DSB nyder godt af profitable partnerskaber

Uden at råbe højt om det har DSB de seneste år etableret flere succesfulde partnerskaber med forskellige velgørende organisationer. Natteravnene er en af de partnere, som er med til at skabe større tryghed for passagererne i togene og på banegårdene.

DSB hjælper blandet andet Natteravnene med profilering – til gengæld skaber organisationens medlemmer større tryghed på DSBs stationer og i togene. Foto:Casper Carlberg. .

13.02.2012

CSR.dk

Kronisk forsinkede tog, gennemtræk på direktionsgangen og IC4-tog, som tilsyneladende aldrig kommer på skinnerne. Der har været nok af kritiske DSB-historier for medierne at bruge krudt på i det forgangne år. Men kigger man bag strømmen af negative nyhedshistorier, er der også positive historier at fortælle om Statsbanerne. En af dem er CSR-afdelingens succesfulde arbejde med at etablere NGO-partnerskaber, der både er velgørende og gavner forretningen.

På en konference, som blev afviklet i forrige uge om partnerskaber var et af eksemplerne DSBs partnerskabet med organisationen Natteravnene, der er en forening af ansvarlige voksne, som bevæger sig rundt i nattelivet i grupper for at skabe tryghed blandt unge mennesker.

DSB og Natteravnene
DSB støtter Natteravnene ved at lade dem køre gratis med togene, når de er på vagt, så de for eksempel kan følge med en gruppe lokale unge, der tager toget for at komme til fest i en større by. Støtten består også i, at DSB hjælper Natteravnene med at rekruttere nye medlemmer. Den nationale transport-gigant har blandt andet gennemført hvervekampagner blandt egne ansatte samt passagerer i S-togene og reklamerer også for Natteravnene via forskellige tog, som er blevet omdannet til kørende reklamesøjler for organisationen.

Større tryghed sælger billetter
DSBs engagement skal dog ikke anses for en filantropisk håndsrækning til en velmenende organisation, men snarere et strategisk samarbejde, som DSB også drager stor fordel af.

”Det er et klart defineret mål for DSB at skabe tryghed for passagererne om aftenen på både stationerne og i togene. Og det mål er Natteravnene med til at opfylde med deres tilstedeværelse på de strækninger og stationer, hvor der kan opstå en utryg stemning,” siger CSR-chef i DSB Malene Kingo.

DSB måler trygheden blandt passagererne hvert halve år, og de seneste år er resultaterne blevet bedre og bedre. Ifølge Malene Kingo er der flere parametre som fx overvågning og stationernes opbygning, der spiller ind, men hun er overbevist om, at samarbejdet med Natteravnene, der har fungeret siden 2008, har en stor del af æren. Derfor mener hun også, at effekten af samarbejdet kan aflæses direkte påDSBs bundlinje.
”Jo større tryghed, der er på stationerne og i togene, jo flere kunder får vi i butikken om aftenen. Det er der ingen tvivl om,” konstaterer Malene Kingo

Dialog løste hjemløse-problem
På Københavns Hovedbanegård har DSB også brugt dialog og samarbejde med velgørende organisationer til at forbedre forholdene i virksomheden. I en årrække opstod der ofte problemer og konfrontationer, når DSBs ansatte bad udsatte borgere, som narkomaner og hjemløse, om ikke at opholde sig på Hovedbanegården. Det resulterede i mange arbejdsskadesager på grund af vold og trusler og gav et meget højt sygefravær blandt DSB-medarbejderne. Derfor startede DSB i 2010 et samarbejde med de københavnske hjælpeorganisationer Hjemløseenheden, Mændenes hjem, Reden, Gadejuristerne, café DUGNAD og Sundhedsrummet i håb om at skabe et bedre forhold til de udsatte grupper, der opholder sig på Hovedbanegården.

Som et led i samarbejdet har DSB-medarbejdere været rundt og besøge organisationerne og talt med lederne om, hvordan DSB kan hjælpe socialt udsatte, der opholder sig på Hovedbanegården, videre til organisationerne. I samme proces er de DSB-ansatte også blevet undervist i, hvordan de skal håndtere narkomaner, der er påvirket af forskellige stoffer, på den bedste mulige måde.
Ifølge Malene Kingo har initiativet hjulpet de ansatte meget i dagligdagen:

Stemningen vendt
”For vores medarbejdere har det betydet, at de i stedet for at smide de hjemløse ud af Hovedbanegården nu kan henvise dem til et sted tæt på, hvor de kan få en seng at sove i eller et måltid mad. Vi har også fået en kontaktperson i hver af organisationerne, så hvis der er hjemløse, der volder større problemer, kan de DSB-ansatte ringe til kontaktpersonen, som kender til miljøet, og bede om hjælp,” fortæller CSR-chef Malene Kingo.
Hun mener, at dialogen har været med til at vende, hvad der tidligere var et fjendtligt forhold mellem DSB-ansatte og de udsatte grupper til noget positivt.

”Det gør en forskel, at de DSB-ansatte kommer ud og besøger de forskellige organisationer, for dermed bliver der skabt en oplevelse af, at de er venner af huset og ikke bare fjender i uniform, der vil smide folk ud af Hovedbanegården. Det har også betydet, at de socialt udsatte og de DSB-folk, der har sin daglige gang på Hovedbanegården, nu behandler hinanden omgængeligt og siger god morgen, ” fortæller Malene Kingo.
Resultatet af projektet er ikke bare en forbedret stemning på Hovedbanegården, men også en klar økonomisk gevinst, fordi de DSB-medarbejderne på hovedbanegården i dag anmelder langt færre arbejdsskader og har langt færre sygedage.

Samtidig er de narkomaner, der færdes på Hovedbanegården begyndt at rydde op efter sig selv, når de har fixet. Hvilket ifølge CSR-chefen er et udslag af, at de DSB-ansatte nu behandler dem mere respektfuldt.

Nomineret til CSR-award
Projektets succes er ikke gået ubemærket hen, og ved efterårets CSR Awards-uddeling var DSB nomineret til den såkaldte CSR Voluntary pris, fordi DSB ”påtager sig et betydeligt socialt ansvar i et konkret, lokalt samarbejde med civilsamfundets kræfter og derved er medvirkende til at udvikle velfærdsindsatsen,” som det lyder i juryens begrundelse. Det er fine ord, men alligevel ikke noget, der giver DSB lyst til at fortælle den gode historie alt for højlydt.
”Vi håber, at vores partnerskab med Natteravnene og vores projekt med at forbedre arbejdsmiljøet på Hovedbanegården er med til at give os et bedre omdømme, for et godt omdømme giver flere passager. Men vi går ikke ud og markedsfører projekterne, for vi mener, at værdien ligger i det forbedrede produkt og de forbedrede arbejdsvilkår for medarbejderne. En anden ting er, at det ikke er hensigtsmæssigt for en virksomhed som DSB at gå ud og sige ”se hvor lækre vi er”. Der er nemlig altid nogen, der kan finde noget, der gør, at vi ikke er så lækre alligevel. Derfor vil vi hellere have, at folk selv opdager, de gode projekter, vi laver,” understreger Malene Kingo.

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.08.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Forretningsrejsende ser stort på bæredygtighed ved hotelvalg

19.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

4 greb der får ESG-strategien ud af powerpointen og ind i hverdagen

19.08.2025CSR.dk

ESG bliver adgangsbillet til finansiering for danske virksomheder

19.08.2025CSR.dk

Velux og 149 andre virksomheder kræver 90 procent CO2-reduktion i 2040

18.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtig forandringsledelse i Grønland med personligt præg

18.08.2025Cabi

Sponseret

Få gratis viden og værktøjer om S’et i ESG

15.08.2025Valified

Sponseret

ESG-data kan give bankerne overtaget mod ikke-bankerne

14.08.2025BSR

Sponseret

Ten Lessons on Developing Effective Sustainability Strategies

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser, livscyklus og påvirkning af strategiske drivkræfter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Løft kvaliteten med Process FMEA

Formålet med dette kursus er at give deltagerne en grundlæggende forståelse af Failure Mode Effects Analysis metoden (FMEA), som anvendes til at identificere og analysere potentielle fejl i produkter og processer. Kurset giver dig værktøjer til at forbedre kvaliteten og pålideligheden af dit arbejde med kvalitetsforbedringer i processer og produkter.

Dato

26.08.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense