om, at analysere hvad der allerede bliver gjort på CSR-fronten allerede nu. I skal kortlægge hvilke tiltag i har – også selvom i ikke har skrevet det ned endnu.

En god måde at gribe kortlægningen an på er at kigge på jeres værdikæde. Altså det forløb, jeres ydelse/hjælp/bistand gennemløber hele vejen fra underleverandører og frem til jeres slutbrugere. Ved hvert led i værdikæden skal I notere, hvad I har på plads, og hvor I kan forbedre jer. 

For det andet, så skal i inddrage jeres samarbejdspartnere, fordi de kan give jer en værdifuld indsigt i, hvad de forventer af jer. Samarbejdspartnere kan i denne sammenhæng være frivillige organisationer, leverandører, brancheorganisationer eller myndigheder. Men husk ikke kun at invitere nikkedukkerne og dem, I i forvejen er enige med. De, der er kritiske over for jeres CSR-arbejde, kan jo have en pointe.

2. Trin: lav en liste over jeres fokusområder
Næste step er, at få retning på det fremtidige CSR-arbejde, og her skal i bruge den viden I kom frem til i trin 1. I skal derfor lave en nettoliste på omtrent 10-15 emner, der indeholder de CSR-emner, der er vigtige for jer, men også for jeres samarbejdspartnere.

En overskuelig metode er at vurdere emnerne i et koordinatsystem med to akser. Ud af den horisontale X-akse bedømmes emnets ’væsentlighed for os’ og op af Y-aksen bedømmes emnets ’væsentlighed for virksomhedens interessenter’. Groft sagt vil de emner, der placerer sig øverst til højre være vigtige både for jeres organisation og for jeres samarbejdspartnere. Det er de emner, man typisk udvælger som virksomhedens CSR-fokusområder.

Sidste del af trin 2 er at flette fokusområderne ind i en egentlig CSR-politik. Nogle bruger mange ord og flere A4-sider. Andre vælger at koge det ned til nogle enkelte overskrifter.

3. trin: Vær realistisk og konkret med jeres mål
Nu handler det om at finde frem til, hvad I vil opnå med CSR-arbejdet. Det gør I ved at konkretisere mål og ambitioner inden for hvert af fokusområderne. I det arbejde er det også vigtigt, at I har et klart billede af, hvor I befinder jer nu i forhold til jeres ambitioner.

Husk, at man ikke kan være lige førende inden for alle områder fra dag et. Ambitionsniveauet skal først og fremmest være realistisk og opnåeligt inden for en 3-5 års periode.

Det er nu, I skal forlade mødelokalerne og ud til jeres leverandører med jeres krav om ansvarlig produktion.

4. trin: Hvem har ansvaret for, at i kommer i mål?
I det sidste trin skal I finde ud af, hvem der har ansvaret for, at planen gennemføres, og at der følges løbende op.

Derfor er det en god idé at opstille mellemtider og deadlines, så I er sikre på at genbesøge jeres kerneområder. Nogle organisationer vælger at nedsætte en egentlig CSR-gruppe eller en CSR-ambassadør, der har det som særskilt ansvarsområde at følge CSR-arbejdet til dørs.

Endelig er det vigtigt at kommunikere jeres nye CSR-strategi både internt og eksternt. Ingen skal være i tvivl om, hvad det er for kerneområder, I vælger at fokusere på, og at det er et fælles ansvar at få ambitionerne til at lykkedes.

Husk det er en løbende proces
Man bliver aldrig færdig med CSR-arbejde, forklarer Ellen Marie Friis Johansen:

“Organisationer og samfundet ændrer sig hele tiden. For en NGO ændrer det omgivende samfund sig også, og der kan komme nye udviklingsprojekter til, der rejser nye problemstillinger – eller man kan blive fusioneret med andre. Så CSR-processen er netop en proces. Man skal hele tiden holde øje med, om noget ændrer sig og skal tilpasses”.

Læs også: Enhedslisten, SF og Alternativet foreslår lovgivning om virksomhedsansvar

Men uanset hvilken metode I bruger til at forbedre jeres CSR-profil, kan det være en idé at rådføre dig og for eksempel kigge i det materiale Erhvervsstyrelsen har udsendt.

- SDN

SUSTAINX ApS

Sponseret

GUIDE: Sådan opbygger du din bæredygtighedserklæring i henhold til ESRS.

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

20.05.2024CSR.dk

En grønnere dansk finanssektor vokser frem

17.05.2024CSR.dk

Vigtige nyheder fra sidste uge

16.05.2024Industriens Fond

Sponseret

Sjældent katalog over sundhedspersonalets behov kan gøre dit sygehus bedre

13.05.2024CSR.dk

Stensdal Group understreger klimaambitioner: Får godkendt klimamål af Science Based Targets.

09.05.2024TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Trends & Insights: How does geopolitics affect your business and due diligence efforts?

08.05.2024CSR.dk

Konference: En økonomi med menneskets og planetens trivsel i fokus

08.05.2024Genan A/S

Sponseret

At være en af Genans grønne pionerer

08.05.2024TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Trends & Insights: How does geopolitics affect your business and due diligence efforts?

Jobmarked

Se alle

NRGreen ApS

Energisk møde booker til spændende produkt

NRGreen søger en frisk og udadvendt medarbejder

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.06.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Lemvigh-Müller

ESG Specialist (barselsvikariat) - Herlev

Det ligger dybt i Lemvigh-Müllers DNA at tage samfundsansvar, og vi har mange aktiviteter i gang inden for hele ESG-agendaen. For nylig har vi fået godkendt vores Science Based Targets klimamålsætninger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Valified
Webinar
GRATIS Valified Kickstart - Værdi á 1.499 kr. | OPSTART 14. MAJ

Skræddersyet til dig der skal udarbejde din virksomheds første CO2-beregning og bæredygtighedsrapport og vil gøre kommunikation med dine interessenter let!

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.05.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Rockwool Danmark A/S
Gå-hjem-møde
Gå-hjem-møde: Bliv klogere på energieffektivitet og CO2 reduktion i større bygninger

Gør flere energirenoveringstiltag til ét samlet projekt med ROCKWOOL og LivingBetter

Dato

21.05.2024

Tid

14:00

Sted

ROCKWOOL Danmark A/S, Hovedgaden 501, Hedehusene, Capital Region, DK, 2640

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
Kursus: Virksomhedens sociale ansvarlighed i hele værdikæden

Hvordan dokumenterer og kommunikerer du din sociale ansvarlighed – uden at ende i greenwashing og greenhushing? Det får du styr på med kurset ’virksomhedens sociale ansvarlighed’. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point

Dato

21.05.2024

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Etisk Handel Danmark
Webinar
Introduktion til medlemskab hos Etisk Handel Danmark (Online)

Er du nysgerrig på, hvordan du kan arbejde med etisk handel og bæredygtige værdikæder? Og hvordan et medlemskab hos Etisk Handel Danmark kan understøtte arbejdet med at håndtere omverdenens stigende krav og forventninger til menneske- og arbejdstagerrettigheder, miljø og klima i værdikæden?

Dato

22.05.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtig transformation i praksis

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

22.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus